Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 10 av 12 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 226 til 250 av 298

Tråd: MegaSquirt "Hjelp/Triks og spørsmål"

  1. #226
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Jeg er avgårde på reisejobb nå, så får ikke sjekket nå, men om ikke det er noen store forskjeller i firmware, så går jeg bare inn på general settings å endrer til 16x16..


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone

  2. #227
    Registrerte brukere RUNE-T5r sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2012
    Sted
    Herøy på Helgeland
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    halloen kan man koble megasquirt 3 på en volvo 850 T5 motor..??

  3. #228
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Ja, det har vært gjort før. Har ikke prøvd det selv. Men jeg har lest av en som har prøvd det at full sekvensiell innsprøytning er anbefalt, pga gangen ikke blir pen med batch fire. Altså MS3X for full sekvensielt sprut.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  4. #229
    Registrerte brukere RUNE-T5r sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2012
    Sted
    Herøy på Helgeland
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    hva vil prisen bli på et slikt oppset ...??
    å va er det man trenger til dette..??
    Sist endret av RUNE-T5r; 15/04/12 kl 16:06

  5. #230
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RUNE-T5r Vis post
    hva vil prisen bli på et slikt oppset ...??
    å va er det man trenger til dette..??
    Det du trenger i tillegg til det jeg kjøpte er vel kamsensor og 5 coiler. (i stedet for den doble jeg har kjøpt)
    Også selvfølgelig sette opp sprutet til å kjøre sekvensielt som Truckdriver sier.

    Her er det jeg har kjøpt:

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Det må vel gå an det.

    Mye av dette gjelder kun for min MS3X. Om MS1 & MS2 funker med samme følere og sånn vet jeg ikke.

    Kopierer teksten min fra post #34

    Jeg kjøpte meg MS3X for litt siden
    Handleliste fra diyautotune - http://www.diyautotune.com/catalog/index.php
    MS3X ferdig loddet
    MS3 ledningsnett
    MS3X ledningsnett
    4-bars Mapsensor (satt in av diyautotune-folka)
    Coildrivere (Satt inn av diyautotune-folka)
    4-tower coil

    kom på 6000,- inkl frakt + mva 1500,- = 7500 levert her i Norge

    Har kjøpt LH 2.4 (kun motornett) i huggeren for 300,-
    TPS fra 850 - 500,-
    Lufttempsensor fra en BMW E46 bænzin - http://www.bmotorsports.com/shop/pro...roducts_id/400 - Denne sensoren sitter sikkert på mange andre biler også. - 15 USD (ca 80 kroner)
    Med denne ekstra ledningen med tilhørende kontakt - http://www.bmotorsports.com/shop/pro...roducts_id/854 6 USD (ca 35 kroner)
    Frakten fra Ballenger Motorsports husker jeg ikke. Men la oss si 20 USD (ca 110 kroner)
    80+35+110 = 225,-

    MS3X + tilbehør = 7500
    Ledningsnett - 300
    TPS - 500
    Tempgiver - 225

    = 8525,-

    Alle utganger på MS'n er jordingsstyrt slik at du må koble alt som skal ha strøm på jordinga på relèer. Dvs, relèer som styrer strøm til dyser, coil, bensinpumpe.
    Et tips er å koble jordinga som styrer bensinpumpa til å jorde relèene til dyser og coil i samme slengen. Mindre ledninger å holde styr på også slipper man å brenne opp coilen.

    [Litt info fra Truckdriver]
    Er ikke noe problem i grunn når man ikke kjører med stift tenning (Å brenne opp coilen)
    Coilen lades ikke opp så lenge MSen ikke får tenningsignal.
    BIP373 coildriverene har innebygd sikring som kobler de ut når de blir for varm.
    Så lenge kretsen ikke er sluttet blir de ikke varme og kretsen er ikke sluttet før coildriveren er aktivert
    men likevel så er det lurt å styre strømmen til dyser og coiler på måten du gjør det.
    Da slipper du å få ei ufrivillig gnist når du skrur tenninga på.
    Den innebygde sikringen i coildriveren skal beskytte mot det om det skjer noe feil.
    [/Litt info fra Truckdriver]

    TPS'n kommer fra Volvo 850, og der må du gjøre om litt på braketten som holder den. Se her i tråden min

    Triggersignal fra veiva funker også orginalt. Jeg hadde problemer med tenningskutt på 2500 rpm men ved tips fra Truckdriver og Berg_Performance om å bruke en 10K ohm motstand i serie på triggersignalet så forsvant dette.

    Jeg kan sikkert legge ut config'n min her om ønskelig og ta bilde av alle innstillinger, men må hente bærbare'n min først, og den ligger i 242'n som står i verkstedet. hehe.

    Noe mer som mangler da?

    Jeg kan ta noen bilder av shiten og legge ut for å vise min løsning på hvordan jeg har lagt opp ledninger og MS-boksen, men dette er individuelt på hvordan man vil ha det.

    Jeg kan vel også si at je ikke har så mye peiling på MS. Jeg har fått god hjelp og all kudos til Truckdriver & Berg_Performance & V20T & en kompis av meg som har hjulpet meg å feilsøke i uendelige timer :/ Det posetive med litt trøbbel er at selv jeg har lært meg litt om Megasquirt.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  6. #231
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Skal bytte coiler på sprutet mitt nå. Er det bare og koble + og - på msd 8224 coilene? Kjører med noen haltech dual kopi coiler nå.

  7. #232
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg trenger litt tips og triks til motoren min.. Det er per dags dato en b21et med lh2.4 i en 940. Jeg har tenkt å kontrollere bensin, tenning, org. tomgangsregulator og kanskje elvifta til radiatoren.

    Jeg har et ms1 v3.0, slik det kommer fra diyautotune (tror jeg, kjøpte det av torra her på forumet). Så hvilken kode det kjører vet jeg ikke, men det er vel bare ekstrakoden til ms1 som er aktuelt hvis man skal styre tenning. Vil det være greit å få tak i en ms2 prosessor/kort, eller holder ms1 prosessoren til mitt bruk?

    Jeg har tenkt å bruke svinghjulet (60-2) som trigger, med den orginale lh2.4 svinghjulssensoren.
    Har ikke tenkt noe fancy tenningsgreier enn så lenge, så blir å bruke fordeler og coil som allerede brukes av lh2.4.
    dysene er 680cc siemens deka høyohm
    tomgangsregulatoren er standard lh2.4 (2-pols)
    tps fra 850/960 og iat fra gm. lh2.4 tempgiveren i toppen duger vel som clt til ms?

    Så er spørsmålet, hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Må jeg fikse og trikse på v3.0 pcb'n for å få dette til å funke? Tomgangsregulatoren krever vel litt modding såvidt jeg har skjønt, men v3.0 pcb'n er vel kapabel til å kjøre 60-2 trigger og fordeler slik den er?

    Har begynt å lese, men trenger en liten dytt i riktig retning

  8. #233
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Den kan oppgraderes til både MS2 og MS3 om ønskelig. Men det skal gå greit å begyne med prosessoren som står i nå.
    Har ikke prøvd Bosch trigger på pcb v3.0 faktisk, men tviler sterkt på at det blir noe problem. Vær nøye med skjerming av begge ledninger fra trigger.
    Med triggerhjul er det en ulempe med MS1 fremfor MS2 og MS3. Med MS1 behandles triggerhjulet som en fordeler, og bruker bare den første tanna etter de manglende som referansepunkt, mens MS2 og MS3 bruker alle for å time tenningen. Du vil med MS1 altså få mer unøyaktig tenning med triggerhjul enn du ville fått med fordeler.
    Bosch temp giver skal fungere fint ja. Om den har samme verdier som andre Bosch givere så velger du helt enkelt Saab(Bosch) giver i TunerstudioMS.
    Har ikke hold mye på med MS1, så mulig prosessen blir litt annerledes der. Men ivertfall skal Saab(Bosch) verdiene fungere
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #234
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2010
    Sted
    Byen under skyen - Bærgen
    Innlegg
    540
    Antall takk

    Standard

    Har lest en del på MS nå i det siste. Men har forstått at det ikke er like lett å koble MS på 5er kontra 6er? Tenker da på MS2 da dette er det som vil bli aktuet for min del. Hvorfor er det verre på femmer? Pga oddetall på antall sylidre?

  10. #235
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    5syl motorer er litt vrien pga ingen av sylindrene parer med hverandre. F.eks i en 4 og en 6 syl motor er det alltid 2 sylindre som er i øvre dødpunkt samtidig, og derfor kan kalles paret. Det er ikke tilfellet i en 5 syl.
    Om man bruker signal fra en fordeler spiller antall sylindre liten rolle. Om man bruker signal fra veiv blir det litt mer vrient. Da kan man enten kombinere veivsignalet med ett kamsignal og gå for full sekvensiell innsprøytning, eller kalle motoren for en halv V10, kjøre i 10syl modus i semisekvensiell innsprøyning og wasted spark med en coil per sylinder. Gjerne kalt wasted COP. Litt speisilet som du skjønner.
    Har ikke holdt på med datasprut på 5syl motor, men det har vært utviklet bedre støtte for 5 syl motorer med MS3. Så jeg tror det skal fungere med MS2 også.
    Det litt spesielle er at man kunn kan sprøyte inn bensin 1, 5 eller 10 ganger per syklus, kontra på f.eks en 6 syl motor; 1, 2, 3, 6 eller 12.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  11. #236
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Hei! Har kobla opp hall sensor. Pin en jord, pin 2 sprut, pin 3 12Volt inn. Kjører ellers 60-2 trigger, og tenkte å kjøre sekvensielt med 1 tann på kamgiveren.

    Er en 3.57 med X, hordan stille for å få den til å fungere ? Prøvd en god del, men potmeter er sannsynligvis feilen. Hvilken stilling?

  12. #237
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Ett kjapt spm. Må man ha betalingsversjonen av tunerstudio for å få til å sette opp wasted spark på MS2 V3.0?

  13. #238
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Nei, alt av oppsett er gratis, unntatt å designe dashbordet, og bruke ve-analyze enten live eller på loggfiler.

  14. #239
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Okei men hvilken software til ecu må jeg bruke? Leste noe om firmware etc til microsquirt. Er bortimot helt grønn.

  15. #240
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Gå inn på msextra.com å hent nyeste firmware, alle støtter wasted spark, men lurt å legge inn nyeste først som sist

  16. #241
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Okei takker.

  17. #242
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Men husk å bruke firmware fra ms2, ikke bland inn Microsquirt selv om de er basert på samme prosessor.

  18. #243
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Jepp det skal jeg gjøre

  19. #244
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor får jeg ikke mere en 6250rpm? hadde problemer med å få over 4500 men så monterte jeg en 5k resistor i serie på vr sensor signale å nå får jeg ca 6250..
    får heller ikke lov til å jutere rev limit over 7000 i tunerstudio, noen som vet hvorfor det er slik?

    oppsett:
    b230
    ms3x v3.57
    modifisert fordeler med hallgiver til cam sync
    bosch 124 tenningsmodul

    men har liggende en slik bip373 men skjønner ikke helt hvordan jeg skal koble den opp?

    har også montert en n75 ventil for boost controll, får ikke den til å funke. noen som har prøvd en slik på ms?
    har 1bar på 2800-2900rpm men når jeg kommer opp på 5000 så er det nærmer 1,4-1,5bar

  20. #245
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Prøv å ta et par drag uten slangen på wastegate der å se hvor du lader 1 bar. Gjør dette et par ganger så du er helt sikker på turtallet. Neste spm er hvilken turbo har du, noen har for små wastegater internt å må enten portes eller montere en ekstern. Vet noen andre på forumet her har brukt 10k motstand.

  21. #246
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Prøv å ta et par drag uten slangen på wastegate der å se hvor du lader 1 bar. Gjør dette et par ganger så du er helt sikker på turtallet. Neste spm er hvilken turbo har du, noen har for små wastegater internt å må enten portes eller montere en ekstern. Vet noen andre på forumet her har brukt 10k motstand.
    skal prøve det i morgen
    det er en turbonetics t3 super 60 med 3" utblås på baklokket
    har prøvd med 10k resistor og, var ingen forskjell ca 6200 rpm..

  22. #247
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Vet det er en på forumet her som har turbonetics t3 sak som jeg mener var porta. Mulig det var J.A.S

  23. #248
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard


    Hadde ikke noe problem med å sette turtallsperre til 8000rpm. Ikke online med sprut da.
    Prøv å ta en logg(ikke SD logg) og sjekk hvilken feilkode som kommer opp på trigger. Har du prøvd å justere begge potmeterene? Har du prøvd støyfilter? Etter å ha justert potmeterene.
    Om du ikke har noe alvorlig støy eller feil på trigger så skal ikke triggersignal være noe problem når du har motstand i serie med pcb v3.57.
    124 modulen funker helt fint den
    Hva har du til frekvens på soloniden? De fungerer som oftest ikke rett om man bruker for høy frekvens på de.
    Om du laster opp en plass eller mailer mapp og loggfil er det lettere å hjelpe.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  24. #249
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Vet det er en på forumet her som har turbonetics t3 sak som jeg mener var porta. Mulig det var J.A.S
    okei.
    har testet litt nå. har 1 bar på ca2800-2900rpm uten slange og det samme med slange til wastegate (uten noen ventil).
    men ser at de klatrer opp til 1,4bar på 6000rpm..
    så da må jeg vell porte hullet til wastegate

  25. #250
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post

    Hadde ikke noe problem med å sette turtallsperre til 8000rpm. Ikke online med sprut da.
    Prøv å ta en logg(ikke SD logg) og sjekk hvilken feilkode som kommer opp på trigger. Har du prøvd å justere begge potmeterene? Har du prøvd støyfilter? Etter å ha justert potmeterene.
    Om du ikke har noe alvorlig støy eller feil på trigger så skal ikke triggersignal være noe problem når du har motstand i serie med pcb v3.57.
    124 modulen funker helt fint den
    Hva har du til frekvens på soloniden? De fungerer som oftest ikke rett om man bruker for høy frekvens på de.
    Om du laster opp en plass eller mailer mapp og loggfil er det lettere å hjelpe.
    hvilken logg tenker du på?
    har tatt noen logger, går på data logging og start logging er det disse du tenker på?

    justerte potmeterene etter det som sto for vr sensor turn the pots, R52 and R56, 7 turns anticlockwise (sometimes you may feel a "click"
    when the end position is reached, they can't be damaged by turning too far.) This sets them up for most VR
    sensors
    Har ikke prøvd støyfilter, hvordan funker det da?

    har du en mail adresse så kan jeg sende deg disse loggene jeg har å currentTune fila

    har 26hz på den ventilen.

Side 10 av 12 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

  1. "Hjelp" lekkasje i ac v70 2004
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/11, 19:22
  2. Hjelp - Termostatbytte på v70 - frostvæske "problem"
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 10/11/10, 19:01
  3. 960 spørsmål, ac, takluke og simring. Hjelp!
    By volvo240v8 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 21/10/10, 11:57
  4. Hjelp ang ombygging fra a motor til "at"
    By Tufte_ in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/08/10, 21:26
  5. dekk dim spørsmål 240 og 18"
    By A.Finstad in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 7
    Siste post: 18/07/10, 21:08

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •