Proft!!!!
Ser rett og slett heilt rått ut!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Helt rått blir det ikke før jeg får igang TIG apparatet. Begynner å bli lei av sliping av sveiser og sveisesprut nå. TIG'en har lenge vært savnet så i dag mannet jeg meg opp for å finne ut hva som var galt med det. Problemet var at ene poltilkoblinga fikk varmgang da jeg brente av et par pakker elektroder på rappen for et par år siden. Når jeg skulle ta det i bruk på bilen ifjor vinter så lakk gassen ut inni apparatet.
Her har det vært litt varmt.
Var nok en enkel årsak til gasslekkasjen. Slangen var brent helt av. Virker som dårlig kontakt har vært årsak til skaden. Forhåpentligvis er delene enkle å få tak i, om ikke får jeg fikse ei nødløsning med litt sølvlodding og epoxy.
Derfor har jeg ikke fått gjort noe fornuftig i kveld.
Er ingenting som en pen tig-sveis! Gleder meg til du fyrer opp tig'en
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
'87 744 Turbo mitt lille bruks bil prosjekt
Du har nok rett. Det er veldig fornuftig. Ble "indirekte" arbeid i kveld også. I Volvos dokument angående godkjente produktendringer så er det et krav om vacuumforsterker på bremsene for å få godkjent med høyere effekt. Jeg har lite lyst på det i bilen da det er litt trangt om plassen og ser mindre bra ut. Har derfor satt opp et regnestykke med utgangspunkt i litt endring av pedal ratio, Wilwood hovedsylinder og Brembo R-bremser. Jeg kom fram til at bremsekraft med de oppgraderte bremsene vil være 270% høyere enn med originale bremser og original bremsekraftforsterker. Dette skal jeg sende over til Biltilsynet for å se om de er enige. Her er kladden på regnestykket om noen vil kontrollregne.
Sist endret av THolandsli; 16/12/15 kl 23:01
Er en liten gluping du! Får krysse fingrene for at BT er enige med deg da
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ser bra ut det
Håper de godkjenner det
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Ser veldig bra ut regnestykket ditt. Eneste jeg tror du bør vurdere nærmere er at endret utveksling på bremsepedalen vil gi mindre slaglengde på staget som overfører kraften til hovedbremsesylinderen. Dette må også sees ift til mindre stempelareal i hovedbremsesylinderen (ift originalt) og større stempelareal i bremsecaliperne (ift originalt). Ut ifra dette kan det hende at du ikke får nok vandring på bremsepedalen til å kunne pumpe nok bremsevæske ut i caliperne. Men det kan hende jeg har misforstått noe :-)
For øvrig så er jeg en stor fan av prosjektet ditt og arbeidet du utfører - stå på! :-)
Sent fra min D6603 via Tapatalk
'66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E
DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat
Jeg snakket med Wilwood angående utveksling på pedalen. Pedalboksene de lager har stort sett mellom 1:6 og 1:7 i utveksling og den originale utvekslingen på Amazon likte de ikke noe særlig. Med samme utveksling som Wilwood er vant til så blir det litt enklere å få treffe rett på størrelsen på hovedsylinderen på første forsøk også. Derfor tukler jeg med den og den lille endringen på 20mm er jo nok til å øke bremsekrafta betraktelig.
Gratulerer med baby! Berre og lære dei opp på verkstaden med ein gang
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
gratulerer med nykomling!
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Gratulerer med arvtager!
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Grattis med nytt prosjekt
Takk for det. Storesøster på 2,5år har begynt som smått som håndtlanger. Skiller hvertfall mellom skrutrekker og fastnøkkel.
God jul Torgeir!!
Stilig bilde, du har jammen vært effektiv og gjort mykje med bilen sida du begynte på den
Gleder meg til videre arbeid!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
God jul til deg og Brage. Jeg synes at det har vært jevn og god framdrift siden jeg startet på. Det er veldig moro å holde på når man tar utgangspunkt i et helt rent karroseri, har godt lokale (dog lite) og godt utstyr. I tillegg er det jo veldig mange som følge prosjektet her, samt på Instagram og Facebook så jeg føler jo et visst press på å levere. :P
Julequiz. Hva i all verden er dette? :P
Feste til watlink/panhardstag
Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..
Bærearm/bru?
Del av bremsepedal med nytt utvekslingsforhold?
Sent fra min D6603 via Tapatalk
'66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E
DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat