En skal jo være forsiktig med å garantere, men det var guttene på stenshagen som sa at det ikke var noe problem med softwareoppdatering. De sa at software til en bil ble lastet ned fra en sentral database i sverige på chassinummer. Polestar la inn softwaren sin i datbasen. Kjennes ut som om oppdateringen er der fortsatt (enklest å kjenne på giringen)
Jeg har ikke opplevd noen problemer med oppgraderingen.
Hvordan blir dette med forsikring og avgifter til staten? Norske forsikringsselskaper sier at de vil foreta en 'avkortning' hvis de finner at bilen har blitt trimmet og ting ikke har blitt meldt. Ellers er jo Tolldirektoratet også interessert...
Har hørt mye positivt om Polestar , men lurer på om noen her vet noe om hvordan det er å chippe biler med automat? Har alltid fått høre det tidligere at automatkassa kan gå i stykker ved chipping, best med manuelt gir..
Har selv en XC60 R-design 2012 mod 3DAWDmed automat og er veldig interessert i svar på dette. Ser at polestar gir garantier, men er dette på girkassa også ??
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Hei Ksolvik,
Du får holde oss oppdatert på om du får til å legge inn polestar på bilen din. Mange her inne ikludert meg som lurer på dette.
P-E
-------------------------------------
2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design
fant Kalkulator: statusendring av kjøretøy hos Tollvesenet, så der er det mulig å finne ut hva de skal ha... Dere veteranene her inne visste sikkert om denne fra før. Det eneste en da mangler er NOx-utslipp i mg/km for å finne ut hva en må betale for å få det riktig. Fant CO2 i g/km hos Polestar, men ikke dette siste.
Dette er vel noe nytt fra 2012 så vidt jeg skjønner.
Volvo XC70 II D5 AWD 2008
Jeg bruker denne siden for å finne NOX på aktuelle biler:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Finn en tilsvarende bil på Blocket.se (burde ikke være noe problem med Volvo) og søk opp verdiene for denne bilen.
11 XC70 D5 Summum
x - 09 V70II 2.4d aut / Summum / 4c /RTI
x - 05 V70N D5 Aut / Summum / 4c / RTI/ P.Sound
x - 00 V70N 2.4T Aut / RTI
Jeg har i dag vært i Sverige for å chippe min Volvo V70 2,4 2008, men måtte dra hjem slukøret da min bil er "norsk" og dermed ikke mulig å legge inn Polestar. Er som nevnt fra andre her at norske biler har en eller annen form for sperre som de ikke kommer rundt.
Så hvis noen har noen tips om hvordan man kommer seg utenom denne sperre ville det vært fint:-)
Takker for dette tipset! Fant en bil som hadde følgende data liggende inne:
Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 136,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 210,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73
Ljudnivå dB, stillastående: 79
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 193,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 162,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 246,0 g/km
Röktäthet, M-1: 0,5300
Kolmonoxid, CO: 0,1760 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,1950 G/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2200 G/KM
Partiklar: 0,0010 G/KM
Benyttet da Kväveoxider, NOX: 0,1950 G/KM som blir 195 mg/km som den norske kalkulatoren skal ha. Hvis dette er likt og upåvirket av optimeringen som Polestar kaller det så blir det jo bare Avgift for motoreffekt som blir endret.
Volvo XC70 II D5 AWD 2008
Spurte Polestar direkte om de hadde tall for NOx, og da fikk jeg følgende svar:
Polestar Performance optimeringar är inte tillgängliga i Norge. Volvo Norge har beslutat att inte erbjuda dessa av skatteskäl.
Så det kan se ut som om det er Volvo i Norge som er de ansvarlige for sperre. Har sendt oppfølgingspørsmål angående NOx, så får vi se om jeg får svar likevel. Min er nemlig Svensk i dobbel forstand :-P
Volvo XC70 II D5 AWD 2008
Fikk svar fra Volvo Norge:
"Hei.
Volvo Personbiler Norge AS takker for din henvendelse.
Det er korrekt at Volvo tilbyr Polestar Original Tuning blant annet i Sverige og at fabrikksgarantien fortsatt gjelder på bilen.
Dette er en ordning som tilbys av Volvo i utvalgte markeder basert på de lokale forhold. De lokale forholdene påvirkes av forskjellige regler rundt typegodkjenning, ombyggingsregler og avgiftsberegning/innbetaling. Salg av Polestar Original Tuning er dermed ment for biler i det landet produktet selges som en pakke som tilfredstiller lokale lovkrav.
Videre så er i realiteten forskjellen på å installere et tuning-kit vs å kjøpe en motor med høyere ytelse i første omgang, meget liten. Dette pga avgiftene i Norge som pålegges når man tuner opp en bil.
I Norge har vi gjort en vurdering av at produktet vil være vanskelig å selge ihht norsk lovgivning på en trygg måte for kunde og forhandler. Dette har basis i følgende:
Noen tuning kit selges over disk hvor kunden selv installerer på bilen. I slike tilfeller er kunden selv ansvarlig for innbetaling av avgift og godkjenning av bilen.
Volvos Polestar Original Tuning er en programvare som installeres på bilen av forhandler. I dette tilfellet må avgiften allerede være betalt før installeringen skjer på bilen, hvorpå bilen så må til godkjenning hos Vegvesenet. Det vil da være Volvo forhandler som er ansvarlig for å kontrollere at reglene faktisk blir fulgt. Dette vil være praktisk vanskelig å gjennomføre.
Kort fortalt; vi har valgt å ikke selge dette produktet i Norge med bakgrunn i at lokale forhold ikke ligger til rette for det."
Det er jo bare tull at avgiften skal være betalt på forhånd...i Sverige får du utført Polestar-programmeringen, så får du et skjema elns med beskjed om at du selv må kontakte SBP. Det er i alle fall slik jeg har forstått det utfra Polestars egne sider.....mulig jeg har blingsa, men tror ikke det .
Det paradoksale er jo at det er endel "slingringsmonn" når det gjelder effekt i biler. Om du hadde blitt taua inn til Trafikkstasjonen og blitt plassert på rulle, kunne de strengt tatt ikke gjort så mye om det viste seg at det var noen hester ekstra....mener å ha hørt at det er rundt en 10% +- som aksepteres.... (tatt rett fra teflonhjernen )
Er det noe nytt rundt dette med sperre på norske biler? Hos volvo forhandler i Østersund hadde de aldri hørt noe om dette tøvet.
Mener aarnes har toucha på dette emnet før.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Programvaren er ikke tilgjengelig for chassinummer på biler solgt i Norge.
Såvidt jeg vet er Østersund i Sverige og da er det ikke så rart de ikke har hørt om dette "tøvet".
Joachim Aarnes
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder
--
C40 P8 Twin Ultimate 2023
Hvis du MÅ ha Polestar, så er det nok ikke noe nytt. Men hvis du er interessert i andre seriøse re-map'er, så er både RICA og en på Jagrullar.se svært kompetente på dette.
Polestar er sikkert top notch, men det finnes andre jevngode alternativer.
Just sayin'
Målet må jo uansett være å få optimalisert motoren som sitter i ditt kjøretøy!?
(Innenfor rimelighetens grenser selvsagt)
Sist endret av Vegard__; 27/01/16 kl 20:11 Begrunnelse: leif
Hvis Polestar sin SW ikke påvirker nybilgarantien, så er ikke de andre "jevngode". De tuner bilen, ja, men veldig surt hvis du ødelegger noe med chippingen.
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
I og med at Polestar ikke er tilgjengelig i Norge, så er det jo ingen vits å sammenligne de med andre....!? Men klart, har man en bil som er under nybilgaranti så forstår jeg at noen vegrer seg for å gjøre noe slikt.
For oss med biler over 100K km eller 5 år, så er det ikke noe å bekymre seg for.
Hvis du har en D3 med 163hk og remapper den til D5-nivå, så er det vel ikke så mye som kan bli ødelagt? Det gjelder jo å ha litt måtehold når man skal hente ut effekt.
Men klart, hvis man tar ut 300hk og 650nm så ber man jo om at ting blir ødelagt som du skriver. Girkassa f eks.
Min er justert opp til nøyaktig det Polestar henter ut av sin remap, altså en D5 +, så den skal nok leve god og lenge på min remap.
Den bruker mindre fuel, den soter ikke, den har LAVERE avgassverdier, sannsynligvis pga at fuel/luft er mappet riktig. Ikke bare slengt inn som en default map fra fabrikken, som skal passe alle 50.000 motorene i den produksjonen. Med de avvik det innebærer
Pluss at den slipper å suge inn dieseleksos gjennom EGR som jo må være det dummeste tiltaket mtp avgasser og miljø.
På de tre siste remapper med EGR-delete så har jeg LAVERE avgassverdier enn det som fabrikanten oppgir, samt en reell reduksjon på før/etter-målinger.
Skal man snakke avgasser og miljø, så kunne man begynt med en remap, fra f eks Polestar. Men det er ikke "lov" i Norge pga økt effekt og fravær av inntekter til staten... Alt pga et utdatert og virkelighetsfjernt avgiftssystem
Anywho... Har du måtehold, så kan du trygt remappe en D3/D4 opp til D5 nivå uten å "ødelegge" noe. Du kan også med god effekt remappe en D5 og få en "bedre" bil.
Eller du kan la være ;p
Sist endret av Vegard__; 27/01/16 kl 22:05 Begrunnelse: leif
Selvfølgelig enig med deg der. Utrykket meg kanskje ikke riktig nok ifm Polestart, men om man hadde hatt tilgang, så hadde ikke valget vært vanskelig.
Ang. tuning av biler, så går det nok fint an å endre effekten betraktlig uten at norske myndigheter kan blande seg inn. Referer til denne artikkelen:
http://www.tv2.no/a/3156629
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Bare som en liten opplysning, så kjøpte jeg BSR sin oppgraderingspakke (SW + PPC), og henter ut (ifølge BSR) 220/455.
Forbruket mitt har økt etter installasjonen. Hvorvidt det er pga endret kjørestil, eller om det er kjøremønstret som er årsaken har jeg ikke reflektert over.
Siste tanking viste et forbruk på 1,3 l/mil. Dette er stort sett småkjøring, og webastobruk hver morgen.
Får jeg ånden over meg, skal jeg gå gjennom alle fyllingene mine for å se når forbruket begynte å stige. Jeg noterer ALLE fyllinger, og utgifter, i et eget Excel-ark, og har således god oversikt over ting og tang.
Det skal sies at jeg synes det er ganske fornøyelig å kjenne at det er litt power i karjolen når jeg drar på litt....det er nok en og annen "konkurrent" som har blitt overrasket over ressursene i "EPA-traktoren"
Jeg var tilfeldigvis nettopp innom myvolvo.no, og der har det i dag (28. januar) blitt publisert følgende artikkel:
28.01.2016
Polestar: Møt den nye generasjonen
Den nye generasjonen av Polestar Performance Optimisations for Drive-E-motorer gir deg en helt ny kjøreopplevelse i Volvoen. I de nye optimeringene for Drive-E – Volvos nyeste og mest avanserte drivlinje – har ingeniørene i Polestar benyttet den samme utviklingsfilosofien som de brukte, da de optimerte racerbiler for banen.
Fem viktige ytelsesområder er optimert for å gi en bedre, mer balansert og dynamisk kjøreopplevelse.
De første optimeringene blir tilgjengelig for T5-, T6-, D5- og D4-motorene, mens over 140 varianter av optimeringene blir sluppet i løpet av året.
Hvis du vil vite mer om Polestars nye optimeringer for Drive-E og se hva Polestar kan gjøre for din Volvo, kan du besøke www.polestar.com
Den nye Polestar Performance Optimisation gir deg:
Gassrespons
Gassresponsen er optimert for forbedret kontroll og respons, for eksempel ved forbikjøring eller aktiv kjøring på svingete veier. Kalibreringen gjør at motoren reagerer raskere på førerens kommandoer og gir derigjennom en mer presis kjøreopplevelse.
Raskere girskift*
Girskiftene skjer raskere, slik at bilen akselererer hurtigere og reagerer mer direkte på førerens kommandoer, for eksempel ved rask nedgiring foran en forbikjøring. En raskere girkasse gir føreren mer direkte kontroll over bilen.
Girskiftpresisjon og Gear Hold-funksjon*
Girskiftene er kalibrert for å gi en mer direkte og presis kjøreopplevelse samt raskere akselerasjon. Girskiftpunktene er kalibrert for å utnytte motorens optimerte ytelse i mellomområdet effektivt. Gear Hold-funksjonen holder giret under kjøring i kraftige svinger ved høy G-kraft og forhindrer uønskede girskift midt i svinger, slik at bilens balanse ikke blir forstyrret.
Tomgangsrespons*
Girkassen og motoren er kalibrert for å gi raskere respons når føreren slipper gassen brått et øyeblikk, for eksempel ved nedbremsing foran en sving. Disse funksjonene bidrar til å holde bilen i balanse ved rask kjøring i svinger og gir føreren bedre kontroll over bilen.
Motorytelse
Alle Drive-E-optimeringene er utviklet for å gi bedre ytelse i motorens mellomområde, der føreren bruker den mest under aktiv kjøring, for eksempel under forbikjøring og ved innkjøring på trafikkerte hovedveier. Den økte ytelsen i mellomområdet kombinert med de støttende endringene i girkasse- og gassrespons gjør at bilen reagerer raskere og gir en mer dynamisk kjøreopplevelse.
* Kun for automatgirkasse
Kan dette bety at det åpnes for Polestar på Volvo-er med norsk chassisnummer i løpet av året? Har for sikkerhets skyld sendt en e-post til VCN for å høre.
- Volvo XC60 T8 AWD Inscription MY18 (Polestar/Inscrip. Pro/Tek. Pro/B&W/Four-C/360/++) -> Garasjetråd
- Volkswagen Boble 1300 MY69
X Volvo XC70 D4 AWD Summum MY15 (HGP/Pluss/Teknikk/VOC/Driver S./++) -> Garasjetråd
-- Regrammed by Volvo Sverige -> https://instagram.com/p/7M4YaXos8f/