Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.571
Side 148 av 176 FørstFørst ... 48 98 138 146 147 148 149 150 158 ... SisteSiste
Viser resultater 3.676 til 3.700 av 4398

Tråd: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

  1. #3676
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Du har 1! sjanse til å få stempelringene innkjørt, feiler du på den må du egentlig bare montere nye og forsøke igjen.

    Jeg fikk alt montert klart, og startet opp og begynte å kjøre nesten umiddelbart, la den i andre gir og hadde gjevne "harde" pådrag og motorbrems gjentatte ganger til jeg kom fram til endemålet som var en bensinstasjon 2,2km unna. Luftet kjølesystemet senere. Resultatet er en jevn og fin komptest og en motor med godt drag.
    That's how we roll
    Jeg drar den gjennom flere gir (3,4,5) og motorbremser den ned igjen.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  2. #3677
    Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    1.936
    Antall takk

    Standard

    Så nå sitter motoren i bilen eller?

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

  3. #3678
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Femte gir hadde jeg nok ikke brukt, men nå skal det nevnes at min første tur var ikke landevei da, men i byen. Begynne å peise på i femtegir da hadde nok ikke blitt mye populært. Mulig jeg var innom tredjegir og en tur, men alt jeg konsentrerte meg om var å holde pådraget såpass stramt at stempelringene skulle trykkes inntil sylindrene, og ha et såpass lett gir at en motorbrems gjorde noe lignende.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  4. #3679
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Store forhold på her avettu


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #3680
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av buster83 Vis post
    Så nå sitter motoren i bilen eller?
    Næh.. Hehe
    Skal begynne å sette den sammen motoren senere i dag. Må bare bli ferdig med den andre hobbyen min, kalt jobb
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  6. Takk Holck takket for denne posten
  7. #3681
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Femte gir hadde jeg nok ikke brukt, men nå skal det nevnes at min første tur var ikke landevei da, men i byen. Begynne å peise på i femtegir da hadde nok ikke blitt mye populært. Mulig jeg var innom tredjegir og en tur, men alt jeg konsentrerte meg om var å holde pådraget såpass stramt at stempelringene skulle trykkes inntil sylindrene, og ha et såpass lett gir at en motorbrems gjorde noe lignende.
    Skjønner skjønner
    Tror ikke de hadde blitt så fornøyd nei
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  8. #3682
    Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    1.936
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Næh.. Hehe
    Skal begynne å sette den sammen motoren senere i dag. Må bare bli ferdig med den andre hobbyen min, kalt jobb
    Jobb er for fattigfolk..

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

  9. #3683
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Det ska være sikkert å vist buster


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #3684
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Hvordan funker det flexigauge greiene?

  11. #3685
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Hvordan funker det flexigauge greiene?
    Uten at jeg er noen ekspert på området (prøvde første gang i går) så kan jeg forklare

    Man legger på en liten måletråd på tvers av anleggsflata til lageret.
    Når du skrur igjen boltene med riktig moment vil tråden (som er kjempemyk) bli klemt mellom anleggsflata og lageret.
    Når man skrur av lageroverfallet så vil tråden ligge igjen. Her må man passe på å ikke vri veiva når man skrur løs. Da vil tråden bli dratt utover og målinga vil bli ubrukelig.
    Bredden på det som ligger igjen kan da sammenlignes med måleskalaen på papiret som tråden ligger inni.
    Også er det å finne boka og se om målinga er innenfor toleransene som er gitt.

    Hvis du f.eks har ei slipt veiv har tykkelsen på veiva blitt mindre og det vil bli større klaring enn det som er brukbart og olja vil ikke klare å tett klaringa og det vil begynne å banke. Resultat, havari.
    Dvs, slipt veiv må ha tykkere lager for å få riktig klaring mellom veiv og lager.

    Hvis noen som faktisk har peiling på dette ser noe som ikke stemmer eller har tillegginfo, fyr løs
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  12. Takk Holck, HansOla takket for denne posten
  13. #3686
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Miniøkt

    Fått skrapa alle pakningsflater.
    Vaska blokka for 12'e gang tror jeg
    Montert veiv.
    Og finni ut at jeg mangler pakninger til nesten alt på bunndelen


    Vernebriller kjekt å ha. Etter en runde med heftig mye bremserens brukte jeg trykkluft for å blåse bort mesteparten og jeg traff en hjørne med en diger dam og spruten sto rett i ansiktet.
    Bremserens i hele trynet pluss hørselvern.
    Pass på øya folkens (Dagens moralpreken )


    Veiv montert


    Pakka ned.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  14. Takk Holck, Joachimbg takket for denne posten
  15. #3687
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Pakka sammen alt


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #3688
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Uten at jeg er noen ekspert på området (prøvde første gang i går) så kan jeg forklare

    Man legger på en liten måletråd på tvers av anleggsflata til lageret.
    Når du skrur igjen boltene med riktig moment vil tråden (som er kjempemyk) bli klemt mellom anleggsflata og lageret.
    Når man skrur av lageroverfallet så vil tråden ligge igjen. Her må man passe på å ikke vri veiva når man skrur løs. Da vil tråden bli dratt utover og målinga vil bli ubrukelig.
    Bredden på det som ligger igjen kan da sammenlignes med måleskalaen på papiret som tråden ligger inni.
    Også er det å finne boka og se om målinga er innenfor toleransene som er gitt.

    Hvis du f.eks har ei slipt veiv har tykkelsen på veiva blitt mindre og det vil bli større klaring enn det som er brukbart og olja vil ikke klare å tett klaringa og det vil begynne å banke. Resultat, havari.
    Dvs, slipt veiv må ha tykkere lager for å få riktig klaring mellom veiv og lager.

    Hvis noen som faktisk har peiling på dette ser noe som ikke stemmer eller har tillegginfo, fyr løs
    Stemmer bra det
    Når du har sendt veiv til sliping, så er den kontrollmålt etterpå og en får vite hvilke oversize lager en skal bruke. Men fort gjort å sjekke om klaringene faktisk stemmer fortsatt og vel verdt å bruke litt tid på det.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  17. Takk Zeeker takket for denne posten
  18. #3689
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - Soon to be GTX3071R - ZF gir...

    Stiller jeg sikkert et dumt spm her men: jeg fikk VS motor til og kontrollmåle og polere veiva mi. Er det da tatt av no stål eller ikke. Skal seff kontrollmåle ved montering men bare lurte...

    (Første gang jeg har godt så grundige til verks på en motor)

    Bare og slette innlegg hvis jeg tar med litt væl til rette i tråden din Zeeker!

  19. #3690
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Stiller jeg sikkert et dumt spm her men: jeg fikk VS motor til og kontrollmåle og polere veiva mi. Er det da tatt av no stål eller ikke. Skal seff kontrollmåle ved montering men bare lurte...

    (Første gang jeg har godt så grundige til verks på en motor)

    Bare og slette innlegg hvis jeg tar med litt væl til rette i tråden din Zeeker!
    Det går bra
    Jeg aner ikke hvor mye poleringa tar av, men det kan ikke være mye. Er vel bare for å lage smooth overflate regner jeg med?
    Min skal i følge forrige eier også være polert og var innafor med standard lager.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  20. #3691
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Er nok bare pussa fint over med pussepapir eller lignende
    Skal sende 2,5 veiva mi inn til kontrollmåling, balansering og polering sammen med h-profil rådene for vektjustering av desse sammen med veiva når jeg har fått alle prisene

    Tanken er å sende blokka opp til cylmo og få satt inn foringer, så da burde det ikke være noe problem om de bestiller stempla før de har sjekka sylindrene mine vel?
    Sorry for OT :P
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  21. #3692
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Er nok bare pussa fint over med pussepapir eller lignende
    Skal sende 2,5 veiva mi inn til kontrollmåling, balansering og polering sammen med h-profil rådene for vektjustering av desse sammen med veiva når jeg har fått alle prisene

    Tanken er å sende blokka opp til cylmo og få satt inn foringer, så da burde det ikke være noe problem om de bestiller stempla før de har sjekka sylindrene mine vel?
    Sorry for OT :P
    Hvis du skal sette i foringer så forsvinner sylindrene dine også blir det satt inn nye foringer.
    Og stempla må de for å måle de før de borrer den nye foringa
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  22. #3693
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Ja, så da burde det egentlig ikke være noe problem
    Får ta meg en telefon til cylmo så de får bestille stemplene jeg skal ha så kan jeg sende resten opp til de.
    Skulle få tilbud på stemplene siden de skulle få maskineringen og slikt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  23. #3694
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Det stemmer, fora blokk fra cylmo er rett og slett helverst.
    OakhearT RacinG

    OakHeart Racing

  24. Takk Riff takket for denne posten
  25. #3695
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Råder stempler er vasket og satt sammen med ringer.
    Prøvde å måle skammeret på stemplet og i topp.
    Pakkboksen er vasker og har fått nye simringer. Takk til Mr.Nilsen for den jobber mens jeg kukka med det andre

    Å måle stempelet var ikke så lett som jeg trodde.
    Dreit på leggen og satt påfyllingshullet midt på.
    Endte opp med masse luft som ikke ville ut.
    Prøvde å tippe det frem og tilbake, men samma veska bare forflytta seg i stempelet.
    Når jeg satte hullet helt på kanten og tippa stempelet ble det andre boller. Nesten.
    Selv da ble det igjen ei lita boble, og selv om jeg roterte plate kjempeforsiktig og fikk bobla rett ved hullet ville den ikke ut.
    Fikk prika borti den litt med en ståltråd som poppa den til slutt.

    Kammeret på stempelet målte jeg til 7ml
    Kammeret i toppen 52ml

    Klare til å monteres i mårra.


    Dærta på litt hjullagerfett


    Smurt det tynt utover




    Dette var det som skjedde. Og her fikk jeg ikke mere vann nedi.


    Prøvde å tilte stempelet litt. Da roterte vannet bare i stempelet.


    Satte plata med hullet på kanten i stedet.






    Den lille bobla ville fortsatt ikke ut.




    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  26. #3696
    Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    1.936
    Antall takk

    Standard

    Hadde det ikke funka bedre med ett hull til? Når du da fyller vann gjennom det ene så presser du lufta ut gjennom det andre?
    Ikke veit jeg..

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

  27. #3697
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg har to hull i plexiplata mi av den grunn, men det er ikke alltid jeg lykkes 100% med å styre lufta likevel. Som det er gjort her nå funker helt fint.

    Men en ting, er den tykk den biten du bruker? Så ut som det var veldig til svai i den, eller er det bare bilde som lyver? Tenkte på at de målene dine var litt små med tanke på hvor mye det var gravd utav forbrenningskamrene, og om det er originale FT/FK stempler så sier kalkulatoren at de har en skål på mellom 12 og 14cc.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  28. #3698
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Jeg har to hull i plexiplata mi av den grunn, men det er ikke alltid jeg lykkes 100% med å styre lufta likevel. Som det er gjort her nå funker helt fint.

    Men en ting, er den tykk den biten du bruker? Så ut som det var veldig til svai i den, eller er det bare bilde som lyver? Tenkte på at de målene dine var litt små med tanke på hvor mye det var gravd utav forbrenningskamrene, og om det er originale FT/FK stempler så sier kalkulatoren at de har en skål på mellom 12 og 14cc.
    Tenkte ikke over at det var noe spesielt svai i den.
    Tror den er 3mm tykk
    Jeg kan sjekke når jeg skal dit i morgen og evt prøve å måle med den begge veier

    Stemplene er Mahle. (96.25)

    Jeg stjal ett bilde av Holck.
    Sånn ser kammeret hans ut, og han målte 59cc.
    Ser ut som at det er tatt ut mere hos han rundt pluggen.



    Og mitt.
    Sist endret av Zeeker; 28/07/15 kl 21:57
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  29. #3699

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    Må bare få rette opp i en ting , jeg målte ikke 59 cc, det målet fikk jeg av Tommy etter jeg hadde målt 54 cc. Det var da jeg skjønte at jeg hadde driti meg ut med fettet .
    Kom på at jeg har smidde SPM stempler og ikke Mahle, derfor forskjell i bowl volum

  30. #3700
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Ok, tror plata mi er 5 mm tykk, lite flex i den iallefall.

    Hvordan hadde du gjort det når du fikk til feil mål Holck? Fått fett inni forbrenningskammer?
    59cc sammen med originale FT/FK stempler gir ca. 8:1, og det burde funke. Mulig stemplene fra SPM har en annen størrelse på skåla.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Side 148 av 176 FørstFørst ... 48 98 138 146 147 148 149 150 158 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Girkasse og bakskjermer. Volvo 242
    By 745tic in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/14, 22:34
  2. Svar: 5
    Siste post: 13/09/13, 15:35
  3. Zeeker's Volvo 945 -97 mod - 3" eksos, M90 :)
    By Zeeker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 195
    Siste post: 28/06/13, 05:54
  4. Volvo 242 1980 med B230ft 280 hk.
    By Snooze1992 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 12:31
  5. H.Ihle - Volvo 242 -80 B230FT
    By H.Ihle in forum 200 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 18/06/12, 20:08

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •