Hva er de aktuelle verdiene i tenningskartet nå da?
På generelt grunnlag mener jeg at akkurat på momenttoppen på maks ladetrykk kan det være fordelaktig så snike seg nedom 11,9:1 i AFR, men ellers er det ok med lave 12 tall slik jeg ser det. Hvis man må overkompsensere for feil i oppsettet så er ikke AFR ned mot 10,4:1 på bensinskalaen uhørt, spesielt ikke på så uvanlig lavoktan pumpebensin som den Norske 95 okt. faktisk er når den måles på MON skalaen. (rundt 85 okt. visstnok.)
Med 2,5L, 44/35 ventiler, ett lite A/R0,63 turbinhus og en kamaksling som lukker innsugsventilene tidlig så blir sluttresultatet en motor som har uvanlig godt bunndrag, uvanlig god respons, men som nødvendigvis MÅ dabbe av på turtall. En god gammel K-kam sørger for at B23E avgi maks effekt v/ 5500 o/min og denne lukker innsugsventilene omtrendt på samme tid som det en V16T-kam gjør. Når man bygger korrekt og stroker og tilsetter ladetrykk så reduseres turtallet hvor motoren avgir maks effekt. Dette er èn av grunnene til at jeg liker T5 GR.A kammen og det som jeg anser som den moderne utgaven av denne, nemlig STS237/116.EDIT: Kan være greit å få med at jeg synes den dabbet av på slutten av turtallsspekteret, denne Enem V16T kammen er jo ikke så kvass på en stroket rødblokk som den kanskje er på en 2.3, jeg har justert av de 4 gradene jeg hadde avansert kammen med, men har ikke prøvd dette enda. Lader bare rett over en bar nå, den vil jo komme seg med mer ladetrykk, men jeg innbiller meg at mer fortenning hadde vært på sin plass.![]()
Hvis du skal ha turtall små MÅ du ha en kam som lukker innsugsventilene mye senere enn i dag. Du trenger en kam som åpner eksosventilene mye tidligere enn i dag. Du trenger ett større turbinhus som ikke øker baktrykket dramatisk ved høye motorturtall og du trenger større eksosventiler slik at eksosen som ligger oppå stempelet klarer å komme seg ut på den korte tiden som er tilgjengelig på høye motorturtall.
Nå som saker og ting bremser evakueringen av eksosen så blir det varmt inne i sylinderen og da får man tenningsbank på 95 oktan pumpebensin. Sånn er det bare.