Ser ut som cruisecontrol ja
Flott prosjekt! Blir moro å se bilder fra roadtrip`en.
Ser ut som cruisecontrol ja
Flott prosjekt! Blir moro å se bilder fra roadtrip`en.
-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
Motor til takluke eller bagasjelokk?
-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
Ser at denne er svært lik den 245 turboen eg hadde innvendig, nokre små plassar har det vorte brunt, sjølv på ein vestkyst-bil. No skal det vel seiast at Portland kan vere ganske rått klima også, så dette er jo veldig bra standard
Nydeleg bil
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Litt flere bilder av motor til bagasjeluka. Mener å ha lest ett sted at detta var standard på GLT/Turbo biler, men det satt ikke i min i allefall! Så da må det ettermonteres. =)
Ganske simpel sak, liten arm som gjør en roterende bevegelse, som "drar" i ett stag som sitter i åpneren på bagasjeluka. Satt heller ikke elektrisk antenne på venstre bakskjerm på min, men ledningsnettet til den lå der. Så det eneste jeg måtte legge opp ekstra var til bryteren i hanskerommet. =)
Etter at jeg var ferdig med vedlikehold av forstilling ble det en forstillingskontroll..
Pluss en kjapp tur innom IPd for mer deler.. =)
Fikk også opp feilmelding på lambda sonde.. Trodde jeg.. Det er en funksjon som aktiveres etter et visst antall kjørte miles (30,000?)
Ikke nødvendigvis noe galt med O2 sensoren, bare en påminnelse om å sjekke den..
For å nullstille fjerner man ett lite deksel og trykker inn knappen som er messing-farget.. Dårlig fokus, men er så vidt mulig å skimte den..
Hadde ett ønske om å få litt mer oversikt på temperaturer og ladetrykk.. Så da ble det litt endringer i instrumenteringen.. Skulle selvsagt stått volvo i de nye målerne, men vdo får holde.. =)
Satte sensoren til vanntemp i dreneringa til kjølevannet som sitter på turbosiden, helt bak mot girkassa nesten.. Skrudde ut pluggen og der var det ikke mye gjennomstrømning..
Luftfilterboks ute, vasket litt og montert sammen igjen med ett hjemmelaget friskluftsinntak..
Orginalt så lader en B21ft 5 psi, rett rundt 0,34 bar.. Ikke noe mengder med ladetrykk i grunn.. Hadde egentlig bestemt meg for å holde den orginal på motor siden, men tanken på å kjøre rundt i 40 grader og hvor varm innsugslufta blir fikk meg til å ønske å ettermontere intercooler.
Eneste kriteriet var at det skulle brukes orginal deler så langt det lot seg gjøre.
Effekt er jo en hyggelig bivirkning, volvo satte opp trykket til 10 psi med ettermontert intercooler, så der legger jeg meg også.
Her er delene som trengs!
Ny vifte kåpe
Lengre holdere til å holde fast intercooler og radiator.
Albue til innsug pluss brakett til tps.
Trykkslanger. Valgte å kjøpe ett nytt sett fra do88. Trykkrør er også en fordel å ha!
Topp til k-jet boksen, intercooler modellen har en forsterkning inni slange delen for å unngå at den skal kollapse rundt 10 psi.
Sitter også en forsterkning her.
Sitter også en liten vaccum styrt sak på innsiden av torpedo veggen som skal øke mengden bensin ved ett visst ladetrykk, skal være en sikkerhetsfunksjon. Montert, men ikke noe bilde.
Intercooler,n i seg selv er en selvfølge.. Min er stemplet 1985.
Kjøpte meste delene av en som bør være kjent for de fleste som er på Turbobricks, Patrick Dickman, aka "Tuff240".
Møtte han på RSI en av de siste dagene de var der for å fullføre denna bilen!
Litt random bilder av deler. Lakkerte de, absolutt ikke noe pent resultat, men helt klart en forbedring!
Ferdig resultat!
Har vel ingenting å si med ettermontert, når det kom som ekstrautstyr! Utrolig fin bil
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Stilig!
Heilt klart ei "lovleg" oppgradering etter mi meining
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Orginalt så kom turbo bilene med 3.91 utveksling, fin utveksling for aktiv kjøring, men litt høy for å ligge på motorveien tvers over USA..
Tenkte først på en 3,31 utveksling, men etter råd fra gaupe og Ola Moen så ble det heller en 3.54 utveksling.
Da var det bare å reise til den lokale opphugger'n og leite! =)
Fant en 82 modell med b21f, m46 og 3.54 utveksling i en 1031 aksling (doble kjøleribber)
Litt banning og skruing i grusen..
2 timer og en Pepsi senere.
(OBS: Kun fordi cola og vann automaten var tom!!)
Heldige dere over dammen, for nesten ingenting ruster!
Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Etter å ha fått akslingen hjem, høytrykksvasket den og tappet olja ble det å brenne ut de gamle foringene. Ikke ideelt å ha polyforinger i bærearmene, men det er veldig mye lettere å installere med begrenset verktøy.
Veldig lite slark i både aksel og lager så det ble besluttet å monteres sammen med bremseskjold fra den akslingen jeg hadde.
Bilen vasket før jeg kjørte den inn for bytte av aksling.
Ut med det gamle, inn med det "nye" =)
En liten sak som er viktig ved bytte av utveksling er denna saken som sitter bakerst på kassa.. Den driver kabelen til speedo og har forskjellig antall tenner alt ettersom hvilken utveksling du har.
Eneste problemet var bare at den ikke var lik den jeg hadde og at den ikke passet i samme hullet.. Prøvde å legge den i fryseren over natta, men med lite hell.. Så i mangel av noe mer avansert form for verktøy så får man klare seg med drill og sandpapir.
Og så vips..
Legger ved noen stemningsbilder fra prøveturen med ny aksling.
Flott arbeid! Koffor er det ikkje ideelt med poly i bakakslingen der?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Fordi polyforingene ikke tillater nok fleks.
Burde egentlig sette inn sfæriske foringer fra kaplhenke. Sjekk de ut på nettsidene.
-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
De høgger jo rustfrie fine bilder jo... :( Sikler etter den 740 usa-fronten..
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det gjør dem absolutt, noen er selvsagt vrak, men mange av de som er der er utelukkende mekanisk ustand..
Har kommet i kontakt med en hyggelig kar som har traktert høggeriene de siste 15 åra, han sa at når han begynte med det så var det en plass som til enhver tid hadde mellom 100 og 200 volvo, stort sett var 5-6 av dem 240 turbo biler.. Han turte ikke tenke på hvor mange tusen dollar han rett og slett gikk forbi den gang, simpelthen fordi det ikke var blitt etterspørsel enda og han var veldig pirkete med hva han plukket av bilene..
Turboen din fortjener dette kittet;
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html...sort=1&ref=fas