Noen som sitter på noe mer informasjon på denne kammen? Er spesifikt ute etter LSA på denne kammen hvis noen har info på det.
Sto ikke her dessverre: http://www.turbobricks.com/resources...ontent=camspec
Noen som sitter på noe mer informasjon på denne kammen? Er spesifikt ute etter LSA på denne kammen hvis noen har info på det.
Sto ikke her dessverre: http://www.turbobricks.com/resources...ontent=camspec
an X on a wide lobe separation (111), and a tight lobe separation (105) short duration cam made from two M-exh lobes.
Vet ikke om jeg er på villspor nå altså.
Kilde: http://www.k-jet.org/articles/archiv...-and-b23-cams/
Merkelig, helt andre tall enn turbo bricks . Ja ja, får prøve å lete litt mer . Skulle hatt ei grønn bok på b230k, der hadde det stått vøtt
Fant en til, der står ihvertfall antall grader overlapp
http://www.mijnvolvo.nl/?p=738
Her var det SURPRIZE!
X-kammen har jaggu 108 grader LCA, det samme som A-kammen.
Til orientering har D-kammen 111 grader LCA.
Vel, jeg kan ikke anbefale å øke overlappet med en 13C turbo som tvinger motoren til å gå med ett eksostrykk som er ladetrykk x 4, men du kjenner vel til powersecret nr. ?; "Test, test, test."
Mer durasjon og mer løft kombinert med høyere LCA derimot, det hadde vært kuppet. Hvis du ser på andre 2V motorer som går med høyt baktrykk så er turbotrimkammene til disse slipt på 118 og 119 LCA. Volvo sine gode gamle turbotrimkammer er slipt på 117 LCA emner. Dette er ikke tilfeldig og noe å ta notis av.
Man trenger i grunnen en uvanlig god turbo for å kjøre en turbotrimkam med 108 grader LCA med suksess.
Sist endret av Batland; 15/03/16 kl 17:37
Her er det jeg har funnet ut ved å legge inn tallene i EApro om noen av volvos alfabetkammer (ikke B20):
Volvo A profile 8V camshaft, 254/249* adv. , 10.5mm lift, 109* LSA
Volvo B profile 8V camshaft, 256/249* adv. , 10.6mm lift, 104* LSA
Volvo D profile 8V camshaft, 252* adv. , 11.2mm lift, 111* LSA
Volvo H profile 8V camshaft, 272/268* adv. , 12/11.5mm lift, 105* LSA
Volvo K profile 8V camshaft, 270/257* adv. , 11.95mm lift, 112* LSA
Volvo M profile 8V camshaft, 242/234* adv. , 9.5/10.5mm lift, 117* LSA
Volvo T profile 8V camshaft, 225/218* adv. , 9.93mm lift, 109* LSA
Volvo V profile 8V camshaft, 245* adv. , 11.37mm lift, 111* LSA
Volvo VX profile 8V camshaft, 245/236* adv. , 11.37/10.65mm lift, 113* LSA
Volvo X profile 8V camshaft, 236* adv. , 10.65/10.10mm lift, 108* LSA
Verdt å merke seg at M-kammen åpner insugsventilen 6* ATDC og har en LCA på 117*. Det samt å flytte kammen en tann på reima gjør den til en mer interessant kam enn X i mine øyne da, til en moderat trimmet motor. Den "favoriserer" dessuten eksossiden med litt mer løft, likt KG2T kammen.
Her er en moderat motor jeg har kjørt med en stund, turbokonvertert men ellers urørt B230F. Denne har M-kam og 530, og turboen jeg brukte var en Garrett T3 50 eller 55 trim med A/R .48 turbinhus. Ladet 0,5 bar på 2500 rpm og krøp oppover mot 0,7-0,8 på topp. Hadde nesten vært artig og avansert kammen med en tann og sett hva som skjedde.
Bremseresultat_Volvo_242.png
Sist endret av ArneR; 15/03/16 kl 20:48
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Intressant . Skulle nesten lagt ut som sticky tråd som eventuelt kan endres ved behov den der
Skulle vært sticky om volvos original kammer, begynner jo å bli en bra 'ressurs' alt dette.
Tja, kunne jo vært en tanke.
Men med det samme vi er inne på dette, en M-kam finner man jo overalt man titter, og som regel koster de ikke noe heller. Prøv med en da? Om jeg ikke har regnet meg helt bort, så fant jeg ut at ved å flytte kamdrevet en tann så avanserer eller retarderes kammen med ca. 9,3*. Så om du flytter den fram 1 tann, så er du mer i retning de vanlige kammene. Og med 117* LCA trenger du ikke bekymre deg for at eksosventilene åpner for tidlig heller.
Sist endret av ArneR; 15/03/16 kl 19:12
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Eneste jeg ikke likte med den er løftet, er faktisk lavere enn T kammen. Ikke at det nødvendigvis har så mye å si, men syns det var lavt bare.
På innsug ja, hele 0,43mm På eksos har den faktisk 0,57mm mer løft.
Tar det igjen på durasjon, T er jo en slapping uansett hvordan man ser på det.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Bestille spesial fra KM cams med super 13c profil kanskje
Simulerte motoren min sånn kjapt nå, først med T-kam, og så med M-kam. 542Nm@ og 275HP@4500, mot 551Nm@3250 og 316HP@4750. Glemte å avansere M-kammen, en tann avansert gir 549Nm@3250 og 298HP@4500-4750
Joda, om du vil spandere penger på det, så for all del. Men jeg hadde testet med å sammenligne T og M først.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Jeg har sett at det finnes forskjellige T5 kammer. Den mest kjente er T5-Gr.A kammen med 267 grader og 10,24 mm løft.
Det finnes også en "vanlig" T5 kam som er beregnet for gatemotorer med høyt baktrykk. Denne er oppgitt til 252 grader, altså A-kam nivå, men på gustige 117 LCA.
Sist endret av Batland; 16/03/16 kl 13:15