Har og trua på ny bremsepedal
Edit: Ser at eg er nødt og begynne og tegne i 3d. Vanvittig kult!
Har og trua på ny bremsepedal
Edit: Ser at eg er nødt og begynne og tegne i 3d. Vanvittig kult!
Sist endret av volvobrage; 28/12/15 kl 12:33
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Er nok en bit av bremsepedalen som er skissert opp her ja. Driver jo smått å snekrer litt dokumentasjon for bremseoppgraderingen slik at jeg kan prøve å få SV med på mine tanker om å droppe bremsekraftforsterker. Jeg flytter altså litt på opplagringspunktet for staget inn til hovedsylinder. Siden jeg tenker å ha en hovedsylinder for fram og en for bak så er det røret som skal sveises inn en del av "balance bar".
En sånn liten sak skal inn der:
http://www.wilwood.com/Pedals/PedalP...temno=340-1757
Angående tegning i 3D (noe jeg ikke har greie på i det hele tatt, men det ser jo veldig kult og nyttig ut): Er det kjøpt eller gratis tegneprogram du bruker? Krever det mye å lære seg å bruke det? Kan tegningene du lager brukes som grunnlag for cnc-maskinering av deler?
Sent fra min D6603 via Tapatalk
'66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E
DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat
Jeg bruker AutoCAD på 2D-tegning og Inventor på 3D-tegning. Dette er svindyre programmer, men siden jeg er student på si så har jeg mulighet til å bruke studentlisenser som er gratis.
Det er ikke så veldig vanskelig å lære seg å bruke. Spørs litt hva man er vant til å bruke fra før. Det er jo vanvittig omfattende programmer, men til vanlig sysling er det igrunn ikke stort man er borti. Youtube er full av tutorials som er kjekke å se på om man har lyst til å lære.
Tegningene kan brukes som grunnlag for CNC ja. Man eksporterer da fila til et CAM program for å forberede den for CNC maskina.
Kjære landsmenn. Her kommer årets nyttårstale. Da året startet hadde jeg et karosseri hengende i snurra som var sandblåst og primet. Jeg byttet ene skjerminnfestningen før jul, men ellers var karosseriet urørt. I løpet av 2015 er det byttet flere kvadratmeter med stål i store og små biter. Nå er rustarbeidet på selve karosseriet tilnærmet ferdig og jeg har begynt med de litt mer morsomme tingene. Slik som tilpassing av hjuloppheng og motor/gir. 2016 blir et spennende år.
Mye skal på plass og mange valg må tas. For ikke å snakke om alle tusenlappene som skal brennes av. Mitt hårete mål om å ha bilen klar til Hot August Nights i august 2016 har jeg i løpet av dette året innsett at ikke er mulig å nå om jeg skal få på plass alle modifikasjonene jeg har tenkt. Isteden satser jeg nå på å ferdigstille bilen til treffsesongen 2017. Det hadde vært morsomt å vist fram bilen på Elmia i Jønkøping i påska 2017, men mulig det blir litt for travelt. Jeg har forøvrig blitt invitert til å stille ut på en større bilutstilling her i Norge i mai 2017 så jeg føler presset. At jeg ble tobarnsfar for noen dager siden gjør ikke arbeidsmengden i det daglige mindre. Jeg er i garasjen en time i ny og ne for å få litt terapi, så da er det om at jeg er effektiv. For hver time jeg har holdt på i garasjen har jeg brukt flere timer for å tenke gjennom ting og forberede meg.
Dagens samfunn med internett og tastatur og greier er til god hjelp når man bygger bil. Jeg har fått mye respons her inne, på Facebook og via Instagram (@projectamazonturbo), dette hjelper meg å holde motet oppe og ikke minst gir det meg mange tips. Jeg har kommet i kontakt med en god del likesinnede fra mange steder i verden gjennom disse kanalene. Det har vært nyttig å utveksle erfaringer med disse for hindre at man går i feller som andre allerede har gått i.
Med dette ønske jeg alle dere som følger tråden min et riktig godt nytt år!
Og på tampen en liten update:
Jeg har fått produsert nye akselbraketter med litt offset for luftfjæringen. Disse må jeg vel få punktet på plass etterhvert.
For tiden driver jeg å gjør siste finpuss og helsveising av fjærfester og travers bak. Regner med det går et par økter i garasjen der før jeg er helt ferdig slik at jeg kan starte med bygging av motor/girkassefester. På bildet under ser dere delene som skal bli motorfestene. Braketter og lignende for girkassefeste/travers har jeg også liggende. Jeg har bestilt girkasseadapter fra Scimec Motor som jeg regner med ankommer i midten på januar. Da kan jeg sette inn adapteren før jeg sveiser alt på plass.
godt nyttår til deg og
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Gleder meg til fortsettelsen
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Ser som alltid bra ut!Likte forsterkinga du har sveist på på siste bildet, såg stilig ut
Fine hylser til motorfesteneDreia sjølv?
Sist endret av volvobrage; 02/01/16 kl 22:06
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Må jo se litt fancy og sterkt ut selv om det sannsynligvis var sterkt nok uten kanten.
Har ikke tilgang på dreiebenk så satte bort produksjon hylsene til en videregående skole.
Godt nytt år! Det har vært fantastisk morsomt å følge med på. Kudos til deg som klarer å få til alt dette med unger og greier (snakker av erfaring når jeg sier det er en kabal som er vanskelig å få til å gå opp) Gleder meg til et nytt år med spennende oppdateringer! Stå på!
Sent from my iPad using Tapatalk
Korleis går det Torgeir?
Venter spent på at du skal komme i gang med bilen igjen!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Mangler det en haug av kommentarer her..?
09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
95mod Volvo 940 Turbo Banebil
Her har det vært usedvanlig stille i det siste...?
Kom ut et bilde på instagram her en dag, og det har vist vært stille ja
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Har skjedd lite i garasjen etter jul. Tobarnsfarrollen har tatt utrolig mye tid, men kombinert med mye jobbing, utdanning på deltid og et annet storprosjekt under oppstart så har det blitt tilnærmet ingen garasjetid enda i år. Håper det går seg litt til nå framover når babyen begynner å bli litt flinkere til å legge seg på kvelden.
Storprosjektet som er under oppstart er husbygging. Når vi kom hjem fra fødestua før jul så var det første som slo oss at vi hadde bruk for mere plass og noen besteforeldre til å hjelpe oss litt. Vi bestemte oss derfor for å flytte til hjemplassen i løpet av 2016, altså 30 mil lengre nord i landet. Planlegging av hus har tatt mye tid hittil og vil ta mye tid framover også. Regner med å gjøre en god del egeninnsats på bygget slik at det blir nok stillestans på Amazonprosjektet i et drøyt års tid tenker jeg.
Det som vil bli fokus på bilen framover nå er "preservering". Jeg må få på plass det siste på karroseriet slik at den kan helgrunnes i epoxy. Tanken er da å lagre den i en isolert container fram til husbygginga er ferdig.
Var en tur i garasjen tidligere denne uka for første gang i år. Julegaven til meg selv ankom endelig for noen dager siden. Eastwood hadde rota det til å sendt meg noe annet enn det jeg skulle ha første gangen. Satte vel bestillinga i november, men med 2 x sjøfrakt tar ting tid. Nå skal det ihvertfall bli litt mer fancy plateforming framover.
Det som vil få prioritet når jeg kommer ut av dvalen nå er å ferdigstille platearbeidet. Dette store Flintstonehullet skal for eksempel tettes.
Jeg er egentlig mektig imponert over alt du har fått til så langt jeg med en unge og alt det andre greiene! Jeg sliter med å få fri te å vaske bilen liksom! Haha. Bra du tar en pause isteden for at det blir noe hastemekking! Bilen går jo ikke bor sted! Lykke til!
Noke nytt her Torgeir?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Lite nytt egentlig, men ting er på gang.
Var ei lita økt i garasjen for et par uker siden. Begynte som smått å tilpasse ny plate i dørken.
Ellers så har girkasseadapteren ankommet fra Scimec. Nydelig stykke arbeid som var gjort der.
Oppdaget når jeg skulle montere den at et av bolthullene på kassen var feilplassert. Skal vel ikke være så overasket over sånt på amerikanske deler kanskje?
Ellers så har bilen vært ute av garasjen en tur. Lånte en annen garasje mens vi tok bilder og hadde visning ifm. salg av leiligheta. Måtte jo såklart ha med bilder av garasjen i prospektet.
Nå har bilen fått på 4 hjul igjen og skal senkes ned på gulvet ikveld. Den skal fraktes nordover iløpet av nærmeste uka. Venter bare på værvindu slik at den ikke blir våt.
Likære! Gleder meg veldig til å se denne ferdig!
Gjenstår mye jobb, men karroseriet er vel langt kommet nå eller? Det gledes til videre oppdateringer her!
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Er litt igjen ha. Er tilnærma ferdig med det nødvendige karroseriarbeidet nå. Gjenstår bare å bytte bakstykke da jeg ikke er helt fornøyd med tidligere jobb der. Ellers er det som foregår i dørken customisering så det er mye morsommere.