Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Volvo med 1.6D motor, svakheter, erfaringer, tips?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. juni 2011
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Volvo med 1.6D motor, svakheter, erfaringer, tips?

    Sitter å ser etter en rimelig stv/sedan om dagen, ser da på S40 å V50 og ser de fleste av disse har 1.6D motoren fra PSA som er å finne i Ford å en masse andre merker.

    Noen som har grei kjennskap til disse motorene? Har kjørt (ikke hatt selv) Ford Focus, Volvo V50 med flere biler, med denne motoren og motoren er jo fin den, ikke spesielt rask men det er jo heller ikke målet med en slik bil/motor uansett.

    Men mener å ha fått med meg at det har vært en del havarier med disse, spesielt turbo? Andre svakheter?
    Dette med turbo tenker jeg jo kan skyldes manglende vedlikehold som er viktig uansett motor, bare noen tåler det mindre enn andre, er det andre direkte svakheter med disse?
    For min del så går mine biler på service/oljeskift hver 8-10.000km, så å følge noe servicehefte i allefall hva oljeskift angår utgår for min del uansett, taes en del hyppigere.

    Har da skrudd masse bil selv, tidligere jobbet som bilmekaniker noen år, aldri for Volvo eller noe som har med PSA å gjøre, mer Audi å BMW.

    Ser jo på S40 å V50'n da det er veldig mye bil for penga, tenker ikke å kjøpe noe utstillingsobjekt men en bil som kan brukes til det daglige (driver på å ferdigstiller en Mazda RX-7 FD3) så til det daglige blir Audi S4 litt dyr å bruke til 'til å fra bil med deler å verktøy, kjærring å unger i baksetet osv'.

    De kom jo i 2.0D også, det vet jeg er en veldig fin motor som jo også kommer fra fransk piker&vin, men de har en annen pris.

    Ser jo en kan få en grei V50 for prisen av en eldre Audi A4 1.9TDI som er gått lengere å er noen år eldre så tenkte å gi Volvo en sjangs denne gang.
    Til gjengjeld vet jeg jo at 1.9TDI motoren er meget solid, men alltids morsomt å prøve noe annet enn bare det en har hatt før
    Sist endret av volvoRsport; 30/03/16 kl 12:06 Begrunnelse: Flyttet til et mer passende underforum

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Jeg vurderte v50 ved siste bilkjøp. Uten tvil kan man få mye bil for pengene og det er en stilig bil i mine øyne. 1,6d motoren er en grei motor til sitt bruk. Meget lavt forbuk og billig og forsikre. Nå skal man være forsiktig med å sammenligne motorer, men dette er en motor som ble konstruert for biler i denne prisklassen. Dvs at man ikke kan forvente å få en bil med motor tilsvarebde d5 eller VW 1,9td motor med 1,6d. Men til sitt bruk er det en god motor uten de store kvalitetsproblemene. Endel av feil på disse motorene kan nok som du sier, komme som følge av dårlig vedlikehold eller for lang oljeskiftintervall.
    1,6d og 2,0d er jo de vanligste motorene i disse, men 1,6d jo den du stort sett finner på finn. 2,0d er en mer behagelig motor med litt mer kraft og moment. Men disse er jo ofte dyrere i innkjøp enn 1,6d.
    Hvis du skrur selv så tror jeg ikke du skal være så redd for å kjøpe en v50. Men som med alle biler kan du jo ende opp med en bil med feil på feil. Uabsett er dette en super bil til sitt bruk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt og mekket en V50 noe få år nå, og har stort sett positive erfaringer. Bilen er praktisk og god å kjøre. Men rust begynner å bli et probelm, nå som bilen nærmer seg ti år med drift på saltveier på østlandet. En god del rust på understellet og fastrustede bolter, da jeg nylig skiftet fjærer og dempere.
    Ellers er mange av de dyre feilene stort sett løst nå, med tips å finne på nettet. Bla. en abs-feil, som tidligere kunne koste 30 laken, fikk vi fikset hos Volvo i Sverige for noen få tusen. Noe elektronikk-tull, pga. dårlige kontakter. EGR-ventil som kokser igjen. Forurensing av LMM fra veivhusventilasjonen.
    2007 V50 1,6D

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Har flere V70 med samme motor som går som taxi i Tromsø og de bare går å går,en nærmer seg 500' uten nevneverdige problemer,lavt forbruk og lave vedlikeholdskostnader generelt. Eneste minuset (med min iallefall) er at diesel filteret skal byttes hver 60' km,men må skiftes på ca 25'. Kan hende det er kvaliteten på diesel som gjør det,ikke vet jeg.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  5. #5
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Arnt Vis post
    Har flere V70 med samme motor som går som taxi i Tromsø og de bare går å går,en nærmer seg 500' uten nevneverdige problemer,lavt forbruk og lave vedlikeholdskostnader generelt. Eneste minuset (med min iallefall) er at diesel filteret skal byttes hver 60' km,men må skiftes på ca 25'. Kan hende det er kvaliteten på diesel som gjør det,ikke vet jeg.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Da ville eg ha bytta bensinstasjon.
    Det har vert en del dårlige filtre. Men har ikke erfaring med at det tetter seg etter så lite.

Lignende tråder

  1. Erfaringer med 19x8,5 felger med ET40 på Volvo V70N
    By Olav_121 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 27/03/15, 13:22
  2. XC70 turbo 98mod med defekt motor noen tips??
    By howdini in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 13/11/14, 18:00
  3. Erfaringer med IPD / polyurethane foringer med D5 Motor? Vibrasjon ??
    By Friksen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 21/12/11, 18:34
  4. Skal kjøpe Volvo 740 Turbo. hva er svakheter med den typen?
    By EspenAa in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 27/10/10, 23:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •