Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Hva innebærer bra understellsbehandling

  1. #1
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard Hva innebærer bra understellsbehandling

    Skal snart få understellsbehandlet volvoen men det er mange mindre seriøse aktører på markedet har jeg erfart.
    Er litt i kontakt med et Ditec godkjent verksted.. de ser ut til å gjøre ordentlig arbeid.

    Men generellt sett, hva innebærer en god understellsbehandling, og hva koster slikt på det gjevne?



    Sitat Opprinnelig postet av www.stoa-antirust.no
    1) Demontering.
    Bilen heises opp og hjulene tas av (innerskjermer demonteres ved full Dinitrol behandling).

    2) Høytrykkspyling.
    Hjulhus og bunnplaten høytrykkvaskes. Alt løst belegg må bort. Etter spylingen kontrolleres bilen.

    3) Tørkning.
    Bilen tørkes till dag 2 under kraftige varmevifter. Dette er et meget viktigt moment. Underlaget må være helt tørrt før rustbeskyttelse- behandlingen starter.

    4) Detaljbehandling.
    Alle hulrom, dører, kanaler og hjulhus sprøytes med et tynt, voksbasert produkt etter et eget sprøyteskjema. Sprøyteskjemaet er forskjellig etter hvilken bilmodell du har..

    5) Understellsbehandling.
    Bunnplaten og hjulhuset sprøytes først med et tynt og penetrerende voksbasert produkt. Deretter behandles disse delene med et kraftigere rustbeskyttelse for å tåle mekanisk slitasje.

    6) Sluttkontroll.
    Bilen vaskes utvendig og sjekkes slik at vi kan levere deg en ren og pen bil. Et eget rustbeskyttelses sertifikat / garanti hefte skrives ut. Nå kan du trygt kjøre videre, Dintrol Senter Kjeden passer på at bilens verdi ikke forringes av rust.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  2. #2
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Heistad Bil & Caravan i porsgrunn utfører noe som ligner veldig på det som skrevet over. Mercasolbehandling er visstnok veldig bra. Jeg har forhørt meg om pris og tidsforbruk, de bruker et par dager og tar 4000kr for behandling av min volvo 745.
    Sist endret av Solbekk; 10/11/10 kl 21:08

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde min 245 inne hos det lokale Dinitrol verkstedet i 06...jeg husker jeg sto i maange timer for å fjerne all tectylen de hadde sølt utenom...motorrommet så ikke ut...
    inni dører og bagasjeluke var det sølt mye hulromstectyl...skulle nesten tro han som gjorde behandlingen var "dridas"...

    Men om du leverer bilen inn for en slik behandling, kan du jo si til de at dem skal være nøye og grise minst mulig...
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  4. #4
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 245 gl Vis post
    Jeg hadde min 245 inne hos det lokale Dinitrol verkstedet i 06...jeg husker jeg sto i maange timer for å fjerne all tectylen de hadde sølt utenom...motorrommet så ikke ut...
    inni dører og bagasjeluke var det sølt mye hulromstectyl...skulle nesten tro han som gjorde behandlingen var "dridas"...

    Men om du leverer bilen inn for en slik behandling, kan du jo si til de at dem skal være nøye og grise minst mulig...
    Jeg hadde min til sånn behandling nå i høst. De har ikke griset i motorrommet og har bare griset der det skal grises til for at det ikke skal ruste .

  5. #5
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Jeg hadde min til sånn behandling nå i høst. De har ikke griset i motorrommet og har bare griset der det skal grises til for at det ikke skal ruste .
    Hvor var dette? S70en skulle hatt bedre rustbeskyttelse.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Hvor var dette? S70en skulle hatt bedre rustbeskyttelse.
    I samme gate som Mekonomen i Kongsberg. Husker ikke hva det heter, men var noe med "Import". God service og han gjør en god jobb. Virker som han kan en del. Han tar heller ikke noe ekstra for å sandblåse litt småting han finner og behandle det. Han driver også med sveising om han skulle finne noen småting som skulle utbedres og du ikke kan ta det selv. Han fant to hull på min under karrosserikit i noen plateskjøter som jeg aldri har visst om.

  7. #7
    Registrerte brukere 93_volvo960 sin avatar
    Medlem siden
    21. mai 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Jeg hadde min til sånn behandling nå i høst. De har ikke griset i motorrommet og har bare griset der det skal grises til for at det ikke skal ruste .
    Noen som har erfaring med Kampen antirust i Oslo? Tenkte jeg skulle forsøke en behandling på 960'n der snart....

  8. #8
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hva gjør de med evt rust som allerede har satt rot?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  9. #9
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hva gjør de med evt rust som allerede har satt rot?
    Sandblåser og behandler det. Hvis sveising trengs så sier de ifra og spør om hva som skal gjøres. Han vil ikke fullføre behandlingen hvis rust ikke blir utbedret for da kan han ikke gi garanti på det.

  10. #10
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    I samme gate som Mekonomen i Kongsberg. Husker ikke hva det heter, men var noe med "Import". God service og han gjør en god jobb. Virker som han kan en del. Han tar heller ikke noe ekstra for å sandblåse litt småting han finner og behandle det. Han driver også med sveising om han skulle finne noen småting som skulle utbedres og du ikke kan ta det selv. Han fant to hull på min under karrosserikit i noen plateskjøter som jeg aldri har visst om.
    Det høres bra ut. Såg det var kommet noe antydninger på rammevangene bak, hadde vært krem å få tatt det i samme slengen! Mistenkelig dårlig rustbeskyttelse på "moderne" biler.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    hmm. ser for meg at dette hadde vært knotete på eks en 240.
    de nyere bilene er vel bedre for rust.

    eks rust mellom platene i hjubue/skjermkant, innvendig kanaler osv . dette får de jo ikke gjort noe med. kan sandblåse men ikke mellom plateskjøter.

    trur jeg hadde fått bilen i bukk og gått en grundig tur med lommelykta og en skrutrekker. for så og sende den til behandling.
    de gjør sikkert en bra jobb, men jeg hadde nok tatt en titt fordet.

    hva slags grunning brukte de etter de sveisa i gulvet på din bil chrml?
    er litt skeptisk til sånne ting, men er nok litt for pirkete.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  12. #12
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    hmm. ser for meg at dette hadde vært knotete på eks en 240.
    de nyere bilene er vel bedre for rust.

    eks rust mellom platene i hjubue/skjermkant, innvendig kanaler osv . dette får de jo ikke gjort noe med. kan sandblåse men ikke mellom plateskjøter.

    trur jeg hadde fått bilen i bukk og gått en grundig tur med lommelykta og en skrutrekker. for så og sende den til behandling.
    de gjør sikkert en bra jobb, men jeg hadde nok tatt en titt fordet.

    hva slags grunning brukte de etter de sveisa i gulvet på din bil chrml?
    er litt skeptisk til sånne ting, men er nok litt for pirkete.
    Veit ikke hva de gjør på fex en 240 hvor rusta har kommet langt. Men bilen min var egentlig generellt ganske strøken under bortsett fra litt overflate rundt jekkfestene og de to hullene. Er det en liten rustflekk eller to inni kanalene så trenger den tynne olja inn i det og da ruster ikke det videre.

    Vet ikke hva slags grunning han brukte, men tipper det ikke har så mye å si for det blir jo sauset inn med tynnolje og så noe tjærelignende greier etterpå som aldri tørker. Så vann/oksygen kommer ikke til uansett.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    fukta kommer til de utroligste steder. hender jo det ruster under tectylen.
    men det hjelper mye. og de er vel lite rust på 940/850 i forhold til 240n.
    har gått med litt epoksy, tynnstoff og tectyl på min.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  14. #14
    Registrerte brukere Olav'en sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss - Hordaland
    Innlegg
    412
    Antall takk

    Standard

    Prosedyren på bilpleiesenteret Voss er hvertfall å fjerne alle deksel under bilen, vaske ned bilen under, sandblåse / sveise evt rustangrep, også sprøytes med valvolin sine produkter (tectyl).

  15. #15

    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Tveit, Norway
    Innlegg
    185
    Antall takk

    Standard

    Hadde 945en min på dinitrol i sørlandsparken i okt. sabla bra behandling. annbefaler dem ingen gris rundt forbi eller noe..

  16. #16
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Folkens.. hva koster en sånn behandling som Morgis beskrev?
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  17. #17
    Registrerte brukere engkar sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Vormsund, Akershus
    VCCN medlemsnummer
    308
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Jeg har fått pris på understellsbehandling som beskrevet av Morgis hos Jessheim Antirust. 4090,- for min 99 mod V70. Men så sa han også at det var en av det beste han hadde sett på flere år Hadde det vært mer overflaterust hadde nok prisen gått opp ett hakk til ca 4500,-

    Han har drevet i bransjen i 28 år og har kunder fra hele landet. I fjor var det en som kom fra Finnmark (Var riktignok på ferie her nede)
    00 V70 2.5 GLT
    00 V70 2.0 LT

  18. #18
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av engkar Vis post
    Jeg har fått pris på understellsbehandling som beskrevet av Morgis hos Jessheim Antirust. 4090,- for min 99 mod V70. Men så sa han også at det var en av det beste han hadde sett på flere år Hadde det vært mer overflaterust hadde nok prisen gått opp ett hakk til ca 4500,-

    Han har drevet i bransjen i 28 år og har kunder fra hele landet. I fjor var det en som kom fra Finnmark (Var riktignok på ferie her nede)
    hmm.. kanskje dette blir noe å starte sparebøssa for igjen Nå som det saltet kommer på veien igjen :/
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  19. #19
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    fikk pris på 5000kr jeg, og ventetid til januar :/ dinitrol Sørlandsparken
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  20. #20

    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Tveit, Norway
    Innlegg
    185
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    fikk pris på 5000kr jeg, og ventetid til januar :/ dinitrol Sørlandsparken
    Ikke værst pris det.. full behandling? dem har sinnsykt mye å gjøre der ute visstnok

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •