Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 15 av 26 FørstFørst ... 5 13 14 15 16 17 25 ... SisteSiste
Viser resultater 351 til 375 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #351
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ksteen2 Vis post
    Han har egt mere enn nok med org turbo gasser pumpe? Mekanisk?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Nei det har jeg ikke. på tomgang skal den vel ha 0,2 eller noe. men når laddtrykket øker trenger den mer suppe

  2. #352
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Viss blandingen er riktig på fullt pådrag, ville jeg ikke gjordt noe..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  3. #353
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    nei lambda på rundt 12,5-13 på pådrag men på frirusing er den langt under 10 (måleren viser ikke lavere) sikkert bare en bagatell ...

  4. #354
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    slik her er den når jeg skrur av bensinpompa: https://www.youtube.com/watch?v=IuHBTq1uw-c
    helt perfekt uten fjusk.
    Med pumpa på putrer det og smeller og turtallet øker sakte.

  5. #355
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Menne er det ikke bunnkar eller noe sånt som på mopeder på disse også da? Slik at bensinpumpe egentlig bare forer opp bunnkaret helt til flottøren går opp og bensina går i returen?

  6. #356
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    jo er det. men hvis ikke flotøren tetter helt?

  7. #357
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Da vil den ikke gå rent? Evt så kan det være at den blir 'lurt' av trykket og ikke klarer og åpne. Virker jo som om den drukner, og hvis den ikke åpner så drukner den om jeg ikke tar helt feil?

  8. #358
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Noen som kan fortelle meg hvordan man justerer ned bensintrykket med malpassi fkt2 bensintryksregulatorren?
    Tror den gir for høyt trykk. Når jeg friruser motoren holder den igjen, putrer og labdaen er veldig fet. skrur jeg av pumpa og ruser den kun med det som ligger i flotørkammeret i gasserren er den helt fin og mye mer responsiv. den er forøvrig fin ved kjøring.
    Noen som har tips?
    På toppen av FKT2 er det en kuppelmutter. Denne tar du av. Under er det en justeringsskure. Når denne justeres oppover (mot klokken) så reduseres bensintrykket. Dellortoforgassere skal ha 0,18 BAR.

    Jeg er alltid "livredd" for å få uren bensin inn i forgasserene og bruker derfor EFI bensinfiltre. Ett rusk på sete til nåledysen er nok til at man får problemer. Ett annet problem er for høyt bensintrykk. Dellorto er nøye på dette så se til at du kjører maks 0,18 BAR på tomgang.

  9. #359
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    må nok det
    Tipper at det er flotøren som ikke tetter helt fordi trykket er litt for stort slik at den presser gjennom for mye bensin? eller er jeg på jordet?
    Bør jo bare vare å justere ned til den går rent når jeg fri-ruser den? den får jo finfint når jeg er ute å kjører og akselererer...
    Batland har sikkert svar på dette
    Å friruse en motor med turboforgassere er ikke som å friruse en sugemotor. Turboforgassere MÅ ha relativt store dyser for å kunne gi korrekt AFR ved ladetrykk. Disse store dysene gir vanligvis i overkant mye bensin ved frirusing.

  10. #360
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Da skal jeg skaffe meg en måler å prøve å få justert det

  11. #361
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Å friruse en motor med turboforgassere er ikke som å friruse en sugemotor. Turboforgassere MÅ ha relativt store dyser for å kunne gi korrekt AFR ved ladetrykk. Disse store dysene gir vanligvis i overkant mye bensin ved frirusing.
    Men det skal vel fremdeles kunne ruse motoren uten at den fjusker?

  12. #362
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Hvis du smeller gasspedalen i bunnen så er svaret i utgangspunktet: "Neida og overhode ikke." Dette gjelder først og fremst når forgasserene er bestykket for ladetrykk fra ca. 1,4 BAR og oppover. Det var en av grunnene til at jeg la ut det videoklippet, for å vise at frirusing er mulig å unngå selv om de fleste sliter her.

    Akkurat dine forgassere har som du har sett potensiale for å unngå dette, men det forutsetter at det ikke dras veldig vakum i trykkboksen. Hvis man har en stor og treg turbo så friruser motoren så fort at turboen ikke har sjangs å henge med. Motor har da kun lufttilgang gjennom det lille arealet inne i kompressorhuset og dette er ofte ikke nok.

    Videoen du linket til er med BSRT325 som spooler slik den gjør.

    Du kan forsøke å friruse uten slangen mellom trykkboks og intercooler for å se om det er turboen din som er problemet.
    Sist endret av Batland; 22/06/15 kl 18:15

  13. #363
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Da skal jeg skaffe meg en måler å prøve å få justert det
    Du kan også bruke ladetrykksmåleren og sette den inn på forgasserene. Det er ledig original 8 mm nippel tettet med en original Dellorto skue og skive.

  14. #364
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    bensintrykket lå på 0.3 så har justert ned til 0.18. Er enda litt fjuskete, men det er altså ikke noe stor ting å by seg om da

  15. #365
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    bensintrykket lå på 0.3 så har justert ned til 0.18. Er enda litt fjuskete, men det er altså ikke noe stor ting å by seg om da
    Ser man det ja.

    Synes selv at frirusing er ett større problem enn at det fusker når man driver med denne unødvendigheten , men nei, fuskingen er helt ufarlig.

  16. #366
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    hehe ja sant det

    ikke så lett å høre her kanskje men skulle tro den hadde antilag :P

  17. #367
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Lader jo greit tidlig likevel da
    Fylt trykk på fri rus


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #368
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Hehe ja det å er litt fiffi i grunn

  19. #369
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Ikke sant


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #370
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    hehe ja sant det

    ikke så lett å høre her kanskje men skulle tro den hadde antilag :P
    Ser her ja. Dette var veldig nyttig.

    Som sagt så mange ganger før. Hovedulempen til en forgasseremotor er at man vanligvis ikke har datatenning slik man har når man kjører sprut. Slik jeg vurderer det nå så hadde det vært interessant å se hva en tenningslampe viser når du friruser slik.

    Under frirusing bør tenningen ligge rundt 40 grader v/ 4000 o/min. så du kan koble fra vakumklokken, vri fordeleren og teste på nytt.

  21. #371
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Skal sjekke tenninga. må bare få skaffa meg nytt registerreimdeksel da delen hvor man leser av gradene er knekt av :P

  22. #372
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Skal sjekke tenninga. må bare få skaffa meg nytt registerreimdeksel da delen hvor man leser av gradene er knekt av :P
    Oops. Nøyaktig tenning er mye mer viktig for sluttresultatet sin del enn det nøyaktig AFR er så hvordan har du justert tenningen nå da?

  23. #373
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Justert til 27 grader på 4000 mrd 1,5 bar i vakumklokka. Fåør den røk for ei stønn sia
    skal få tak på ny og montere daratenning

  24. #374
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har sendt mail til Volvo i dag så jeg får papirer på hva bilen skal godkjennes med. Så da får vi tro jeg får svar over helga, så jeg kan finne på noe lurt å skrive til biltilsynet
    Har også prøvd en annen dumpventil, men den holder ikke tett. Har derfor bestilt meg en bosch resirk.ventil med utskiftbare fjærer som sitter bla på Audi. så da får vi håpe det blir bedre.
    Får også mye skryt over at bilen går bra av de som sitter på, så det er morro

  25. #375
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Har bestilt meg en bosch resirk.ventil med utskiftbare fjærer som sitter bla på Audi. så da får vi håpe det blir bedre.
    Får også mye skryt over at bilen går bra av de som sitter på, så det er morro
    Anbefaler at du monterer denne "Audi style" dvs. med luft INN på siden av ventilen og ut i bunnen.

    Mye skryt for bra fart i bilen du? Hmm! Det høres ut som lavkomp. forgasserturbo ja.

Side 15 av 26 FørstFørst ... 5 13 14 15 16 17 25 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •