Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: M46-p i en 240turbo?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard M46-p i en 240turbo?

    Siden overdriven ikke holder mål på den orginale m46j kassa, har jeg nå for hånden den forsterkede p-typen fra en 740turbo. Problemet er bare at denne ikke har speedometer uttak som på den gamle j-type kassa. Er det mulig å flytte over den bakerste delen der wireuttaket sitter og over på 740 kassa? Eller er det enklere å heller montere giver i diff og bytte instrumentpanel? Bilen det gjelder er en 240turbo 1982.
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Mener bestemt at du kan ta deler fra J overdriven for å få speedometer i kassa...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Mener bestemt at du kan ta deler fra J overdriven for å få speedometer i kassa...
    Mener å ha hørt at noen OD enheter ikke passer om hverandre pga forskjellige aksler og spleins. Men om du eller flere kan bekrefte at dette vil gå så er det jo verdt å kjøpe den.:-)
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Mener bestemt at du kan ta deler fra J overdriven for å få speedometer i kassa...
    Vet du evt. hvilke deler jeg må flytte over?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo2før Vis post
    Mener å ha hørt at noen OD enheter ikke passer om hverandre pga forskjellige aksler og spleins. Men om du eller flere kan bekrefte at dette vil gå så er det jo verdt å kjøpe den.:-)
    Det stemmer. Må enten bruke hele m46p kassa eller sette over innmaten i det gamle huset.
    Fordel å bruke gamle hus som er i støpejern kontra alu, tåler litt mere før det svikter.
    M46P er ikke noe hipphurra det heller, gir seg ved rett over 200 ærlige hk i motoren hvis ikke oljetrykket er shimsa opp.

    Jeg tror du bare kan vippe ut pluggen i P overdriven og sette inn delene fra J typen uten å gjøre noe mer.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #6
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Det stemmer. Må enten bruke hele m46p kassa eller sette over innmaten i det gamle huset.
    Fordel å bruke gamle hus som er i støpejern kontra alu, tåler litt mere før det svikter.
    M46P er ikke noe hipphurra det heller, gir seg ved rett over 200 ærlige hk i motoren hvis ikke oljetrykket er shimsa opp.

    Jeg tror du bare kan vippe ut pluggen i P overdriven og sette inn delene fra J typen uten å gjøre noe mer.
    Har sett på P-kassa. Der er det verken hull eller støpt for montering av speedo-wire, så jeg må uansett flytte over huset fra J-kassa. Regner da med at det røde speedometer giret også kan flyttes over?
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    M90 hadde vært topp, men da har jeg jo samme problem igjen med speedo-vaier, og i tilleg må jeg bygge om til hydraulisk clutch..
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Kan herved bekrefte at det går IKKE ann å bytte over deler fra J-type overdrive for å få speedometer uttak på en P-Type M46.. :\ til og med akselen der speedometer-giret skal innpå er større dimensjon enn på J-type kassa, selv om huset det sitter i muligens kunne latt seg brukt om du bytter lagrene. Hvordan er det da å kunne bygge om til el-speedo isteden?
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

Lignende tråder

  1. Cruisecontroll 240Turbo!
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 27/05/12, 12:50
  2. 240turbo til salgs
    By H.Flote in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 9
    Siste post: 12/10/11, 12:56
  3. Exhaust henger på 240turbo
    By JonasS in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 14/07/10, 10:20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •