Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
FB+T ja?
Kan vi få se tenningskartet ditt og höre om hvor höyt ladetrykk du kjörer og hvilken intercooler, turbo, termostat, eksosanlegg og drivstoff du kjörer?
Hehe, ja hvorfor ikke?
Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig tenningskartet mitt er siden jeg har kjørt med feil trigger offset hele veien, men mener jeg ligger på rundt 20 grader på fullt ladetrykk på ca 1,5 bar. Ikke hørt noe tenningsbank ihvertfall.
Kjører original termostat på 92(?) grader.
Intercooler er en alt for liten intercooler fra en RS cosworth som jeg hadde liggende.
Eksos er hjemmelaget 2,5" hele veien fra turbo, med to lyddempere fra Biltema.
Turbo er en Garrett av noe ukjent type. Fant ingen info når jeg søkte opp info på skiltet på turboen, men på esken står det 57 trim Stage 3 T3 Ford 5 bolt .63A/R. Denne står på original 740 turbomanifold som MÅ byttes fordi den er sprekt og struper en del effekt.

Turbo begynner å spoole på ca 2500, og får fullt ladetrykk på ca 4500rpm.
Kjører blyfri 95 ig Siemens deka 850cc dyser.

Ting jeg har planer om å fikse foreløpig er:
- Ny turbomanifold. Den jeg har er flaskehals, med sprekk og noe lekkasje etter sliping av pyramideflens med vinkelkutter og dårlig tid. Har en fra 940 som jeg vurderer å porte, men om jeg finner en skikkeig som ikke er "extreme" fra KL så går jeg for det i stedet.
- Vurderer å kjøpe modelltilpasset alucooler
- Ordne rør fra original luftfilterboks til turbo. Boks blir boret opp i bunn for mer fløde, og rør ut i grill for kaldere innluft.
- Nye plugger, eller rengjøring av de som står i. Og nye pluggledninger.
- 3" Race-kat fra Biltema?
Har en liten drøm om å godkjenne bil med FK/FT, og beholde denne motoren, men gjøre alt så pass bra at jeg kanskje klarer å snike den gjennom EU med FB+T på datasprut. Dette er ingen værstingmotor eller bil for den del. 90' modell 740 som ikke er senket eller særlig pen å se på. Karosseriet er bra for rust og over gjennomsnittet i forhold til det ejg ser på finn.no for tiden.



NB: Jeg er bare en amatør som prøver seg fram for å se hva som funker og ikke