Hva bør man forvente av fløde tall med originale ventiler på en slik betalt 530 topp ?
Hva bør man forvente av fløde tall med originale ventiler på en slik betalt 530 topp ?
Betalte 8500:- for toppen, det er da portet i kanaler og forbrenningskammer, 44mm innsugsventiler med backcut og 3-vinklede seter, 38mm rustfrie eksosventiler med 3-vinklede seter, pluss 500:- for boring av dysehull. Disse ble forøvrig ikke boret helt etter ønske, men det er en annen sak.
Det kan jeg fortelle deg, sitert Hr. Luhr:
Dette var svaret han ga meg når jeg spurte hva en 44mm ventil ga, sammenlignet med toppen til Holck han hadde portet med 46mm ventiler.44mm ger ungefär 185-190. ibland bättre än det men dom ger mindre flöde med mindre ventiler.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Tja, godt spørsmål Hvis tallene er veldig høye kan man begynne å lure... nok av folk som kan få høy cfm ved å grave et svært høl av en katedral og få det til å se bra ut på et flødepapir ved 28" vann og de hastigheter det gir, uten at det betyr at det trenger å fungere så bra i praksis.
Klarer man å få et greit høyt flødetall, kanskje i området 185 cfm ved 12mm, med minst mulig økning av minsteareal, hvorpå porten takler høyere lufthastigheter bedre, og samtidig ikke føkker til brennkammer-turbulens, så har man vel klart det høvelig bra
Forhåpentligvis får man det man betaler for, men det er vel ikke alltid slik.
Noe bedre svar har jeg igrunn ikke
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Slett ikke unormalt at en ikke får maks tilgjengelig fløde hver gang. 156->175 er jo en grei økning, det. Og med alt det andre arbeidet som fulgte med var det rimelig. Jeg tar 6750,- for portinga alene på en 8V ink. test før og etter..
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Nei, men nå skal jeg være litt vrang, som kunder som regel er: Kunne man ikke tatt betaling etter faktisk levert resultat da, og ikke en fast pris når resultatet svinger så mye? Dette forutsetter såklart en æreskode som gjør at man ikke jukser med flødesbenken for å få bedre tall enn reelt og tar betaling deretter.
Jeg regner med at alle kjenner seg igjen i frustrasjonen jeg kjente på når resultatet mitt ble lavere enn hva selger forespeilet, men prisen er den samme uansett. Det betyr jo i prinsippet at noen får en god deal, og noen andre må bare bite det i seg og akseptere det.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Hehehe, dette ble direkte morsomt. Man takker for gode opplysninger og for underholdningsverdien.
Det der har jeg forsøkt og det går ikke, Potensielle kundner løper livredd avsted når de får høre sannheten. Eks. Du har med alt det du selv har gjort, betalt og fått til frem til nå betalt kr.850,- pr. hk du har fått frem med trimming. Dette er noe du sier at du er fornøyd med, men nå vil du gå videre. Jeg kan trimme motoren din og du betaler meg kr. 850,- for hver hk du få i tillegg. Er det en avtale? De tror at man er gal og dette til tross for at kr. pr. hk øker dramatisk med trimmingsgrad.
Jeg kunne f.eks levert BSRT325 turboer med kjempefortjeneste.
Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 00:11
Hehe, tanken bak mitt forslag var mest rettet mot topplokksarbeid, der normen på en innsugskanal på en 530 ligger på 185-190cfm med en 44mm ventil. Jeg vektlegger at dette er ord ytret av en som driver med det profesjonelt. Når samme mann da leverer et produkt som ikke samsvarer med dette blir man skuffet, iallefall når man føler at man har betalt det samme som han andre som faktisk hadde flaks og fikk det som ble lovet.
Jeg kan bare gjette på hvorfor det er sånn, men det har sannsynligvis med at de ekstra cfm nødvendig for å oppnå lovet resultat krever en større innsats, som igjen gjør at inntjent krone/time blir lavere. Alt handler jo om penger idag..
Joda, CFM alene betyr ikke alt, men det er en god pekepinn. For å sammenligne min profftopp og Holcks hemmapulade så vil jeg sannsynligvis måtte lade hardere med dertil større baktrykk, lufttemp osv. for samme effekt på samme motor.
Hva min motor yter vil vi forhåpentligvis få svaret på iløpet av sommeren eller høsten, så får man se om det er bra eller ikke.
Et bilde av innsugkanalen i min topp avslutningsvis:
Bildene
Sist endret av ArneR; 14/03/16 kl 01:59 Begrunnelse: Fikk ikke lagt til bildene i det originale innlegget
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Syns også det er litt rart at ikke port hastighet blir skrevet opp på fløde papiret når det da angivelig er så viktig. Eller er dette noe kunden ikke bør bekymre seg for? Er det for mange punkter i porten det måles i så det blir for mye informasjon? Slenger bare ut tanker her
Her er en lokal bil i benken hos savar motor, den har overboost topp og når man ser resultatet så synes i hvert fall jeg at det ser ut til at luhr kan sakene sine
https://igcdn-videos-b-19-a.akamaihd...65731595_n.mp4En av veckans bilar, en fint byggd Volvo 242 från nord-Norge hälsade på i dynon. Topp från Overboostracing, race-insug från KL Racing AB, eget puls-split grenrör och Holset HX35. Det gav ett brett register med ca 500 Nm från 3500-6500 rpm.
Teori e når man veit allt og ingenting funger.
Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
Å me dette så førenes teori og praksis.
Ingenting funger og ingen veit kofør.
Se hvor flott det ser ut!!
Hva tror du hadde skjedd om Holck hadde slipt ned ventilstyringene sine på samme måte og satt i større ventiler?
Du kan berolige deg med følgende: Noe er det mest pålitelige måleutstyret vi har en er meterstokk. Så godt som uansett hvem som måler, når man måler, hvor man måler og når man måler så får alle det samme resultatet, ikke sant?
I motsatt ende har vi effektmålinger. Her er alt på trynet og sammenligninger er egentlig bare tull da man sjelden sammenligner noe annet enn epler og appelsiner.
Midt immellom her ett sted finner man flødetester med forskjellige folk med forskjellig utstyr på forskjellige steder til forskjellige datoer ved forskjellige temperaturer osv. Ikke heng deg så veldig opp i tallene. Se heller på formen på kurven(e).
Sånn som oppsettet ditt er med 530 topp, store ventiler, dyser i toppen og E-manifold så VIL det praktiske resultatet bli svært bra om du fortsetter å holde dette nivået.
Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 11:59
Flere grunner: Det er slett ikke alle som beregner den, men graver et høl fordi de skal ha mer cfm. Det må mer inn for mer effekt, så alt må graves ut, etc.
Det er mange som ikke har utstyr til å måle den. Det er kun korrekt om det er beregnet til en bestemt motor, putter en Penta-veiv i den går hastigheten opp da samme port forer større volum på samme tid, etc etc..
Det er veldig få kunder som forstår at "hastighetsstyring" av gassflødet er viktigere enn rå kubikkfot per minutt. CFM fra en flowbenk er det samme hver gang (hvis det ikke jukses og det sjekkes for lekkasjer) og hvis benken er kalibrert mot en industristandard (min er) så SKAL de vise likt innen 0.1% selv med avvikende temperatur, og derfor er det en ok pekepinn for en kunde som sjelden/aldri forstår at "velocity management" er øverst på lista for alle seriøse portere. Hastighet, hastighet, hastighet, areal, cfm. Sånn ca i den rekkefølgen.
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Jeg mener at i praksis er det slik at det er amerikanerene som har forenklet dette ned til ett nivå som er lettfattelig for publiken. Når man forholder seg til en motortype så oppgir man toppene etter volummet i innsugskanalene. Siden ventilplassering og manifoldplassering er gitt så vil en enkel volummåling gi en bra pekepinn på hvor mye materiale som er fjernet og ergo hvor store kanalene er blitt og ergo noe om gasshastigheten. For aldri så mange år siden gjorde jeg dette med noen 160/398/530 topper, før og etter diverse portinger, men siden ingen andre bruker dette så er tallene glemt for lengst.
Her noe jeg mener er en veldig god og nyttig demonstrasjon. Som vanlig: Lagom er best :
https://www.youtube.com/watch?v=ipsuhgmV0J4
Denne bør man også være klar over:
https://www.youtube.com/watch?v=G4ZEa5SsT9A
Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 11:50
Noe feil gjør jeg antar jeg. Basert på 200 cfm får jeg 111 fps
Ok . Nå fikk jeg 316 fps . Vet ikke om det er bra eller dårlig men det er det kalkulatoren sa ihvertfall .
Amerikanerene sier at 260 fps er optimalt. Men for ikke-drag er 320 bedre...
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Ok . Så lenge jeg da har regna riktig så må jo det sies å være bra syns jeg. Nå endrer jo selvfølgelig dette seg hvis man hadde fløda det med innsug men topp isolert sett
Høres nesten ut som toppen min burde vært flow testet også
Har ikke sagt at et areal tilsvarende ø35mm er feil, men det må ikke være rundt og trenger heller ikke være nærmere taket Du snakker selv om tettere luft ved økt laddetrykk... da kan du selv tenke deg hva som skjer når du løfter taket opp og gjør det værre for lufta å ta svingen når hastighetene og tettheten går opp samtidig
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt