Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Viss blandingen er riktig på fullt pådrag, ville jeg ikke gjordt noe..
Sent from my iPhone using Tapatalk
nei lambda på rundt 12,5-13 på pådrag men på frirusing er den langt under 10 (måleren viser ikke lavere) sikkert bare en bagatell ...
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
slik her er den når jeg skrur av bensinpompa: https://www.youtube.com/watch?v=IuHBTq1uw-c
helt perfekt uten fjusk.
Med pumpa på putrer det og smeller og turtallet øker sakte.
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Menne er det ikke bunnkar eller noe sånt som på mopeder på disse også da? Slik at bensinpumpe egentlig bare forer opp bunnkaret helt til flottøren går opp og bensina går i returen?
jo er det. men hvis ikke flotøren tetter helt?
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Da vil den ikke gå rent? Evt så kan det være at den blir 'lurt' av trykket og ikke klarer og åpne. Virker jo som om den drukner, og hvis den ikke åpner så drukner den om jeg ikke tar helt feil?
På toppen av FKT2 er det en kuppelmutter. Denne tar du av. Under er det en justeringsskure. Når denne justeres oppover (mot klokken) så reduseres bensintrykket. Dellortoforgassere skal ha 0,18 BAR.
Jeg er alltid "livredd" for å få uren bensin inn i forgasserene og bruker derfor EFI bensinfiltre. Ett rusk på sete til nåledysen er nok til at man får problemer. Ett annet problem er for høyt bensintrykk. Dellorto er nøye på dette så se til at du kjører maks 0,18 BAR på tomgang.
Da skal jeg skaffe meg en måler å prøve å få justert det![]()
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Hvis du smeller gasspedalen i bunnen så er svaret i utgangspunktet: "Neida og overhode ikke." Dette gjelder først og fremst når forgasserene er bestykket for ladetrykk fra ca. 1,4 BAR og oppover. Det var en av grunnene til at jeg la ut det videoklippet, for å vise at frirusing er mulig å unngå selv om de fleste sliter her.
Akkurat dine forgassere har som du har sett potensiale for å unngå dette, men det forutsetter at det ikke dras veldig vakum i trykkboksen. Hvis man har en stor og treg turbo så friruser motoren så fort at turboen ikke har sjangs å henge med. Motor har da kun lufttilgang gjennom det lille arealet inne i kompressorhuset og dette er ofte ikke nok.
Videoen du linket til er med BSRT325 som spooler slik den gjør.
Du kan forsøke å friruse uten slangen mellom trykkboks og intercooler for å se om det er turboen din som er problemet.
Sist endret av Batland; 22/06/15 kl 18:15
bensintrykket lå på 0.3 så har justert ned til 0.18. Er enda litt fjuskete, men det er altså ikke noe stor ting å by seg om da![]()
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
hehe ja sant det![]()
ikke så lett å høre her kanskje men skulle tro den hadde antilag :P
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Lader jo greit tidlig likevel da
Fylt trykk på fri rus
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hehe ja det å er litt fiffi i grunn![]()
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Ser her ja. Dette var veldig nyttig.
Som sagt så mange ganger før. Hovedulempen til en forgasseremotor er at man vanligvis ikke har datatenning slik man har når man kjører sprut. Slik jeg vurderer det nå så hadde det vært interessant å se hva en tenningslampe viser når du friruser slik.
Under frirusing bør tenningen ligge rundt 40 grader v/ 4000 o/min. så du kan koble fra vakumklokken, vri fordeleren og teste på nytt.
Skal sjekke tenninga. må bare få skaffa meg nytt registerreimdeksel da delen hvor man leser av gradene er knekt av :P
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Justert til 27 grader på 4000 mrd 1,5 bar i vakumklokka. Fåør den røk for ei stønn sia
skal få tak på ny og montere daratenning![]()
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Har sendt mail til Volvo i dag så jeg får papirer på hva bilen skal godkjennes med. Så da får vi tro jeg får svar over helga, så jeg kan finne på noe lurt å skrive til biltilsynet
Har også prøvd en annen dumpventil, men den holder ikke tett. Har derfor bestilt meg en bosch resirk.ventil med utskiftbare fjærer som sitter bla på Audi. så da får vi håpe det blir bedre.
Får også mye skryt over at bilen går bra av de som sitter på, så det er morro![]()
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/