Okei, har du prøvd både med og uten SW aarnes ?
Jeg gav 1500 for den.
Okei, har du prøvd både med og uten SW aarnes ?
Jeg gav 1500 for den.
Da er det jo ikke noe å lure på, blir SW
Har blitt en del jobbing i det siste så kommer litt oppdateringer løpende nå...
Dette skjedde her om dagen
230000km, merkes knapt
Så var det tid for det sikkert mange andre også har gjort med sin V70
Nemlig hengsle til tanklokk.
Bare å slå ut plastproppene med en liten dor
Sånn ser det ut under
Vaske rent med litt Show Shine fra Autoglym
Ny hengsle på plass, bare å banke inn plastproppene igjen nå.
Klipse tilbake tanklokk
Feste stroppen til skrulokket, så er det straks ferdig
Ferdig!
Da er dagen kommet for skifte av virvelspjeld, wish me luck!
5 dyser som sitter fast, hva gjør jeg?
https://www.flickr.com/gp/138351263@N08/854FM9
Etter en uke badet i noe lurium som skulle løse opp koks, har jeg fortsatt 4 dyser stående igjen i toppen.. H....... møkka jobb...
Har aldri hatt problemer med å løsne dyser.
har du forsøkt å ta et håndkle å pakke rundt, deretter enNORDLENDINGog rikke forsiktig? Det fungerer alltid for meg
Joachim Aarnes
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder
--
C40 P8 Twin Ultimate 2023
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Jeg tror jeg har prøvd det meste, nordlending, wisegrip, knocker, hammer og meisel... Så nå skal jeg bestille verktøy for å skru fast innvendig og utvendig på dysene, for å så bruke 10tonns presse for å se om jeg klarer å dra dem ut.
Med varme så går nok toppdekselet, så det har jeg ikke prøvd ennå.
Har du dieselvarmer så kjør igang den og få opp temp på motor. Jeg måtte vri dem frem og tilbake samtidig som jeg hadde i rustløser for å få de løs. Prøvde med slagutdrager men fikk ikke orntli tak nedi der.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Volvo løs
Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid
Da er omsider alle 5 ute, phuuu!!! Med 10 tonns presse, og riktig utstyr til oppspenning og sentrering går det
Har noen bilder og videoer fra dysejobben som kommer ut når jobben er ferdig
Da har jeg omsider fått en ledig stund til å lage et innlegg om dysene på min D5.
Først skal det sies at motoren har blitt skrudd på før av et verksted, så dysene var ute for ca 4 år siden.
Det jeg ikke finner bevis for er at det er blitt byttet spennbygelsats, da de var ute sist.
Så derfor mistenker jeg at det er grunnen til at 4 av mine dyser satt fast.
Fra start til bilen var helt ferdig gikk det 14 dager, kan ikke akkurat si at jeg var imponert over meg selv der..
Og jeg har ikke vært flink til å ta bilder.
Startet fredag kveld, demonterte det som måtte demonteres for å komme til dysene. Og sauset inn dysene i rustløser.
Lørdag var jeg i gang rundt klokka 9. Og fikk demontert siste rest.
Så begynte jeg på dysen lengst til høyre, og den vippet jeg nærmest opp.
Jøss skal det gå så lett tenkte jeg
Men allerede på dyse nr 2 startet problemene.
Brukte resten av lørdag og søndag til å prøve å få ut dyse 2.
Mandag etter jobb var det på igjen, da hadde dysene stått badet i rustløser fra fredag. Med hyppige påfyll underveis...
Igjen uten hell, og dyse nr 2 bærte nå preg av å ha blitt jobbet med.
Tirsdag og onsdag måtte jeg jobbe overtid, så da ble det ikke noe skruing.
Torsdag og fredag fortsatte jeg på dyse nr 2, men etter all mishandling gikk denne i stykker.
Lørdag og søndag ble brukt på internett for å finne løsninger, verktøy osv for å få ut dysene.
Jeg leste også flere forum-poster som skrev noe som "Bare å løsne skruene som holder dysene, vri litt forsiktig også kommer de ut"... jaja, fint for dem
Så mandag fikk en kollega låne et verktøy for å dra opp dyser som sitter noe inni h........
Fikk verktøyet etter jobb og iløpet av 2 timer så var verktøyet pakket opp, montert på plass, fjernet 4 dyser og pakket ned igjen. Genialt verktøy!!
Her er en liten snutt jeg laget, som dere ser så går det ikke an å vri litt forsiktig for å så dra dysene rett opp...
I bruk
Vanskelig å se, samtidig dårlig bilde. Men slik så det ut i dyse hullene, alle som en. Er dette vanlig??
Så bar det til å rengjøre dysehull. Demontere toppdeksel, skrape ut flere kilo med sot også lot jeg toppdekselet bade i diesel en 8-10 timer.
Vasket toppdeksel rent for diesel. Byttet toppdekselpakning. Byttet virvelspjeld. Og begynte å skru sammen igjen.
Toppdeksel og dyser skal etter hva jeg fant i vida tiltrekkes med 10nm.
Det gikk greit for toppdeksel, men så begynner jeg på dyse nr 3. Hva skjer?
Jo, gjengene går til h..... og jeg må av igjen med toppdeksel for å bore ut gjengene, gjenge opp og sette i time-sert gjengerepsats.
Så før jeg går videre, ser jeg over resten av gjengene for jeg gidder ikke av med toppdeksel en gang til..
Hva skjer på dyse nr 2? Ja, helt riktig... Av med toppdeksel igjen.
Jeg har nå kommet til onsdag. Gjenger, monterer toppdeksel, skrur fast dyser med 10nm..
Skifter olje pga alt lurium jeg har brukt for å løsne dysene ligger nå i olja. Og jeg vil ikke starte motoren med dette i olja.
Etter en time med av og på med tenning, kinne, av og på med tenning.. Gav nesten opp, men så fyra den til slutt.
Fikk gått seg var på tomgang, forsiktig med turtall. Så bra ut. Stod å gikk sikkert 40 min på tomgang, alt så tørt og fint ut.
Så var det tid for en liten prøvetur, og hva skjer.. Jo den stopper selvfølgelig.. Så da står jeg der da, med røyk stigende opp fra panser..
Det legger diesel, men jeg klarer ikke lokalisere fra hvor..
Etter 10 minutter, så har røyken gitt seg. Og jeg må bare komme meg tilbake, så gir et forsøk på å starte. Den startet, ok. Da prøver jeg å tusle forsiktig tilbake til verkstedet.
Setter fra meg bilen og reiser hjem, orker ikke tanken på å skru mer den kvelden.
Torsdag starter jeg opp bilen for å se om jeg kan lokalisere lekasjen, det er vanskelig. Men kan se ut til å komme fra dyserør, ok. Kjenner på alle rørene, kjennes tighte å fine ut. Så ingen feil der.
Men det bobler opp rundt dysene 2,3 og 4.. Kan det komme fra undersiden?? Tar ut dysene igjen, denne gangen freser jeg dysesetene i tillegg til rensing av dysehull.
Plasserer dyser tilbake, med og kjøper nok et sett med spennbygler. Skal skru til dyse nr 4 med 10nm, hva skjer? Jo, nok en gjenge ryker...
Så nok engang av med toppdeksel... Det gikk fortere og fortere for hver gang.. Dette var torsdag kveld
Fredag morgen hadde jeg bestemt meg, toppdeksel skal ikke på før alle gjenger er byttet ut. Så sagt som gjort. Resterende gjenger ble boret ut, gjenget opp og satt inn time-sert gjengerepsats fra Wurth
Samme leksa igjen, toppdeksel på, dyser på, 10nm. Alt sitter. Nye kobberringer, nye spennbygler, alt burde gå nå.
Starter opp, lar den gå varm og prøvekjører en liten tur. Det ser fortsatt bra ut. Kjører den 3 mil, med varierende turtall, og inspiserer. Ser fortsatt bra ut. Frisk melder bil og gir den en liten shine.
Så en kjapp oppsummering:
1 stk ny dyse
10 stk spennbygelsats
1 stk virvelspjeld
2 stk dyserør-sett
1 stk toppdekselpakning
1 stk tom bankkonto.
Fredag kom gummi, så da var det jo bare å hive seg rundt å få dem på
Orka ikke vaske fredag kveld, og i går gikk dagen til andre ting.
Men i dag fikk jeg tid til en skikkelig vask, synes det ble bra
Bare synd den er så høy... aarnes har du funnet løsningen?!
Meget innafor det der!
takk for bilde med standard chassi og felgene - nå vet jeg ihvertfall at jeg ikke skal sette på org. fjærer igjen.
Løsningen er nok www.spaccer.com - 2 eller 3 stk - da tror jeg den blir helt perfekt!
Joachim Aarnes
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder
--
C40 P8 Twin Ultimate 2023
Hehe,
nei, nei, nei :P Den skal nedover
Burde vel holde med en spaccer i ditt tilfelle, aarnes ? Virka som at en centimeter eller to er mer enn nok bak.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Jeg har jo foreløpig tenkt å teste ut med 1 foran og 2 bak, så jeg skal få tatt litt mål fra før og etter. Bør jo kunne gi en liten indikasjon på hva som vil være mest fornuftig.
De leveres med TÜVpapirer og rammenr er gravert inn i hver ring, så i utgangspunktet blir de kun mulig å bruke på bilen de er bestilt til.
Og sluttresultstet blir forhåpentligvis at jeg bestiller flere så jeg ender opp med 4 både foran og bak. =p Men uansett, poster info og oppdateringer i prosjekttråden min. Er på besøk hos frøkna i påska og venter levering av 4stk nye 4C dempere (studerer i Slovakia, så har fått tak i komplett sett til 10k, må vel kunne si meg fornøyd med det. =p )