Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 95

Tråd: b234(16V) motor fra 740 i 240 bolt on?

  1. #26
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    ja den skal godkjennes med det ja
    problemet er vell at det ikke blir plass til en original luftfilterboks :P der står vell batteriet fra før så
    kan vell ikke kreve å se labreslutat av en original B234F med filter på når\om en i såfall stille bremsepapirer på den om de ønsker det? joda de kan sikkert, men er det sannsynlig...?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Her er det ikke snakk om effekten. det er snakk om utslipp.

    Selv om du har rett co på tomgang så vet alle som driver med bil at det er ikke slik når du kjører med belastning på motoren, det er derfor de kan kreve lab resultat. du må ikke bare tenke på effekt.

    Edit; detta skal jo i en veteran av en 242. så er vel jeg som er litt på jordet her nå =)

  3. #28
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    tja den er jo unntatt "alt" av diverse regler snart muligens så lenge det kommer under volvo sine egne begrensninger? men er jo forskjellige år forskjellige krav kom vell

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    tja den er jo unntatt "alt" av diverse regler snart muligens så lenge det kommer under volvo sine egne begrensninger? men er jo forskjellige år forskjellige krav kom vell
    Du har ganske fritt spillerom i 242n med den motoren. kan like godt sette 2doble på den =)

  5. #30

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    2doble hva? :P
    gassere vel... nasjonal gutta drar jo 250+ ut av dissa motorene med gassere, og så er det vel værstingene med datasprut og throtlebody ++ mye div drar fort en 300++ såklart på 2,5-2,7l bunn. men en veldig værst sugemotor

  7. #32
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    regna nesten med at det var gassere du mente men var ikke helt sikker :P
    blir i allefall originalt oppsett først bortsett da fra filter og eksos som ikke lar seg gjøre i og med at det skal i en helt annen bil enn opprinnelsen så får man se
    hadde vært kurrant med turbo på den etter hvert og datasprut ja...

  8. #33
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Gaupe da?
    Du har heilt rett
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #34
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard


    bare en kjapp feed. kopiert fra boka til Kverneland Bil.
    spec på både B234F med komp. info og de andre motorene der nyttig info muligens?

  10. #35
    Registrerte brukere Holten sin avatar
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Surnadal
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Låner denne tråden litt jeg, om det er greit?`

    Skal hente en orginal b234f snart nå...Og lurer på om noen kan skrive ALT hva som må gjøres for å få den kjørbar i en 242/240?

    Kan man bruke orginale 240 motorfester? Hva må gjøres med motoren? Hva må generelt gjøres? Hadde vært fint, ble litt forvirra nå

    Og, hvordan er det å få de godkjent? For min del, er det i en 75' 242..
    Sist endret av Holten; 09/02/10 kl 00:29

  11. #36
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    hallooo?? har du LEST topic og slikt her? er jo AKKURAT det der jeg forespørr i denne tråden! så du kan jo lese+vente på svar på akkurat dette slik som jeg gjør!

    motorfester må vell sveises over fra bilen du henter motoren fra om du får med de, originale festene passer ikke.
    må bruke annen fordelerløsning da fordeleren på bakkant av toppen ikke går pga den kanter i torpedoveggen. da må man begynne å tenke litt kreativt gitt. datasprut+edis tenning f.eks. eller annen lur løsning som ingen enda har kommet opp med så langt! men LES så vet du hvor langt jeg er kommet i dette spm som du gjenntar fra førsteside...

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Ang dette med tenning som du bekymrer deg så stort over kodja.

    Det er ikke stort andre løsninger enn fordelerløs tenning på en 234f motor.

    Da må du isåfall ha en 230 bunndel. Hvis ikke så kan du gjøre som jeg gjorde engang i min tid når jeg satte en slik i 240. det var og kutte et firkanta hull i torpedoen og sveise den firkanten jeg kjærte ut 5cm lengre inn. dette funka, men man måtte ha ut enten kammen eller motoren for og få ut fordeleren da.

    Ang motorfester så kan du ikke ta de orginale fra en 740 glt hvor forøvrig v.motorfeste er sveiset til traversj og sveise dette på 240, dette passer ikke.


    om dere absolutt skal bruke h-blokka.(b234blokk) så må dere være kreative og sveise noen løsninger.

    Hvis ikke, så ville ejg gjort som nevnt tidligere gått for K-blokka. (b230blokk)

    Som 16v toppen passer rett på blokka med orginal toppakning.blokka passer rett på orginale motorfestene. og du kan sette fordeleren nediblokka på v,side.
    Volvo fantast?

  13. #38
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    bra du seier ifra ang motorfestene, trodde begge var bare å sveise over jeg! går det å kopiere H. motorfeste og speilvende slik at man får til venstresiden også eller er de ikke identiske?

    men nå vil jeg ikke ha b230 blokk foreløpig lyst å teste ut b234 motoren komplett for starters og modifikasjoner mot torpedo utgår for min del, ønsker ikke å gjøre det på bilen her

    og med fordeler på blokka på en b230 så må\bør man bruke en annen type fordeler i forbindelse med blokkmontert drevet der for å få klaringen mot vanninnløpet til topp\blokk leste jeg på et utenlandsk forum, som ejg mener var linka opp til enten her eller i den andre datasprut tråden mot b234F motoren. + man må ha andre drev, registereim++ på b230 blokka med 16V?!

  14. #39
    Registrerte brukere Holten sin avatar
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Surnadal
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Jada Kodja...men det er en måned siden sist noen ga livstegn fra seg! Og, jeg tenkte jeg kunne få en oppsummering!

    Hmm, noen sier du må banke litt og ta av et plastdeksel, og du sier du må kutte ut en firkant og sveise 5cm? Hmm...store forskjeller på bilene eller?

    Han jeg kjøper motoren av sier at 240 fester passer på b234 blokka? Du sier de ikke gjør det, og man må sveise og styre? Ikke lett å bli klok for en liten stakkar

    Shaiko...har du prøvd å sette på orginale 240 fester, så du VET det ikke passer? Bare spør jeg..

  15. #40
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    holten: sorry om jeg virka litt gretten! men det er jeg! dessvere akkurat nå med god grunn, ikke på deg nei!!!

  16. #41
    Registrerte brukere Holten sin avatar
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Surnadal
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    hehe, no hard feelings

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde h-blokka i 240n jeg. var ikke snakk om i havet at jeg fikk motorfestene som sto i 240n te og passe.om jeg vrei det ene festet 90 grader så klarte jeg og tvinge den på, men da sto det i VELDIG mye spenn, og motoren sto for det første. HELT feil vinkla, for det andre ALT for høyt oppe.

    Blei til at jeg sveisa motorfester til den for og få den på rette plassen.

    Men så gikk det 1 mnd så sprakk blokka langs oljekanalen til den ene balanse aksjelen og resulterte med motoras på stedet.

    Da satte jeg sammen en 230 blokk med 234 stemplene og 16v toppen, og brukte orginal motorfestene, korta fordeleren 1cm, dette var en 10min jobb.
    Slang motoren på plass og allt var i orden.

    Dette ang regreim er heller ei store problemet. jeg brukte 120mm brei regreim fra en 02 golf og den mekaniske strammeren fra samme bilen, dette er forøvrig rundkugg. og skrudde inn 2 stk 6mm skruer istede for de splittsplintene som flyr hele tiden.

    Det er ingen plast deksjel du kan ta vekk så får du plass til fordeleren. det er sykt trangt mot topp og torpedo i 240. Det er bare en ting og gjøre om du skal ha fordeler på kammen i 16v og det er og kappe hull i torpedoen.


    Men det og koble opp fordelerløs tenning er sykt lett.

    du kan feks lage en rund plate som du fester på kammen med feks 4 triggere. dette må du selv finne ut av hva som passer deg best. pleier bare ha 2 trigger tenner selv. sveis en brakett til en føler så er du nesten i boks.
    Volvo fantast?

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det går å mikse frem noen motorfester som fungerer. husker ikke hvilken kombo. men gikk i den vi monterte i.
    One Ring to rule them all

  19. #44

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    den har sikkert en halvmeter mere snø nå en før over seg
    Jeg aner ikke hvordan jeg skal få sett hvordan motorfester det sitter i den heller. mulig det står noe delenr. om jeg klarer å se dem så skriker jeg ut. Men hvis noen står å skal ha slike motorfester så tar det jo ca 20minutter å lage egne fester :P
    One Ring to rule them all

  21. #46
    Registrerte brukere Holten sin avatar
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Surnadal
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Hadde vært konge om du hadde fått tak i info på motorfester ja TBO!

    Men, er det mulig å få godkjent en veteran 242 med denne motoren?


    Sorry om du føler jeg stjeler tråden din Kodja...Isåfall, si ifra! Men du trenger vel denne infoen du også =)

  22. #47
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    i need this allso ja! men det skal vell gå greit å få godkjent med slik motor på lik linje med FK også, trenger bare papirer på hvilken bil motoren kommer fra sikkert? samt papirer fra volvo på hva motor leverer av effekt slik at biltilsynet vet at den kommer innenfor godkjente HK\NM for 200serien

  23. #48
    Registrerte brukere Holten sin avatar
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Surnadal
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Aaha

    Lurer på en ting til...bilen min er avskilta nå! Kan jeg sette inn 16v'n når jeg skal vise den for å få skilter? Eller må jeg sette inn vanlig gasser motor, så få skilter...så sette i 16v og godkjenne? Blir så mye mer stress da

  24. #49
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    er vell samma regla uansett tror jeg? skal du ha godkjent bilen på veien igjen så må den til kontroll og er det bare vanlig eu kontroll sånn sett så får du mangellapp på feil motor med 16V men da er det jo bare å dra å godkjenne med den i såfall etterpå

  25. #50
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    holten: sorry om jeg virka litt gretten! men det er jeg! dessvere akkurat nå med god grunn, ikke på deg nei!!!


    Hm.. kikka innom vf i sta og der hadde du hatt et utbrudd mot en stakkars uskyldig pike som kom med noen innspill i en salgstråd som tydeligvis ikke falt i smak... Trodde du var litt mer ladiesman enn som så, så må være noe som skurrer for tida ja!
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •