Hvilken girolje skal en v70 d5 aut ha? noen gode tips på merke! evt billig olje til bruk av flushing?
Hvilken girolje skal en v70 d5 aut ha? noen gode tips på merke! evt billig olje til bruk av flushing?
Toyota T-IV skal være samme olja som Volvos originale(Som visstnok er MobilATF3309). Billigere hos Toyota enn hos Bilia
2003 XC70 2.5T
Mengden du trenger avhenger av hvor lenge det er siden det ble skiftet / flushet . Når oljen som kommer ut er rød og klar så skulle det være bra . Vurderer vel seriøst og flushe selv jeg også etter en tur på billia i dag . Dem skulle ha 5500 for og skifte olje på kassa -9500 for og flushe . Så sjekket jeg når det var gjort sist på bilen og det var jo aldri -så den har gått 117 tusen uten oljeskift -noe da billia sier er helt greit -for er da ikke nødvendig og skifte før en på 120 tusen og 60 tusen på taxier sier dem . Så om dette er holdningene til billia verksteder rundt om i norge er det ikke rart det ryker mye girkasser . Legge til at dette var versksmesteren på billia lillestrøm jeg snakket med .Fant mobil atf 3309 på nett til 85 pluss moms pr liter , koster kanskje litt mindre om en kjøper på 15-20 liters dunker .
For all del, bytt olja! Flush er ikke nødvendig og er kun fordyrende.
Tapp og fyll 2-3 ganger og kassen har frisk nok olje for nye 100k km.
240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`
Heldigvis er ikke alle firmaer like dyre som billia , ble egentlig ikke overasket over prisen .mekonomen skulle ha 5500 for flush og 1700 for kun skift av oljen . Mer at billia verksted kan stå og si at egentlig trenger du ikke skifte olje -men om du har veldig lyst til og gjøre det så tar vi 9500 kr . Lagt inn forespørsler på nett så får jeg se hva tilbud som kommer , ellers blir det " gårdsplassen verkstedet" for egen regning
Ojda, enda en tapp&fyll vs flush diskusjon..?
Biltema har billig atf olje -rød den også
Hva du enn gjør, så bruk IKKE vanlig rødATFolje !!! Du MÅ bruke den spesifiserteATFoljen som fabrikken sier skal brukes. På nye automatgir finnes et "hav" av forskjellige oljetyper, alt etter hvilken girkasse det er snakk om. Til volvogirkasser fra 2001 og utover er en av de beste MOBILATF3309. Visstnok den samme som toyota også bruker på sine biler. Men nok en gang: Det holder IKKE at oljen er rød og har betegnelsenATFeller automatgirolje ! Sjekk med volvo eller gå inn på mobil sine web-sider å sjekk der. Google eller youtube er også et godt alternativ, der finner du fremgangsmåte for fluching og oljebytte, etc....Men husk: Det er superviktig med rett typeATFolje, for å unngå trøbbel.
240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`
Biltema har faktisk rød atfolje som tilfredstiller 3309 standarden...
'09 V70
740 - med b21 og vems
Ja, går sikkert greit med biltemaolje hvis den har samme spec. som mobilATF3309. Bare det at den koster 10 kr mere for literen enn det jeg får mobil sin olje for på meca :-) Så da er valget enkelt............eller ?
For øvrig er jeg ikke enige med alle som dømmer biltemaprodukter nord å ned. Har kjøpt mye der, både olje og verktøy og det har fungert helt greit for meg.
Et tips er å lage seg en egen mappe for alt av kvitteringer fra Biltema, da kan man enkelt finne fram til den rette kvitteringen hvis et verktøy med f.eks 10 års garanti ryker. Ta med verktøyet og kvitteringen så får du et nytt.......det har ihvertfall jeg gjort, men ikke ofte verktøyet ryker ved normalt bruk.
Når det gjelder oljekvalitet, så er det spesifikasjonene som avgjør om den kan benyttes på forskjellige kjøretøy. Biltema lager jo ikke sine oljeprodukter selv, men kjøper disse inn i store partier fra annerkjente oljeselskaper i markedet. Er vel heller slik at de velrenomerte oljeselskapene har hauset opp sine produkter, slik at vi innbiller oss at de er så fantastisk mye bedre enn lavprisede produkter med en mindre kjent etikett utenpå, men gjerne akkurat samme innhold som mange oppskrytte merkevarer. Dette er nå mine meninger, så får alle andre danne seg sine egne og handle deretter. Lykke til !
Sist endret av sveinh; 04/10/15 kl 23:46
Finnes ingen filter.
Montèr et in-line filter på returslangen fra oljekjøleren om du sliter med nattesøvnen...
uansett hva oljen heter, så lenge den tilfredsstiller kravene satt av produsent er det helt greit.
Så er det spørsmål om pris..... SKal du flushe for første gang så kan det være greit å handle en 20 ltr dunk som du kan få gode priser på. Går fort 15 ltr om oljen er skikkelig guffe-svart.
Sjøl får eg Valvoline 20 ltr. for god pris og kjøper den.
På gamle V70'en har eg brukt både Biltema og Valvoline. Null stress. Den girer som ny enda og nærmer seg 500.000 på telleren.
Nå har det seg slik at hverken Volvo eller Biltema lager oljen sjøl. Noen andre har produsert den. Så om oljen heter Valvoline, Volvo, Biltema eller Castrol spiller nada kasserolle så lenge den tilfredsstiller kravene til bilen.
Du kan jo f.eks bruke Biltema til flushingen og en dyrere til slutt om du er skeptisk til Biltema. Liten vits å betale for svinedyr olje som bare skal skylles gjennom....
Anbefaler deg også å bruke et rensemiddel i kassen før flushingen. Får ut masse dritt da. Har brukt QMI både på V70'en og XC'en...
Aller viktigst er at kassen får ny olje innimellom. Eg flusher hver 60.000 sånn ca.....
Hvor ofte avhenger nok av bruken. Kjører du mye campingvogn eller kjører hardt kan det lønne sg å skifte ofte. Penkjøring og lite last ja da holder oljen lengre...
Sist endret av jerognal; 18/03/16 kl 13:55
Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
xc60 D4 181 hk R-design 2014
XC70 2006 D5 4C sumsum
Henger meg litt på her...
Tapp og fyll teorien har jeg liten tro på om bilen har noen år på nakken og ikke byttet olje i kassa tidligere, og her skrives fra egen erfaring.
Sist sommer var min xc90 hos doktorn og fikk ordnet en stor oljelekasje mellom motor oh gir.
Da måtte de tappe av ca halvparten av olja på kassa.
De ville flushe den før jeg fikkigjen bilen men jeg ba de om kun å fylle opp.
Det angret jeg ganske raskt på.
Ny olje har en god del rensende egenskaper som den mister ettehvert.
Jeg fikk trøbbel med lochup funksjonen og kassa gikk i nødmodus.
Så flushing ble rette løsningen.
Ved korrekt flushing blir det kjørt igjennom alle gir i forskjellige turtall i ca 15 min, med bilen på bukk koblet til flusjeapparat med rensevæske, slik at man får renset opp alle ventiler i kassa.
Etter dette ble xc90 ' frisk og fin i kassa.
Den hadde da gått ca 190000km på samme olje (ikke med tunge hengere) bortsett fra etter motor oljelekasjen.
Hvis du fikk problemer ned lockupfunksjonen kan det være at de har fyllt feil olje(feks dex3). Disse kassene må ha en jws3309 olje nettopp pga lockup funksjonaliteten
Jon
Sent using Tapatalk
2003 XC70 2.5T
Bare for å ha det på papiret, det er samme olje (3309) til både femtrinns og sekstrinns automatkasse?
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke