Jeg er absolutt ingen motstander av fordeler, men jeg foretrekker å bruke fordeler til å fordele gnist og trigger på veiva om det enkelt lar seg gjøre. Jeg er ingen ekspert på MC, men det er vanlig med flere referansepunkter enn ett per forbrenningstakt som man har i en fordeler, og plassering på veiva ser jeg som fordel i seg selv.
Selv så få som 4, 7 eller 8 tenner på veiva på en 4 syl motor mener jeg gir mye mer nøyaktighet.
Og du vet selv av en 4syl bilmotor med 4 strategisk plasserte tenner på reimhjulet og to i fordeler, som jeg synest er ett godt originalt alternativ
2.5 ja. Nyeste utgaven har 4 syl. Og de to tolitersmotorene jeg nevnte på 4 og 5 syl i forrige innlegg hadde forresten fult ladetrykk på nesten samme turtall, men positivt trykk tidligere med 4 syl, og så klart trykk lenger på høyt turtall pga større turbo. Uten at jeg kan trekke en endelig konklusjon av det.
Lyden av 5sylindre liker jeg vertfall
Den bekjente av en bekjent regner jeg nesten med bygger en vag motor. Både vag og Volvo har hatt motorer med fordeler, og vag har iverfall brukt signal fra fordeler sammen med k-jet. Så en fordeler lar seg skaffe. Og er man fast bestemt bør maskinering la seg gjøre. Mekanisk sett skal det altså være mulig. Og om det er tidsriktig datasprut det er snakk om må vel Haltech E6X gå å bruke, om det fortsatt lar seg skaffe
Og 5 syl og datasprut er fortsatt litt mer spesielt og vanskelig enn f.eks 4 eller 6 syl. Slik jeg har forstått det kreves det kam giver i tillegg til veivtrigger, eller fordeler med signal for hver sylinder, som vel er favorittmetoden din.