Akkurat som om du ikke skjønte hva jeg viser...![]()
Hvor mange veivgrader er den på 6mm +- 0.5mm løft (x2, opp og ned)? Og hvor mange veivgrader er den på 13mm +- 0.5? Selv om vi helt og holdent ser bort ifra hvor stemplets maksimale krav til tilgjengelig fløde er hen, så dukker det opp en ganske åpenbar sak. Spesielt når det kommer inn 80cfm mer på det høye løftet.. Realistisk? Tja. Den profilen du ser der er fra en testet kam som er brukt i en lett moddet 531. Så helt fantasifoster er den ikke..Psykedelisk blir det nok ikke før jeg henter frem de profilene jeg har med 17mm...
Den helt åpenbare grunnen til at fløde på lavere løft hjelper er fordi en topp med bare en innsugsventil alltid er flødesbegrenset, så alt som gir mer areal under kurven hjelper. Og hvis de gikk fra en massivt uthogd topp som knapt har porthastighet å snakke om før sperra - med ditto kun høytløfts fløde, hvis den har noe særlig fløde i det hele tatt, tunnel-topper fløder ofte dårligere enn standard per mm² ventilvindu - til en mer moderat utgravd topp som samlet sett har enormt mer avstemt porthastighet og kanskje også markant mer mellomløftsfløde og kanskje tangerer toppen med Lærdalstunnelen på topp... da går den jo helt logisk bedre. Ikke akkurat rakettforskning.![]()