Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 104

Tråd: Fred`s 67 modell 142, "tatt-seg-vann-over-hue-mon-tro?" 142+940=fk?

  1. #26
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Dette blir nok en flott sommerbruksbil angående fjærer osv kan du jo se på min med lefsjøfors. 35mm senkefjærer..

    Angående felger.. har fått pris på noen i dim : 8,5"X18" med et 8 og 10 men er utrolig skeptisk til om disse passer uten problemer.. hva mener du?

    //Friksen

  2. #27
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Skal vi se, skrive hva jeg tenker her.... Med ca tall da...
    1/2" bredere enn mine, dvs 1.25cm, det blir 6mm bredere på hver side.
    Et 8 og 10, jeg har 35, dvs at felgen din kommer 25mm lenger ut mot hjulbua. Pluss da de 6mm de er bredere, dvs at skal jeg sammenligne med min og det skal gå bra, må jeg ha 31mm klaring fra felgkant til hjulbue hvis dette skal gå bra på din.
    Enig? Skal kanskje i verksted imorra, så kan måle da.
    Nå har ikke jeg de hjulbuene du har foran da, så blir vel vanskelig å garantere noe der, men kan se på det, og ta noen bilder, så skal jeg si hva jeg tror.

  3. #28
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Takk for raskt svar :-)

    Hmm må nok dra litt i skjermene om dette skal gå da, men ser for meg at disse kommer til og sitte som et skudd på bilen..gjelder kopi felger av JP MK18..

    Eventuelt må det nok vere mulig og dreie av litt bak kansje også, skal sende en mail og høre om en kan bestille med annet inpress.. Crister-164 har 18" 8,5 med et 13 men der er det ikke mye klaring gitt

  4. #29
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    dette var ei PEN balje, kledde virkelig den fargen! nydelig kjerre!
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    439
    Antall takk

    Standard

    pen farge på bilen! men du må få den ned til bakken

  6. #31
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Blir senk ja, var å målte på bilen til en kompis, og det blir litt lavere med 35mm lesjøfors. Så da blir det det før våren.
    Var innom og monterte litt lister ogsånn idag, og for å svare på et innlegg lenger opp her...


    Med 8X18 et 35 er det 20mm plass utover mot hjulbua bak, og ca 23mm foran. Dvs, at man på såpass bred felg, ikke kan gå under et15 for at det ikke skal subbe i hjulbua bak der. Nå er falsen ganske så bred, så ved å frisere den litt kan man gå enda noe lavere på et. Nå er det jo gammalt detta her, så bakakselopphenget er vel ikke det stiveste. Regner med at jeg spacer ut ca 10mm, da vil jeg ha 1cm å gå på ut mot hjulbua, og det er nok ikke mer enn den gir seg i foringene, så såpass bør det være!

  7. #32
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Skjer ikke stort her i vinterkulda, men fikk litt løst idag, så tok en liten tur i verksted.
    Begynte litt med det mekaniske som skal gjøres før eu`n, dvs i hovedsak bremser.
    Kun 1 kalipper som virker som den skal, resten sitter fast.
    Demonterte alle kalipperene idag, og plukka av fjærene samtidig.





    Gikk forholdsvis greit, bortsett fra kalipper høyre bak.
    Der knakk de "øra" som holder pinnen til klossene, var rusta veldig der, så hadde ikke sjans til å få det løs uten at det knakk.


    Noen som har en Girling kalipper HB liggende?

    Ser ut som det er 7 stempler totalt som sitter fast, så det blir litt jobb for å få løsna de.
    Må bestille opp litt rep.sett etterhvert, men skal først sjekke om det er mulig å løsne stempla. Litt varme og rå makt, så går nok det.
    Ellers så sendte jeg bestilling på frontrute, senkesett, "142" emblemer, skrapelister og hvite blinklys her om dagen, skal visst dukke opp ca den 19. januar.
    Håper br.klosser foran og rep.sett er lagervare, så jeg får med meg det samtidig.

  8. #33
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    oida, du skulle nok ha kappa opp pinnene først og satt den i benk og meisla forsiktig..

    Men di stemplene kan det beste vere og pumpe ut et og et stempel med bremse pedalen, bare og bruke en tvinge for og holde igjenn det andre stempelet så bytte tvinga over til det andre stempelet etterpå når det har kommet et stykke ut.

    når stemplene er såpass langt ute som du greier, så kan du splitte calipperne og vri dem ut med en god rørtang(ytterst seff) og da er alt bare kosejobb vettu

    Kjøpte rep sett på biltema til 240 jeg..

    Lykke til

  9. #34
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    De ørene var så ekstremt dårlige så hadde nok ikke fungert om jeg hadde kappa pinnene heller, de røyk på første slaget. Brukte dor og tok det pent, men røyk uansett. Greit at de røyk nå da, dumt om en br.kloss detter ut mens man kjører!

    Letteste er å pumpe ut stempla ja, men nå har jeg tatt av alle kalipperene da, så må eventuellt montere igjen for å få de ut. Har lenge tenkt på å lage meg en benk med hovedpumpe/ pedal for nettop sånne ting som det her, så kanskje det er nå det er tia for det...

  10. #35
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Må sette på b ascona fjærer da vettu blir iverfall lav da
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  11. #36
    Registrerte brukere Austin Van Man sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Voss
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Detta såg bra ut. Stå på
    '59 Austin A35 Van
    '57 Austin A35 Van
    '73 Volvo 144 Weber
    '91 Range Rover Classic
    '90 Lancia Thema 8.32

  12. #37
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fred Vis post
    De ørene var så ekstremt dårlige så hadde nok ikke fungert om jeg hadde kappa pinnene heller, de røyk på første slaget. Brukte dor og tok det pent, men røyk uansett. Greit at de røyk nå da, dumt om en br.kloss detter ut mens man kjører!

    Letteste er å pumpe ut stempla ja, men nå har jeg tatt av alle kalipperene da, så må eventuellt montere igjen for å få de ut. Har lenge tenkt på å lage meg en benk med hovedpumpe/ pedal for nettop sånne ting som det her, så kanskje det er nå det er tia for det...
    Okay.. Da kan du bruke fettpresse da.. grisete men det funker det også

  13. #38
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    jeg pressa ut stempla i en caliper jeg overhala med trykkluft selvsakt ikke helt trygt med 10 bar for å presse ut stempla men det gikk det og.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  14. #39
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Får se hvordan jeg løser det. Prøver nok med litt varme og rørtang først jeg tenker jeg. Se hvordan det fungerer.

  15. #40
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Da fikk jeg løsna det som var av stempeler idag faktisk, littegrann varmegrader gjør underverker!
    Få tak i litt rep.sett og diverse i tillegg til det andre jeg har bestillt nå, så er det muligheter...
    Kunne antagelig redda kalipperen som er ødelagt også, iom det er stål i den, så funka det å sveise fast ei mutter til å lage "pinnehull".
    Meeen så lenge en av folka her inne har liggende brukbare, så kjøper jeg heller dem. Var litt gravrust i stempla bak, så greit å få bytta dem uansett!

  16. #41
    Registrerte brukere HairyHarry sin avatar
    Medlem siden
    31. mai 2010
    Sted
    Asker/Gausdal
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Ang. Lesjøfors har jeg hatt samme erfaring på 140-serien som på andre Volvo'er - lav bak og "for høy foran" (etter min smak hvertfall). Slik så 142'n min ut med Lesjøfors foran og bak (OBS: Har den gamle typen framskjermer med lavere hjulbuer):



    Var ikke fornøyd med stuket - tok derfor noen progressive Jamex-senkefjærer til Amazon og satte på foran. Fjærene foran på Amazon og 140 er svært like/identiske og det skiller kun fåtalls kilo i tillatt aksellast foran. Dokumentasjon som underbygde dette gjorde at jeg fikk godkjent disse fjærene foran hos Biltilsynet. Slik ble stuket med Jamex-fjærene foran:

    '66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E

    DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
    'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat

  17. #42
    Registrerte brukere HairyHarry sin avatar
    Medlem siden
    31. mai 2010
    Sted
    Asker/Gausdal
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    F...! Nå har jeg søkt rundt på hele forumet og gått gjennom FAQ for å prøve å finne den "hemmelige koden" for å legge inn bilder - gjorde et forsøk med å legge bildelink til bildene på Picasa, men neida...

    Hvis noen kan forklare meg dette med innlegging av bilder, så kommer bildene av 142'n min med Lesjøfors vs. Jamex.
    '66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E

    DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
    'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat

  18. #43
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    dem må lastes opp nå nettet først for så å linke til nettsia dem ligger på ligger en how2 under bilder og film trur jeg
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  19. #44
    Registrerte brukere HairyHarry sin avatar
    Medlem siden
    31. mai 2010
    Sted
    Asker/Gausdal
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard Senkesetterfaringer/-tips for Volvo 140

    Ser ut til at Picasa ikke egner seg til å legge ut bilder på dette forumet. Opprettet meg en Photobucket-konto og da gikk det som en drøm

    Her er bildene...

    Lesjøfors foran:


    Jamex foran:
    '66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E

    DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
    'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat

  20. #45
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Er vel det jeg er redd for, at det kan bli høyt foran, ihvertfall med de hjulbuene jeg har.
    Monterte fjærene igår, men ikke slippi ned bilen fra løftebukken enda, er en del mer jeg skal gjøre først, så vi får vente og se!

  21. #46
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Fått bromsar?

    Blir nok skyhøy med Lesjø ja, men du kan jo ta et juksetriks og senke fjærskålene. Har gjort det på min, utgjorde ganske mye. Er beskrevet nærmere i tråden min.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  22. #47
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Sporingsnummeret sier at de har kommet til postkontoret her idag, ikke fått henta dem enda.
    Mulig det blir gjort litt i helga hvis lysta skulle komme snikende.

    Veit hvordan det er. Har så lite igjen at det er jo ikke no hast.. Men plutselig så er det påske og finværet kommer, da blir det stress, så skal prøve å skjerpe meg litt framover..

  23. #48
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Da ble det en liten kveld igjen da. Lufta bremser, fått inn bakruta, på med hjul og ned fra bukken.
    Gjenstår frontrute, dørtrekk og litt eksos rep., så er det plutselig klart for eu kontroll a gitt!
    Ble fin høyde bak, men for høy foran. Men det får være sånn. Ihvertfall foreløpig.


  24. Takk HairyHarry takket for denne posten
  25. #49
    Registrerte brukere Fred sin avatar
    Medlem siden
    23. okt. 2010
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Da var første lufteturen unnagjort.
    Sinnsykt dårlige bremser de første par mila, men hjalp etterhvert. Måtte vel gå seg til litt vel.
    Ellers gikk den bare bedre og bedre, jo mer jeg kjørte, har jo knapt vært starta på et par år, og ikke vært flytta mer enn rundt inne på verkstedet, så skal ikke klage.

    Blir en tur på ærbe med den imorra, montere litt nyinnkjøpt 2,5" simons, ta forstillingskontroll, tenningsjustering og diverse småplukk.
    Så er det vel bare å bestille eu kontroll etterhvert da!



    Og ja, høyden bak juger littegrann, det ligger 4 komplette hjul til en camry baki der.
    Er mye lavere bak enn foran, men er ikke fullt så gæli som det ser ut på bildet..

  26. #50
    Registrerte brukere HairyHarry sin avatar
    Medlem siden
    31. mai 2010
    Sted
    Asker/Gausdal
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med kjempefin 142! Men kunne blitt enda bedre med litt senk foran ;-)
    '66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E

    DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
    'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat

Side 2 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •