Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: For mye toe-in på høyre forhjul '86 245 varebil

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard For mye toe-in på høyre forhjul '86 245 varebil

    Hei. Jeg driver for tiden og stiller spissing på varebilen jeg restaurerer. Dette viser seg vanskelig da det høyre forhjulet spisser for mye (for kort avstand i front til det andre hjulet/for mye toe-in).

    Har allerede skrudd ut så mye av styrestaget som jeg tør samt vridd plata i toppen av fjærbeinet til max toe-out/minst spissing. Ingen av delene er ideelt og jeg lurer på hva som kan være feil?

    Forrige eier har byttet bremser, bærekuler, fjærer, støtdempere og muligens også indre ledd i forstillinga. Begge bærekuler ser jeg er like og korrekte (etter mitt skjønn) for bil med servostyring. Kan ikke se at det er 'Taxiplatta', men må innrømme at jeg ikke har sett veldig godt etter akkurat det på begge sider.

    Bilen ser ikke skjev ut. Styrestaget er etter min mening skrudd litt for langt ut på venstre siden også, men der er spissinga i hvertfall mulig å få ok.

    - Er det mulig at det har blitt brukt deler fra en personbil som ikke passer på en varebil når forrige eier gjorde i stand fjærbeina?

    - Er det mulig at det er blitt satt en 'høyre-del' på venstre side og vice versa evt. to 'venstre deler' eller to 'høyre deler' på bilen? Hvilke deler snakker vi da om? Dette er en varebil med en slags plate øverst i fjærbeina som gjør at 'koppen' øverst er litt lavere enn i en personbil.

    - Er det mulig at det sitter feil tannstang på bilen? Etter alt og dømme har bilen vært slik en stund da det var en del rust og møkk ganske langt ut i gjengene på styrestaget.

    - Andre forslag til hva som kan være feil mottas med takk.

    Håper på mange svar.


    mvh movikong
    Sist endret av Movikong; 06/03/11 kl 10:27

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Bump... Ingen som har peiling på dette?

  3. #3
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som om noe er skjevt.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.

    Tror ikke at bilen er skjev, kan i hvertfall ikke se noe. Jeg kan selvfølgelig ta feil.

    En av grunnene til at jeg ikke tror at noe er skjevt er at begge styrestagene må skrus langt ut for å få det riktig; på venstre side kan jeg få til riktig spissing, det går derimot ikke på høyre side.

    Bilen virker rett og fin i platene.


    Det er vel ikke forskjellig delenummer på tannstenger til varebil og personbil? Tenkte det som en (liten) mulighet i og med at varebilen er har avstands klosser for å heve høyden.


    Enda flere forslag mottas med takk.


    mvh movikong

  5. #5
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Movikong Vis post
    Takk for svar.

    Tror ikke at bilen er skjev, kan i hvertfall ikke se noe. Jeg kan selvfølgelig ta feil.

    En av grunnene til at jeg ikke tror at noe er skjevt er at begge styrestagene må skrus langt ut for å få det riktig; på venstre side kan jeg få til riktig spissing, det går derimot ikke på høyre side.

    Bilen virker rett og fin i platene.


    Det er vel ikke forskjellig delenummer på tannstenger til varebil og personbil? Tenkte det som en (liten) mulighet i og med at varebilen er har avstands klosser for å heve høyden.


    Enda flere forslag mottas med takk.


    mvh movikong
    Jeg skal ikke si noe helt sikkert, men jeg TROR ikke det er forskjell på delenummerene på varebil og personbil. Leste om en på VolvoForum som hadde en 245 varebil, som han restaurerte. Han ville ha servo, da det ikke var det i denne originalt (av en eller annen merkelig grunn), så han kjøpte seg en vanlig 245 med servo, og bare flyttet det over.

    Hørte aldri noe fra han om at det var noe tull, så regner med det gikk greit.

    Men som sagt, jeg kan ikke bekrefte dette 100%, og ikke har jeg VADIS/
    VIDA
    heller.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Takk igjen for svar!

    Har du noe tro på teorien om at det kan ha blitt brukt feil deler ved sammensettingen av ett eller begge fjærbeina? Hvilke deler kan det i så fall være snakk om?


    M

  7. #7
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    832
    Antall takk

    Standard

    I følge VADIS er det ingen forskjell mellom vare og personbil på styredeler.
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Dette er nyttig informasjon!

    Vil også benytte anledningen til å takke Volvo Bilia Jessheim for kjempeservice: de tok inn bilen på bukk og så på den. Formannen mente at det var feil bærekuler som var problemet og at jeg skulle ha 'ambulanse-bærekuler' på denne bilen. Nå sitter det nye bærekuler for servostyring.

    Hvis noen har noen slike nye eller pent brukt er jeg interessert.


    Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte den informasjonen jeg fikk fra Volvo?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mai 2010
    Sted
    surnadal
    Innlegg
    315
    Antall takk

    Standard

    vis nedre berekuler er fra bil uten servo kan det bli feil(vis din hadde servo, for de med servo har en liten "sving" på seg, og de uten er "rette". så har bilen sevo må du ha berekule som er beregnet for det og omvent..
    men har du sjekket berebrua? jeg kjøpte en bil som var vond og kjøre, der var alt i orden, men berebro hadde fått seg en knekk og da ble spissing helt feil.
    byttet berebro da ble bilen go som gull ;-) brukte deler dra vanlig 240. og bilen var org varebil 245
    Drive it like you stole it

  10. #10
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Bærebruene er veldig mjuke ja, og kan ha slått seg. Ambulansekuler er vel det same som taxiplater?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Har snakket med Volvo igjen og de har sjekket opp ytterligere: de sier at bilen skal ha rette bærekuler (altså for bil uten servo? Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil) og disse er bestilt.

    Volvo nevnte ingenting om noen bærebroer når de så på den, men det er selvfølgelig en mulighet.

    Kommer tilbake hit og poster resultatet når jeg får montert kulene.

    At ambulansekuler er det samme som taxikuler viste jeg ikke; veldig bra å få den informasjonen. Noen som vet om ambulanse/taxikulene er kortere eller lengre enn f.eks. en rett bærekule?


    mvh movikong.

  12. #12
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Det er mogleg eg surrar no, men taxiplatene er nedre del av fjøebeinet, haldaren for bærekula. Denne skal gi ekstra caster.

    Begge bærebruene på eine 240en min, har tydelege bulkar, og dei er ikkje rustskada heller, slikt er i grunnen slitedelar. Foringar må jo også vere heile. Ein må vel berre gå i gang og måle opp alle delar, og sjå om ein finn avvik.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Den er grei. Takk for svar.

    Volvo har sett på bilen og sagt at alt så rett og greit ut, men jeg burde vel sjekke selv også. Takk for godt råd; jeg visste ikke selv at bærebroer er å regne som slitedel eller at de ofte blir skjeve.

    Det jeg lurer mest på akkurat nå, er hvilken kombinasjon av plate/bærekule som medfører at spindel/fjærbein får kortest mulig avstand fra bærebroa.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mai 2010
    Sted
    surnadal
    Innlegg
    315
    Antall takk

    Standard

    berebro er ikke en slitedel, men det hender de kan bli bøyd vis de får seg en hard støyt. er vanskelig å se da det ser ut son de har en "knekk" orginalt..

    men har bilen din servo mener jeg den den skal ha berekuler med "sving" i, men kan hende det er noe spesielt med varebil da... og husk er det sånn sving så er det noe med hva som skal på høyre side og hva som skal på venstre. kan jo hende det er satt på feil sånn da?
    er ganske sikker på dette, men ikke 100% :P
    Drive it like you stole it

  15. #15
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Dette var no løge, har no ein varebil sjøl der eg har kjøpt bærekuler, ytre og indre endeledd som til vanleg 5-setar utan at det har skapt noko problem. Har hatt forstillingskontroll både før og etter at eg bytta deler frammi der utan at det har gjett problem som sagt.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  16. #16
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Får du tatt bilde av endeledda på bilen?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Bilde av endeledd på høyre side:




    Har sjekket at endeleddene har en lengde på 74mm, dette er likt med nye endeledd som selges på Biltema.

    Flere forslag til hva som er feil?


    mvh movikong

  18. #18
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Har du lenger vandring til venstre enn til høyre, eller omvendt?

    Kan indre endeledd ha skrudd seg ut?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Høyre forhjul spisser for mye/for mye Toe-in... hvis indre ledd hadde skrudd seg ut ville jeg vel ha for lite spissing/for mye Toe-OUT?

    Må innrømme at jeg ikke har tatt av mansjetten og sett hvordan det er på innsiden av den.

    Synes for øvrig at staget er skrudd (for) langt ut på venstre siden også, men der går det i hvertfall an å justere så spissinga er innenfor toleransen.

    Så vidt jeg vet sitter tannstanga godt fast.

    Edit: Hva mener du med lenger vandring? Tror i hvertfall ikke jeg får vridd hjula mer til høyre enn til venstre; dette fremstår som likt. Skal imidlertid sjekke dette eksplisitt og poste her dersom det er forskjell.
    Sist endret av Movikong; 11/03/11 kl 21:14

  20. #20
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skrur av indre og ytre endeledd fra tannstanga, og fra hverandre, vrir rattet fra fullt høyre til fullt venstre, teller runder. Så vrir du tilbake fra venstre mot høyre, men nå stopper du halvveis. (er det 4 runder fra full H til full V, vrir du rattet 2 runder tilbake til H.)

    Blås i hvordan rattet står nå.

    Gå ut, og kontrollmål hvor mye tannstanga stikker ut nå, på hver side. Er det likt, monterer du nå INDRE endeledd.

    Monter så ytre endeledd, og skru de like langt inn, så det er rett på øyemål.

    Foreta en FORSTILLINGSKONTROLL. IKKE en 4hjuls kontroll.

    Før du justerer helt inn, skrur du av rattet og retter opp det, så godt som mulig.

    Finjuster nå forstillingen.

    Om det nå IKKE går, er det verdt å sjekke foringer, bærebruer, bærekuler, fjærbein, fjærtårn, osv.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Ok, takk for svar.

    Skal prøve dette og se om det hjelper. Kan dog ta noen dager før jeg får gjort det da garasjen er opptatt pr nå.


    mvh Movikong

Lignende tråder

  1. Agrostar: Volvo 245 - Eks varebil / 855 - Eksnazi
    By Agrostar in forum 200 -serien
    Svar: 439
    Siste post: 06/06/17, 13:28
  2. Hva er en '95 940 varebil verdt?
    By vassengen in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 26/11/10, 21:06
  3. Senke varebil
    By Christian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 20/10/10, 18:05
  4. ØDP..kam hjul veiv hjul!
    By lasse940 in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 03/07/10, 16:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •