I og med at Polestar ikke er tilgjengelig i Norge, så er det jo ingen vits å sammenligne de med andre....!? Men klart, har man en bil som er under nybilgaranti så forstår jeg at noen vegrer seg for å gjøre noe slikt.
For oss med biler over 100K km eller 5 år, så er det ikke noe å bekymre seg for.
Hvis du har en D3 med 163hk og remapper den til D5-nivå, så er det vel ikke så mye som kan bli ødelagt? Det gjelder jo å ha litt måtehold når man skal hente ut effekt.
Men klart, hvis man tar ut 300hk og 650nm så ber man jo om at ting blir ødelagt som du skriver. Girkassa f eks.
Min er justert opp til nøyaktig det Polestar henter ut av sin remap, altså en D5 +, så den skal nok leve god og lenge på min remap.
Den bruker mindre fuel, den soter ikke, den har LAVERE avgassverdier, sannsynligvis pga at fuel/luft er mappet riktig. Ikke bare slengt inn som en default map fra fabrikken, som skal passe alle 50.000 motorene i den produksjonen. Med de avvik det innebærer
Pluss at den slipper å suge inn dieseleksos gjennom EGR som jo må være det dummeste tiltaket mtp avgasser og miljø.
På de tre siste remapper med EGR-delete så har jeg LAVERE avgassverdier enn det som fabrikanten oppgir, samt en reell reduksjon på før/etter-målinger.
Skal man snakke avgasser og miljø, så kunne man begynt med en remap, fra f eks Polestar. Men det er ikke "lov" i Norge pga økt effekt og fravær av inntekter til staten... Alt pga et utdatert og virkelighetsfjernt avgiftssystem
Anywho... Har du måtehold, så kan du trygt remappe en D3/D4 opp til D5 nivå uten å "ødelegge" noe. Du kan også med god effekt remappe en D5 og få en "bedre" bil.
Eller du kan la være ;p