Håper du har filter til den (skikkelig filter, ikke skum) med mindre den skal vare en uke eller så...
Håper du har filter til den (skikkelig filter, ikke skum) med mindre den skal vare en uke eller så...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Har ikke fått taki filter enda. Blir kun brukt på fine veier og på fin dager fram til jeg finner noe som passer
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Er en grunn til at bilen blir brukt minimalt. Men tar den en liten tur 1 gang i månten. Ikke så lett å fåtl luft filter på 240'n med den bremsekraft forsterkeren. Hadde andre gassere før å di vare luft filter på. Men di har jeg ikke lengere. Skal gjøre motoren ferdig i løpet av vintern. Denne bilen er ikke ferdig enda.
Sent from my iPhone using Tapatalk
lag en plenum-kasse uttenpå traktene, og ha filteret fremfor hjulbuen, som BMW bla.a gjør... Mange i bilcross innbiller seg at det taper effekt, men alle proffe racere være det seg fra GP GT osv vet godt at motorer med plenum-kasse går bedre enn åpne trakter Et annet fint eksempel er 240'n til Anders Østlien (Texascom her inne) har ikke noe å si om det er EFI eller gassere sådan
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Planen er egentlig og bruke orginal luft filterboks for og få den orginal look'en
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men må ta det når jeg finner meg en jobb ikke lett og lage og kjøpe ting uten penger x) og ny motor skal jeg ha uansett da det virker som om bunndel begynner og bli slitt. Pga lavt oljetrykk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Heisann! Trenger litt råd og tips her nå. Det jeg har tenkt, er b21 bunndel oppborra til 96.00 (så jeg får brukt delene fra b23e motoren min, og alle lager og pakninger jeg har kjøpt til den), skjellettsvinghjul, sende veiv, svinghjul og clutch på balansering, fajs 48. Så kommer spørsmålene..; har både kg002 og 003. Hvilken burde jeg velge? Vil en 531 fungere bedre enn en 530 på dette? Vil det bli billigere å ordne en 531 kontra 530 ved et effektmål på 200+? Hvor stort grenrør må jeg ha? Altså, hvilken diameter på rør? Tips til tenningsanlegg som gir mest for pengene men likevel er driftsikkert? Bensinsystemet er godt nok på en 244 med org.b19? Filterking som brukes som tilførsel til gasserne? Kan det lages et plenum over traktene på gasserne og bruke org. luftfilterboks? Vil dette svekke ytelsen?
Takker for alle svar!
Sendt fra Xperia'n..
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Uten stort motorvolum eller stoort turtall så funker en 530 med riktig massasje best. Du når ikke 200 ordentlige hk uten seriøs massering av porter og forbrenningskammer uansett topp (bortsett fra 16V). Store ventiler er et must okke som. Rørdimensjonen på grenrøret er ikke så enormt viktig. Men utformingen av grenrørskollektoren, både lengder og diametere, er rimelig kritisk, den påvirker mye mer enn selve primær-rør-dimmen. Original luftfilterboks vil jeg tro er som å sette en propp i innsuget... du kan ikke ha noen restriksjoner på vei inn om du skal ha håp om 200 hk.
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Tenkte å balansere bunndel for å kjøre noe høyere turtall ja. Men da blir det litt bearbeiding av 530 istede da :-) så f.eks et "steg 2" grenrør fra pedersen er OK?
Okey, da blir det filter rett på traktene.
Hva med kam? Tror du kg002/003 vil fungere på et slik oppsett? Jeg har ikke kunskapen til å lese på kammen og se hvordan den presterer..
Bilen vil gå med m45 og 3,91 utveksling i bakaksling
Sendt fra Xperia'n..
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Av KG sine KG001, 002, 003 og 004 kammer så er det kun 002 som har såpass med løft og off-seat samt 0,050" durasjon at den kan ansees å være en trimkam. Ikke kast bort tiden din på 003 eller noen av de andre.
Betviler at du klarer 200 hk med en såpass snill kam som 002 og ser for meg både GT-6 og KG-8 som bedre alternativ for 200 hk.
Så en 002/003 passer kansje bedre med en weber 32/36?
Hvilken kam er tidligere brukt på lignende oppsett, med suksess da?
Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ikke skriv 002/003 er du grei. Det er for stor forskjell på dem til at de kan sammenlignes slik.
001, 003 og 004 er milde og greier bruksbilskammer som passer godt til ett K eller helst ett marine innsug.
Jeg mener at Kg-8 er ett godt valg til en motor med 2 x 48 mm forgassere. Hvis det praktiske bensinforbuket blir uakseptabelt høyt så er 002 ett mildere alternativ som kan vurderes.
Okey! Får være på utkikk etter en kg08 da. Så en 003 vil passe fint på bruksbil med weber 32/36 den da. Får ha den liggende på lur til senere anledning :-) hvordan er månen-kammene?
Sendt fra Xperia'n..
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Har ingen erfaring, men inntrykket er at det er velfungerende og billige omslipte A-kammer til bruk i bilcross, men som også fungerer på gate med 2 stk. dobble forgassere.
Her en oversikt fra Jensas speedshop. For enkelt hets skyld så fokuserer man på siste og 3. siste kolonne. Jo høyere tall jo værre er kammen.
-----------------------------------
B23 8v med std 33mm brick lyftare
Säljare---------------dur/vspel-----dur 0.5--dur1.0---dur1.27----dur 2.0---- lyft
STS 237-------------266/0.4---------258-------242---------237--------224-----11.15
STS 247-------------284/0.4---------274-------252---------247--------233-----12.10
STS 269-------------301/0.4---------294-------276---------269--------255-----12.2
STS 276-------------308/0.4---------302-------283---------276--------261-----12.60
STS 283-------------331/0.5---------331-------291---------283--------267-----13.91
SPM 8-8 in-----------277/0.38------ 259------- 236--------231-------- x ------ 11.35
SPM 8-8 ut------------270/0.38-------252------ 227--------222------- x -------10.64
KK2--------------------311/0.4--------305-------286--------280-------265----12.85
Enem K21 360/0.3 340/0.4---------318-------268------- 260-------248---- 13.50
Turbo spec 314/0.3 304/0.4--------300-------286-------- 281------- 268-----12.72
Nh 97------------------288/0.3-------- x --------261--------x----------- x ------11.62
Nh 183----------------310/0.3--------- x-------- 281------- x ---------- x-------12.91
Nh 148----------------323/0.3--------- x --------290------- x------------x -------13.6
Nh 164----------------298/0.3---------x -------- 274--------x----------- x-------12.2
Nh 186----------------315/0.3---------x---------283-------- x----------- x-------12.9
Catcams--------------285/0.4---------x-----------x -------255/1.3-------x -----11.95
Catcams------------- 283/0.35------- x-----------x-------247/1.25------x------11.5
Sam T5-----280/0.3 260/0.4--------250-------230--------- x --------208------10.24
Sam T5------289/0.3 270/0.4 ----- 260-------241--------- x ----------219 10.22
GT6---------------------320/0.4-------------------------------281---------x------12.5
måne7------330/0.3--312/0.4-------xxx-----276-----------267---------xxx---12.25
-----------------------------------
Legg merke til hvor lik måne7 og STS269 er. Det er ett godt tegn når forskjellige FLINKE mennesker til forskjellig tid kommer frem til samme resultat.
Sist endret av Batland; 27/07/15 kl 15:09
Var månen7 jeg har sett litt på, for ArneR her inne har en porta 530 med 46/38 ventiler og er høvla 2.4mm for salg.
Sendt fra Xperia'n..
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg foretrekker ladetrykk, men ser ingenting å utsette på en slik kombinasjon av motor, topp, kam og forgassere som du nevner her.
Så den toppen kan være brukbar den altså? Ligger ute salgsannonse her på forumet, så om du titter der ser du også bilder av den.
Supert, har fantasert litt om en halvsprek gassermotor i 244'n serru
Sendt fra Xperia'n..
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det går en gatebil rundt her med ett oppsett som er svært likt til det du skisserer her og den går overraskende godt, er morsom og turtallsvillig og fin.
Kjøp og salg mellom privatpersoner holder jeg meg unna av mange forskjellige grunner, men dette finner dere nok ut av.
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
På generelt grunnlag har en B23 med flate stempler og 530 style topp ett kompresjonsforhold på 10,3:1
Når forbrenningskamrene reduseres fra 53 ccm til 45 ccm så øker kompresjonsforholdet til 11,67:1 og såpass MÅ til når kamdurasjonen øker.
Til en sugemotor er Volvo sine elektroniske tenninganlegg med fordeler helt ok hvis tenningskurven modifiseres.
Sist endret av Batland; 27/07/15 kl 16:55
Takktakk! Bare vanlig fra a-motor f.eks? Burde ny coil vurderes?
Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Værsågod. Javisst. En 4 syl. sugemotorer stiller ikke store krav til gnistkvalitet så en original coil tilhørende en stifteløs fordeler holder lenge.
Når det er sagt så vil Accel Ultra coilen ALLTID tilføre positive saker som lettere start, jevnere gange, færre sprengte tennplugger, mnedre fusking på cruice osv. så ja, den bør ALLTID vurderes.
Sist endret av Batland; 01/10/15 kl 09:56
Tenker noen av dere sugetrimmere kanskje har peiling på hva jeg kan forvente å få ut av en B6304? Budsjett er jeg ikke helt sikker på, men hva får jeg for feks 20k?
Ikke kammer og ventiler engang, så du kommer ikke så langt
Velger du å legge noe penger og tid i det så klarer man fint 300hk på sug som også er kjørbare, men det er mye jobb bak, og mye deler du IKKE får kjøpt på noen nettbutikk, det aller meste må lages custom, bearbeiding av topp, nye ventiler og seter osv mine spesialkammer laga av CatCams ut fra billet og med nye fjører kom på 24k bare det, så kommer ventiler osv osv i tillegg. Hakket vassere (kun egnet for banebruk) rundt 360hk...
Skal det være en sugemotor som har et breit regiser og som er kjørbar, og som sparker fra bør du regne med nærmere 120k enn 20k...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt