Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 48 av 77 FørstFørst ... 38 46 47 48 49 50 58 ... SisteSiste
Viser resultater 1.176 til 1.200 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Registrerte brukere nyborg sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Sted
    Levanger
    Antall takk

Standard

Noen som har litt peil på turtall signal ifra electromotive? Tecgt

Bruker orginal turteller i 740 men denne viser ikke rett. Viser for lite å treigt.

Hvilken målere er mere korrekte? Å hvilken verdier må stemme på turteller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av nyborg Vis post
    Noen som har litt peil på turtall signal ifra electromotive? Tecgt

Bruker orginal turteller i 740 men denne viser ikke rett. Viser for lite å treigt.

Hvilken målere er mere korrekte? Å hvilken verdier må stemme på turteller?
    Eldre orginale turtellere er designet til å bli drevet av coilen, ikke ett datasprut. Man trenger derfor en turtallsdriver / tach adapter som disse:

http://www.summitracing.com/int/part...a/instructions

Medlem siden
    23. juli 2010
    Sted
    Levanger
    Antall takk

Standard

Eldre orginale turtellere er designet til å bli drevet av coilen, ikke ett datasprut. Man trenger derfor en turtallsdriver / tach adapter som disse:

http://www.summitracing.com/int/part...a/instructions[/QUOTE]

Men må disse kobbles på coiler?

Jeg har jo turtall signal ut ifra sprutet, så hadde vert genialt om det går å kobble på denne ledningen

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

På turtellere beregnet for å koble til minus på coil fungerer det ofte å bruke ett rele. Koble den ene siden av spolen til ledningen som går fra sprut til turteller, og andre siden av spolen til 12v brutt av tenningslås. De bevegelige delene av releet fjernes. Et typisk 30A rele er det jeg har brukt de gangene jeg har prøvd.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    23. juli 2010
    Sted
    Levanger
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    På turtellere beregnet for å koble til minus på coil fungerer det ofte å bruke ett rele. Koble den ene siden av spolen til ledningen som går fra sprut til turteller, og andre siden av spolen til 12v brutt av tenningslås. De bevegelige delene av releet fjernes. Et typisk 30A rele er det jeg har brukt de gangene jeg har prøvd.
    Hvem av kontaktene på rele som skal kobbles til turteller da?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

F.eks. signal inn fra sprut til 85 og 86 ut til turtelleren.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Neon som vet om man kan få Megasquirt 3X til å gi ut tacho signal som 4 cyl motor, når motor er 5/6 cyl?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av nyborg Vis post
    Hvem av kontaktene på rele som skal kobbles til turteller da?

85 eller 86. Spiller ingen rolle, ettersom spolen er lik begge veier. Men om du f.eks kobler 85 til 12v, så kobler du 86 til sprutet og turteller.
    På en bil jeg bygde om til wasted spark erstattet jeg rett og slett den originale coilen med ett rele.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Neon som vet om man kan få Megasquirt 3X til å gi ut tacho signal som 4 cyl motor, når motor er 5/6 cyl?
    Mener det er mulig med nyeste alpha kode, og muligens beta.

Medlem siden
    23. juli 2010
    Sted
    Levanger
    Antall takk

Standard

85 eller 86. Spiller ingen rolle, ettersom spolen er lik begge veier. Men om du f.eks kobler 85 til 12v, så kobler du 86 til sprutet og turteller.
    På en bil jeg bygde om til wasted spark erstattet jeg rett og slett den originale coilen med ett rele.
    Takk! Da skal jeg prøve dette

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Mener det er mulig med nyeste alpha kode, og muligens beta.
    Lasta in nyeste utgave for ikke så lenge sia. Har kunn alternativene Normal speed half speed.

Nylig sluppet ny?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Har ikke holdt på med MS3 i bil selv på lenge. Men nyeste alpha koden jeg har på datamaskin er 1.4 alpha7, og den har variabel hastighet på tacho out.

Jeg ser ikke funksjonen nevnt i changelog til 1.4 beta14, så funksjonen må ha vært med en stund.
    1.4 beta14 har denne funksjonen. Jeg lastet den nettop ned.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. sep. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

hei
    trenger hjelp
    kjører sm4 sprut på volvo rødblokk
    oppsettet på dette sprutet når jeg fikk den var en coil videre til fordeler med sensor inni også videre til plugger
    nå har jeg bygd 4 separatet coiler å lurer da på om jeg kan montere fordeleren med sensor
    må jeg ha hallgiver osv
    vilke følere trenger jeg for å få dette til å funke?
    takker for hjelp å må baree beklage om det ble litt dårlig forklart

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Antall takk

Standard

Du må ha en trigger, om du bruker trigger på kam eller svinghjul blir litt av det samme. Men hvis du har på kammen, så har du vel mulighet for å kjøre sekvensielt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2012
    Antall takk

Standard

Er dette tenningsmappet for villt for mitt oppsett?
    Specs på motor :
    B230ft
    Portet 398 topp
    8:1 i komp
    MS2
    680cc dyser
    Holset hx35
    E innsug
    A kam
    3" eksos

Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av fordlife Vis post
    hei
    trenger hjelp
    kjører sm4 sprut på volvo rødblokk
    oppsettet på dette sprutet når jeg fikk den var en coil videre til fordeler med sensor inni også videre til plugger
    nå har jeg bygd 4 separatet coiler å lurer da på om jeg kan montere fordeleren med sensor
    må jeg ha hallgiver osv
    vilke følere trenger jeg for å få dette til å funke?
    takker for hjelp å må baree beklage om det ble litt dårlig forklart
    Ja, for å kjøre sekvensiell tenning så må du ha en trigger på "kammen" i tillegg til den på veiva! Den sensoren som sitter i fordelern skal fungere helt fint til det formålet! Hvis du vil ha vekk fordelern, så har jeg liggende brakett og reimhjul, så du kan få hallgiver på ballanseakslen. Send i så fall en PM
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av goblin Vis post
    Er dette tenningsmappet for villt for mitt oppsett?
    Specs på motor :
    B230ft
    Portet 398 topp
    8:1 i komp
    MS2
    680cc dyser
    Holset hx35
    E innsug
    A kam
    3" eksos
    Om du ikke har tenkt å kjøre AFR ala 16 i de 12 rutene som er 45 grader, så ville jeg hatt en del mindre tenning opp mot 100kpa.
    Jeg bruker også å ha litt mer av tabellen på sugesiden, altså 100kpa og ned.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2012
    Antall takk

Standard

Her er afr tabellen jeg har tenkt og bruke.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

I en tidlig fase av mapping ville jeg ikke hatt noe magrere enn ca 15 på det magreste.
    Så mager blanding som 16,5 krever kraftig tenningsanlegg, og gjerne tenninga ala 45 grader på litt lavere belastning.
    Om du f.eks ikke har kraftig nok tenning er det stor fare for at motoren fjusker med så mager blanding, og gjør det også vanskeligere å justere motoren.
    Om den ikke går magert nok, eventuelt feit nok, i området du har mye tenning, så er det fare for tenningsbank, eller i beste fall redusert effekt.
    Så mager blanding som 16-16.5 brenner vesentlig saktere enn 15-14, og trenger derfor ekstra tenning.
    Om du bruker incorporate AFR target så er det veldig enkelt i ettertid å eksperimentere med forskjellige blandinger for å spare bensin.
    Om VE tabellen er mappet til å matche AFR tabellen, og dødtiden og andre konstanter og variabler er rett, så forandres AFR direkte uten mapping av VE tabellen med en gang du har forandret verdien i AFR tabellen.

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Jel leanburner (AFR 17 ish) og nede i høyre hjørne (altså mye turtall og lite last) så er jeg på rundt 60 grader fortenning... slik som tabellene dine ser ut blir det VARMT i eksosen på høyt turtall og lav last, og muligens grilla ventiler om du tilbringer noe særlig tid der...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Har eit spørsmål ang avgass. Tenning på tomgang, kva bør ein ha der for å oppnå optimal forbrenning? Lav tenning for høgre temperatur = best forbrenning? Kva tenning køyrer folk på tomgang? køyrer 16 grader no, men er kanskje noko høgt?
    motoren er b5204t3, orginal motor. Lambda ligg nokolunde stabilt på 1 (har katalysator).

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av skjarlie Vis post
    Har eit spørsmål ang avgass. Tenning på tomgang, kva bør ein ha der for å oppnå optimal forbrenning? Lav tenning for høgre temperatur = best forbrenning? Kva tenning køyrer folk på tomgang? køyrer 16 grader no, men er kanskje noko høgt?
    motoren er b5204t3, orginal motor. Lambda ligg nokolunde stabilt på 1 (har katalysator).
    16 grader var høyt for de brennkammera der... Originalt pleier de å ligge rundt 10grader, og lambda 1 i losed-loop. gir sjeldent optimal forbrenning, men det som gir renest tomgang.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Ok! Skal prøve på rundt 10 grader då, og sjå korleis det blir

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Med tanke på avgass så er det ivertfall på litt eldre motorer vanlig å ha litt senere tenning enn det som gir mest komplett forbrenning for å få varme til katalysator.
    På tomgang bruker man nær sagt aldri så mye tenning som gir maks effekt, av flere grunner enn bare avgass.
    Rundt 16 grader på tomgang bruker jeg mer på litt eldre motorer med lavkomp turbooppsett, eller veldig kvass kam.

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

skal prøve litt seinare tenning når eg får sett på det igjen. Er vel kanskje ikkje noko fordel å ha PID regulator på tenning ved tomgang heller for avgassane sin del? Har brukt det til no, då det gav ganske stabil tomgang.

Side 48 av 77 FørstFørst ... 38 46 47 48 49 50 58 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •