vurderer å kjøpe meg volvo 240 som studentbil, vet jo at dette ikke er noen billig bil å kjøre med i utgangspunktet. men hvilken motor anbefaler dere angående forbruk? og hva pleier de forskjellige motorene å ligge på i forbruk?
vurderer å kjøpe meg volvo 240 som studentbil, vet jo at dette ikke er noen billig bil å kjøre med i utgangspunktet. men hvilken motor anbefaler dere angående forbruk? og hva pleier de forskjellige motorene å ligge på i forbruk?
Sist endret av Rocket; 25/06/10 kl 20:05
Er vel igrunn bare nyere modeller med B230F som er aktuell, ikke kjøp noe gammelt dritt med forgasser. Forbruk med normal kjøring +/- 0,9l på milen
Kjøpte akkurat en 240GL-90, den bruker faktisk 0,65 på langkjøring
og rett under 0.8 på blandet kjøring. Det hadde jeg ikke trodd.
bare dårlig vedlikeholdte gassere med tung høyrefot som bruker mye bensin på originalmotormen b200k brukte ALDRI over litern samme hvor hardt jeg prøvde å kjøre som 18åring! og på langkjøring 0,67l mila trondheim-tønsberg på under 1 tank
![]()
Min med 230F brukte litt under 0.7 på langkjøring Oslo-Ålesund.
Ellers så skal jo en frisk 230K-motor være snill, men det er fort gjort å få vacuum-lekasjer osv.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
940 min ligger rundt 1.2 på vinterkjøringvil ikke påstå det er så ille egentlig
Subaru Impreza WRX STi Spec C MY04 (kosebil med skilt)
Volvo 940 Turbo+ ft 93mod (bruksbil)
X: Volvo V70 2.5T 00mod Perla http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1518
X: Volvo 940 GL 1994 mod
I vinter tømte jeg en tank på 31 mil utelukkende på herjing, så alt er mulig...
Ved normal kjøring pleier jeg alltid å fylle full tank når jeg har kjørt 55 mil, da får jeg for det meste plass til mellom 50 og 52 liter bensin.
Jeg har b230k... ca 1,1 hadde jeg sist jeg så etter![]()
Virkelig bra det, om det stemmer. Regner med du fyller full tank når du starter og når du er ferdig for å sjekke?
Hvilken dekk dim kjører du? er jo litt feilvisning på en gammel volvo og om man i tillegg kjører litt små hjul som mangen gjør fordi det er "tøft" med lav profil så kan det fort bli en del feil.
Fyller helt fullt ja, til det renner nesten over og nullstiller tripteller.
Hadde 14" orginalfelger med vanlige dekk inntill for et par dager siden,
185 R14 er vel det. Har nå 195 65 15", er vel samme diameter så det
bør vel bli samme resultat. Bilen går fint den, veldig stille også,
men kunne gjerne hatt 25 hester til.
Langkjøringtest var 60mils tur, blandet kjøring var vel 40mil småkjøring
+20 mil langkjøring (tur-retur Biltema..)
Har enda ikke vært over 0.8 på de gangene jeg har testet forbruket.
Greit forbruk på en gammel bil.
Har igrunn ikke kjørt så mye med slike dekk selv 215 forran og 235 bak er nok noe tungdrevne ja.
B230F e vell dei motorane som bruke minst bensin på mile.
En frisk B230K er ikke noe lenger unna. Heller ikke FB, FX, FD.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
....men småkjøring på en kald morgen, da blir det noe annetfikk jeg merke i vinter hvertfall. kjørte som ei gammel kone men bensinen gikk fort. Tripptelleren min har stoppa så jeg får ikke målt :( men den er helt grei på langkjøring, og sommerhalvåret
- Volvo S60 2.0T -02
- Audi 80 Quattrofemmer
Kjenner igjen det. 240 sluker en hel del ved småkjøring, men om vinteren hjelper det vel med motorvarmer... De mest "moderne" 240ene med B230F er nok det mest fornuftige for drivstofføkonomien og det er heller ikke mye å utsette på driftssikkerheten. På langkjøring bruker jeg rundt 0,8 på mine, som begge har automatgir. Det er kjent for å øke forbruket, så jeg holder det for helt sannsynlig med godt under 0,7 med manuelt gir.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
jeg har hørt at B230FX bruker mindre enn B230F, kan dette stemme?
Volvo 242 83 Modell, Prosjekt
Volvo V70N 05 modell, Bruksbil
Volvo 240 92 modell, Classic, solgt http://forum.vccn.no/showthread.php?t=338
Har inntrykk av at FX er litt mer turtallsmaskin, så det ville jeg vel i utgangspunktet ikke ha tenkt meg. Men jeg vet ikke...
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
De bruker mindre ja, bedre utforming på toppen. Merker det faktisk ganske mye på forbruk. 2 kompiser av meg har 740` med B230F og VX3 kam. De bruker 0.1-0.2L pr mil mer enn meg enda de kjører drit pent. Målte forbruk sist uke på min B230Fb og det var på brukbare 0.72L til og fra jobb.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Er det ikke VX3 på din FB, tro? Og FX er ikke helt det samme som FB. Likevel skal ikke jeg trekke bastante konklusjoner om bensinforbruket...
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
forskjellen på FB og FX er vel ikke mer en VX3 kam og VX kam. Like ubrukbare kammer begge deler![]()
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Min 89' med 230f ligger på rundt 0.95 bykjøring.
0.75 og noe på lang kjøring.
Med pen kjøring
Edit: Skal være sagt, M45 (4trinns)![]()
Sist endret av BlåFare; 22/05/11 kl 19:17
Kan vel stort sett konkludere med rundt litern fra min side også...
Min ligger på rundt litern (b230fk) men har aldri fått målt forbruk på pen kjøring da det altid blir noe herjing...
Fordelen med å velge en sånn bil som studentbil er at det er lite feil og billig å ordne på eventuelt småtteri.
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Godt poeng. Bensinforbruket er ikke helt ubetydelig for økonomien, men bensinpumpesituasjonen, hvor du står og fyller og ser hvordan hundrelappene bokstavelig talt renner av sted, er veldig "psykologisk". Det er andre ting ved et bilhold som gjør større utslag. Lave kostnader på vedlikehold og reparasjoner og nesten null verditap er bedre. Og det kan du faktisk få med en bra 240.![]()
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4