Fikk kjørt meg en lengre tur idag og nyttet samtidig på å låne en tenningslampe med mulighet for å justere grader bakpå. Men jeg ble meget forvirret da jeg måtte dra den til over 40* før merket sto på null, og dette var på tomgang med en fortenning på 14*.

Fant ut at jeg skulle forsøke å flytte sensor posisjonen i programmet fra 79* til et høyere tall, 90* endte jeg på for at det skulle stemme. Sjekket på tomgang, ca. 1500rpm og i overkant av 2000rpm, avlest tenning stemte med den som var satt i programmet.

Mitt spørsmål blir da som følger, hvilken fortenning har jeg egentlig kjørt med?

EGT ble nokså mye høyere av dette, så jeg har sannsynligvis da kjørt med 11* høyere tenning enn det som var satt?

Hva har dere andre satt sensor pos. til ved bruk av det originale opplegget fra lh2.4?

Og en annen ting jeg har merket meg, bilen har det med at den må ha flere forsøk før den starter, da DTA ikke åpner for dyser og coiler før den har synkronisert seg med signalet fra bl.a. veivvinkelsensoren. Når den har synkronisert starter den umiddelbart. Leste på nett at en annen hadde opplevd noe av det samme, i hans tilfelle var det starteren som forstyrret signalet til den grad at den ikke startet om man ikke trillstartet. Ny starter fikset biffen. Flere som har opplevd dette?