Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Programmering ved spjeldbytte V70 2001

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Programmering ved spjeldbytte V70 2001

    Hei, etter litt feilsøking og
    MAF
    -bytte tyder alt på at spjeldhuset mitt fjusker.
    Det jeg lurer på er om det i alle tilfeller trengs oppdatering av software ved spjeldhusbytte (vurderer å kjøpe et brukt et på skroten).
    I tilfellet, er det noen som tar på seg en slik jobb i Hedmark, eller er det kun merkeverksted som tar seg av dette?
    Takk!

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.105
    Antall takk

    Standard

    Slik jeg har forstått det så skal Volvo ha lagt inn ny software på alle disse gamle bilene for å redusere
    ETM
    -problemene, så hvis du finner et brukt spjeld som har samme software som bilen kan man bytte uten problemer.
    Kjøper man nytt så er det ofte ikke samsvar med software, og det må programmeres hos Volvo-merkeverksted.

    Selv oppgraderte jeg mitt spjeld med ny type sensor hjemme, da slapp jeg å forholde meg til software-usikkerhet.
    Man finner også flere firma som kan reparere eller modifisere slike gamle
    ETM
    (Xemodex osv).
    Sist endret av FroBe; 18/01/16 kl 23:05
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Skal få gjort dette nå, Volvo-verksted skal ha rundt 1000kr.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  4. #4
    Registrerte brukere Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    Innlegg
    8.132
    Antall takk

    Standard

    Kun de som har tilgang med
    VIDA
    på verksted som kan utføre denne jobben (ikke privatpersoner da en omprogrammerings-SW må ordnes). Så ja, du står kun igjen med merkeverksted.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Har bestilt et brukt gasspjeld nå. Får prøve å plugge det i å ser om det går? før eventuell timebestilling hos merkeverksted?
    Takk for svar!

  6. #6
    Registrerte brukere Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    Innlegg
    8.132
    Antall takk

    Standard

    Det kan jeg å forhånd si at det ikke går. Spjeldets ID blir programmert inn i bilen styreenhet. Kjenner ikke styreenheten igjen denne, så vil den ikke gå normalt.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Det kan jeg å forhånd si at det ikke går. Spjeldets ID blir programmert inn i bilen styreenhet. Kjenner ikke styreenheten igjen denne, så vil den ikke gå normalt.
    Da så! Da blir det en telefon til Bilia fortløpende...

  8. #8
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.105
    Antall takk

    Standard

    Litt arbeid å bytte frem og tilbake, men det skader ikke å teste om du kan droppe programmeringsjobben.
    Enten så virker det uten problemer, eller så får du knapt start på motoren, da må du bytte tilbake eller frakte bilen til Volvo for programmering.

    For å sitere Madass:
    "Google sier at brukte
    ETM
    kan byttes mellom biler, men man bør ikke kryssbytte turbo/na-modeller.
    Jeg er usikker på hva som skjer hvis en
    ETM
    har fått software-oppdatering og en annen ikke har denne oppdateringen.


    Gasspjeldene på turbo og ikke turbomotorer er ikke like i det hele tatt, og vil ikke fysisk passe på bilen.
    Uten å ha sjekket opp i det, tror jeg det finnes bare to typer spjeld til disse bilene - nemlig for turbo og ikke turbo.

    Tidligere var
    ETM
    en egen styreenhet/modul, men pga styringsproblemer er denne nå omgjort til en slaveenhet styrt av
    ECM
    . Dette har blitt gjort med programvareoppdateringer.
    Uten å si det helt sikkert, vil en brukt
    ETM
    som allerede er omgjort til slave ville kunne funke å montere i en bil uten programvare.
    Men i en bil som ikke har fått denne programvare, må mest sannsynlig ny programvare lastes - slik det må med alle moduler som monteres."


    Du bør også bytte pakningen når du bytter
    ETM
    .

    Hadde vi bodd i USA ville bytte av
    ETM
    vært gratis:
    http://www.side3.no/motor/volvo-risi...ll/384243.html

    Denne tråden har flere linker til dokumentasjon om problemene med dårlig
    ETM
    (1999-2001), og hvordan disse kan repareres/oppgraderes:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...modifisert-
    ETM
    Sist endret av FroBe; 19/01/16 kl 09:35
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Litt arbeid å bytte frem og tilbake, men det skader ikke å teste om du kan droppe programmeringsjobben.
    Enten så virker det uten problemer, eller så får du knapt start på motoren, da må du bytte tilbake eller frakte bilen til Volvo for programmering.

    Du bør også bytte pakningen når du bytter
    ETM
    .
    Forholdsvis greit å komme til på 2.4 motoren, har vært ute med spjeldhuset for rens, tok meg 10 min.
    Tar den telefonen til Bilia, så får jeg heller avbestille om jeg er så heldig at spjeldhuset responderer normalt med bilen.

Lignende tråder

  1. Henger på turtall ved giring, v40 2.0t 2001 mod
    By MortenJåsumd in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/01/16, 13:50
  2. Programmering av lysbryter?
    By avorkinn in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 07/11/13, 19:27
  3. Svar: 4
    Siste post: 17/04/12, 21:53
  4. v40 2001 vannet ´forsvinner´ved varm motor
    By praia grande in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 5
    Siste post: 14/12/11, 23:59
  5. 2001 s60 2.0t: Nøkk ved start
    By Jakobsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 29/11/11, 16:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •