Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 76

Tråd: stereo oppsett?

  1. #1
    Registrerte brukere stereoboy sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    347
    Antall takk

    Standard stereo oppsett?

    hei! jeg er en gutt på 15år og jeg har planer om å kjøpe volvo 240 snart.
    og jeg er jo ungdom og har planer om et brukbart anlegg i bilen.

    jeg er FULSTENDIG amatør innen stereo i BIL og skjønner ikke helt hvordan man kobler opp forsterkere til høytalere til spillere eller noe sånt. xD

    vær så snill og forklar meg hvordan man kobler opp en stereo og eventuelt et AKTUELT oppsett som jeg kan ha i min volvo 240 ^^

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    det "vanlige" er vel å bytte ut orginale spilleren med en litt grommere, subwoofer og forsterker til denne i bagasjerommet, samt grommere frontsett i dørene og forsterker til dette i bagasjerommet. så legger du signalkabel fra spilleren til forsterkerene. høytalerkabel fra forserkerene til frontsettet og subwooferen. også strøm fra + på batteriet til forsterkerene, og jord fra karrosseriet til forsterkerene og fra karrosseriet til - på batteri.

    du får kjøpt ferdige "kit" med de kablene du trenger + sikring hos mange butikker som selger anlegg.

  3. #3
    Registrerte brukere stereoboy sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    347
    Antall takk

    Standard

    har du noen forslag til oppsett av stereo? noe som er bra og har mye bra lyd selfølgelig ^^
    jeg tenker og ha en subwoofer i bagasjerommet eller noe lignende.
    Sist endret av stereoboy; 23/10/10 kl 20:31

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    det "vanlige" er vel å bytte ut orginale spilleren med en litt grommere, subwoofer og forsterker til denne i bagasjerommet, samt grommere frontsett i dørene og forsterker til dette i bagasjerommet. så legger du signalkabel fra spilleren til forsterkerene. høytalerkabel fra forserkerene til frontsettet og subwooferen. også strøm fra + på batteriet til forsterkerene, og jord fra karrosseriet til forsterkerene og fra karrosseriet til - på batteri.

    du får kjøpt ferdige "kit" med de kablene du trenger + sikring hos mange butikker som selger anlegg.
    negativ pol er jo koblet til karoseriet.....
    Kan vel bare bruke det? trodde det var mest vanelig å dra en kabel med ei glassikring i? Men drar kanskje 2 da...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    minusen går til karosseriet ja, du trekker kun en kabel å det er pluss.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    er greit å oppgradere kabelen fra minus til karrosseriet

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    hvor mye er den orginale egentlig, 25-30mm2. tenkte kanskje og bytte til 50mm2 når den kommer i hus men den blir vel litt overkill muligens, må vel oppgradere dynamoen også da.

  8. #8
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    tipper den originale er rundt 8-10mm2 jeg.. er ikke store greiene!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. mars 2010
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Det jeg tror hadde passet bra:
    Monoblokk
    2 kanals forsterker
    2 x 10" i lukka kasse som du setter under hattehylla
    Ny spiller
    2 signalkabler
    strømkabler
    1 sikringsholder

    Hva du skal velge innenfor dette kommer an på prisklasse
    Kablene velger du ut i fra hvor mye strøm forsterkerne trekker.

    Så hvis du hadde funnet ut hvor mye penger du har tenkt til å bruke på anlegget så blir det mye lettere og foreslå deler

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Er vel ikke akkurat oppsett å deler gutten er ute etter......

    Han spør om hvordan man kobler opp et stereo anlegg,prinsippe. forklar hvordan ting fungerer. Så kan det være innteresant å ha tips til hvordan forsterker og basskasse osv han kan velge mellom

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. mars 2010
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Da leste jeg litt feil men å koble er ganske lett, fra + på batteriet til + på forsterker. Fra - på forsterker til karosseri.

    Signalkablene er som regel markert med rød og hvit, det samme er inngangene på forsterkeren, så det ser du lett

    ut fra forsterker så er det også + og - de skal da til + og- på elementet, hvis det ikke står + og - så er rød + og sort -

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Skal vi se om jeg klarer og svare deg her...

    Det første du gjerne vil kjøpe er en spiller (cd-spiller), denne kalles ofte hovedenheten i anlegget og tar seg av utdelingen av lyd til de forskjellige komponentene. bilradiospes.no har oversiktlige sider, men er noe dyre i forhold til andre, her kan du også se på pakketilbudene om du finner noe du liker.

    Bak på spilleren har du som oftes en/flere RCA utganger (rød og hvit)
    Du har forskjellige kabler, det står i bruksanvisningen hva disse skal til.
    På en normal spiller (nyere) har du 4 par kabler til høytaler. 1 Antenneutgang, 3 kabler, jord
    ACC
    , og 12V+.

    For og få lys og lyd i spilleren må du først koble til strøm.
    Her kommer Jord,
    ACC
    , og 12V+ inn.

    Jord, skal ganske enkelt i karosseri (rundt en skrue som går i bilen, helst en plass der det ikke er lakk)
    ACC
    , er tenningstrøm, altså du må finne en kabel som bare har spenning når bilen sin tenning er på. Dette finner du enklest ved og bruke et multimeter og måle.
    12V+ er konstant strøm fra batteriet, altså en kabel som går rett på + polen.

    Da har du mest sansynelig lys i spilleren, deretter finner du høytaler kablene, som kommer fra dørene feks i volvoen, finn ut i brukermanualen vilke kabler bak på spilleren disse skal festes med for og få lyd.

    Dette er basic for og oppgradere orginallyden litt..

    Videre, kan du kjøpe deg et litt heftigere opplegg.

    La oss si du kjøper :

    5m phonokabel
    Forsterker 4ch
    Monoblokk
    10" sub i lukket kasse
    Kabelsett
    6x9 (egentlig fy-fy... men om du skal ha det enkelt og greit funker det)
    komponentsett framme.

    Monter høytalerene, og legg kabler bak i bagasjerommet. (høytaler kabler)
    Ta 5m strømkabel fra kabelsetter og sett på en sikring (nærmest mulig batteriet) dra så denne bak i bagasjen. Ta en mindre kabel og dra under baksetet og fest den rundt setebelte festet for og få jord til forsterkerene.
    Etterpå drar du phonokabelen fra spilleren og bak i bagasjerommet, (denne har ofte en liten leder i midten denne skal kobles i signal utgangen i spilleren, denne sender 12V strøm når spilleren er på slik at forsterker osv skrur seg av og på med spilleren så dem ikke står og drar strøm hele tiden.)

    Da kan vi koble alt sammen, koble høytaler kablene til forsterkeren, ta 12V+ inn på forsterkeren, fest jordkabelen til forsterkeren. Plugg også i remote kabelen (den i midten på phonokabelen) på
    REM
    på forsterkeren. Phonokabelen skal også inn i spilleren rød i rød, og kvit i kvit.

    Vet det ble litt surr.. spørr om du lurer på noe.. er masse mellom dette også.. og det ble litt uoversiktlig.

  13. #13
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    http://www.bassbrothers.no(alle priser er inkl frakt synest eg husker:P)
    han som driver dette ''Frode'' er utrulig behjelpelig og har bygd mye anlegg i volvo spes så han veit hva som passer både med tanke på størrelse og lydbilde
    så han er det bera og ringe gi han en pris så lager han oppsett og sender til deg:P

    eg har bygd anlegg i min 740 med bare ground zero det er gode høytalere synest eg di har bra utvalg.

    men husk en bra spiller har veldi mye å si eg doblet lydeffekt og kvalitet ved og bytte ifra kina shit til en skikkelig kennwood spiller:P

  14. #14
    Registrerte brukere stereoboy sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    347
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for alle svar folkens!
    jeg skjønte alt det der med koblinger og sånt.....
    men la oss si at jeg tenker og bruke rundt 15000 kr på hele stereo oppsettet.
    er det noen som kan sette opp et anlegg til meg ?

    et lite spørsmål?
    hvis subwooferen er på 700W hvor mye bør forsterkeren være på
    trenger man forsterker ?

  15. #15
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    som eg sa er bare og ringe frode på bassbrothers og han setter opp oppsett til din bil til 15 000kr ...elelr ringe noen andre som driver

    mye bedre og spørre fagfolk enn å spørre her egentlig fo somma har masse peiling og noen later som og bare liker og prate:P

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stereoboy Vis post
    Tusen takk for alle svar folkens!
    jeg skjønte alt det der med koblinger og sånt.....
    men la oss si at jeg tenker og bruke rundt 15000 kr på hele stereo oppsettet.
    er det noen som kan sette opp et anlegg til meg ?

    et lite spørsmål?
    hvis subwooferen er på 700W hvor mye bør forsterkeren være på
    trenger man forsterker ?
    Mye fornuftig som kom inn i det innleget over her
    Vent til du får spellern og begynner å se på bruksamvisningen og ikke skjønner noe, da titter du inn her

    Er nok noen som vet oppsett osv bedre enn meg. Men du kan ha en forsterker på 500W. Men ettersom du har 700watts basskasse så bør du ha 700 watts forsterker å for å få utnytta det du har dytta penga i
    Fins vel flere forsterkere med flere utganger til mindre elementer å, så du itte trenger å bruke penger på flere forsterkere.... Men alt komm ann på... du har jo 15 000 som skal bort så

  17. #17
    Registrerte brukere stereoboy sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    347
    Antall takk

    Standard

    hei!
    jeg fant en snasen liten stereo, som glei forbi når jeg kika hær.

    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...&stortbilde=ok

    er dette noe som kunne vært brukbart?

  18. #18
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    kompis har dette i en toyota spiller jo bra det men tek litt mye plass:P

    vet ikkje om personen har tenkt og bygge kasse sjøl men isåfall dyre og bra 10 tommere (f.ex 3stk) er like godt som 12'ere:P
    10''gir meir clean lyd synest eg:P

    men er et bra og enkelt sett det jbl som er over ja:P

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Settet der spiller utrolig mye bass, er utrolig kjekt.. men lyden forsvinner lett. Billige 6x9 høyttalere som ikke klarer og spille veldig høyt.. Komponentsetter følger heller ikke helt med, og om du ikke er forsiktig (noe som er vanskelig og være når du får pumpa igang bassen) ryker komp settet meget fort.. Dårlige diskanter også, og leveres uten delefilter.

    Alt i alt, helt greit.. men du finner bedre for den prisen.. dessuten har jeg mine tvil om hvordan den klarer seg i 240.. og du får ikke den kassa oppå "hylla" bak..

    Sjekk innom bilstereoforumet.no mye bra på prosjekter der, så ser du hvordan folk som legger penger i anlegget gjør det..

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. mars 2010
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Som iNsane92 sa, du får ikke den kassa under hattehylla i en 240i der er det ca 30 cm høyt.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    jeg skal også bygge kasse til volvoen nå, den skal lages sånn at den går under hatthylla og ned den lille profilen som er der, sånn at det blir plass til 2x12" element der med luft kanaler på sidene. den blir akuratt på grensen under hatthylla altså 25-26cm ca.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    liggende elementer da regner jeg med? eller skråvegg.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    nei, elementene blir stående ut bak, vurderer et refleksrør i midten av hatthylla for å få inn litt trykk i kupeen.

    Her er en enkel skisse fra paint, ikke lett og tegne der gitt.


  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    aha sånn ja. begynte å lure på om du hadde tenkt til og sette 12" stående under hattehylla. blir noe trangt

    ser ut som det blir mye volum i den kassa. beregna volum, porter, kassedesign mot elementer?
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  25. #25
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    du kan bruke 4 kanta subber og bygge bandpass for å få lyden inn i kupe'en og igjennom skiluka og videre gjennom hattehylle om du vil d:P

    slik som du bygger over her er heilt greit men det blir mest for og bråke og vise folk i gata at du har anlegg og ikkje så god lyd i kupe men selfølgelig blir det trøkk men det er alt ette ka du vil ha:P

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •