Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  29
Side 15 av 15 FørstFørst ... 5 13 14 15
Viser resultater 351 til 365 av 365

Tråd: TomX95`s 940 '96

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Kjørt litt med maf som fuel load idag!

Det er flotte saker!!! Litt vanskelig å stille, men når man først treffer punktet er det flotte greier

Ble 14,7 på krusinga konstant! Det er jaggu ikke dårlig iforhold te hva det andre har gitt!

Dette ble sånn cirka etter første prøvetur. Har en del finstilling igjenn. men treffer i det misnte samme AFR hver gang!

Er litt rufsette nåe man slepper den ned bakker og slikt. Men er store dyser, og PW komme rlangt ned på det ulinjære feltet. Så det tar jeg ikke så høytidelig.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Og nå har jeg vist forvillet meg inn i prosjekttråden din
    Hvilken strategi bruker du for å justere
    MAF
    kurven? Justerer dirkete i kurven? Eller kjører du VEAL på kompensasjonsmappen man kan bruke, som i utgangspungtet skal ha 100 over hele mappen, for å så justere
    MAF
    kurven med hjelp av logg?
    Har lest litt på justeringsteknikk tidligere. En av de med mest kunnskap på området kaller seg for subwoofer på msextraforumet, og holder også til i Norge.
    En del info her http://www.msextra.com/forums/viewto...?f=134&t=53409
    Om du søker på postene hans angående
    MAF
    tuning så finner du en formel du taster inn under custom fields i MLV, og ved hjelp av logg gjør det enkelt og raskt å korrigere
    MAF
    kurven.

Har du fått testet nok til å få bekreftelse på om den variable AFRen ser ut til å være borte med
    MAF
    ?
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Og nå har jeg vist forvillet meg inn i prosjekttråden din
    Hvilken strategi bruker du for å justere
    MAF
    kurven? Justerer dirkete i kurven? Eller kjører du VEAL på kompensasjonsmappen man kan bruke, som i utgangspungtet skal ha 100 over hele mappen, for å så justere
    MAF
    kurven med hjelp av logg?
    Har lest litt på justeringsteknikk tidligere. En av de med mest kunnskap på området kaller seg for subwoofer på msextraforumet, og holder også til i Norge.
    En del info her http://www.msextra.com/forums/viewto...?f=134&t=53409
    Om du søker på postene hans angående
    MAF
    tuning så finner du en formel du taster inn under custom fields i MLV, og ved hjelp av logg gjør det enkelt og raskt å korrigere
    MAF
    kurven.

Har du fått testet nok til å få bekreftelse på om den variable AFRen ser ut til å være borte med
    MAF
    ?
    Jeg fikk en til og kjøre i starten og knotta som F :P

Når jeg traff så ca bra og kammeraten ikke gadd meir kjører jeg "autotune" på "ve2". Blir bra ser det ut som. Eneste er att den stiller så ufattelig tregt på maf mapet i forhold til ett SD map. Men men.

Traff sånn ca +-10% på maf kurva ser jeg på ve2

Har laga ett par scatterplots av AFR på SD vs grovmappa
    MAF
    , det så mye penere ut på mafen. Men må finstille litt mer. Men er mye jevnere og jager ikke så villt.

Har blend curve på MAfen så SD overtar når den "er tømmt" Veldig bratt akkurat fra 90% maf load så forsvinner den rett te VE1.

Tømmer maf dessværre maf før man rekke rå si Bø... Så må bare ha blend kurve. Men funker greit det
    Sist endret av TomX95; 23/02/15 kl 07:51

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Om du synest
    MAF
    fungerer bedre enn SD på alle måter utenom kapasitet, så går det jo fint an å oppgradere til en som har bedre kapasitet, og kanskje samtidig er raskere, mer nøyaktig og mer holdbar
    Den Nissan Q45 sensoren er jo nevnt i manualen som eksempel på en som er lett å bruke, samt god kapasitet.
    For mest mulig kapasitet og nøyaktighet per tversnitt rør sensoren sitter i så har man jo den sensoren jeg har lyst å prøve, PMAS HPX. Med kurven man får med går det jo ekstra raskt å kalibrere
    MAF
    kurven.
    Om den settes opp til effektkapasitet på 600hk, så har den fortsatt god oppløsning til penkjøring med en liten motor.
    PMAS sensoren er ganske dyr, men Nissan sensoren finner man ganske billig.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Begynner å lure på om det er en grunnleggende stor feil i konstruksjon av elnett eller noe annet som ligger i bunn å ødelegger..
    Begynte å krangle med seg skjøl på maf mapet idag... stiller opp og ned -+ 10% helt i fjoma...

Så veldig lyst ut ei beite.....

Bytta fra Alternating til Simultanius idag.. Fikk ikke prøvd dette så mye. Kansje dette hjelper noe.
    AFR på Måler og sprut stemmer. Map stemmer. Temp verdier ser jo logiske ut.

Stoppa på jobb, strøken 14.7 på tomgang. Reiste hjem, mager!? 15.5 AFR på tomgang og magrere? WTF. Lot den stå på tomgang og autotune dro på no jævlig...? HVa i alle dager.
    MAF
    er Maf, ska jo bli lik alltid..
    Tps er også helt på tryne, er aldri på 0 selv rett etter kalibrering..

Har maff rett på filteret.. Men har ikke plass til noe annet alternativ
    Og appropo maf, lurer på å sette innmat fra "t5" maf oppi røret.
    Etter "min" kalkulasjon vill jeg da få en 320 hk maf. Men sikkert med rævva tomgangoppløsning
    Kansje lettere å ha all load etter maf, tenning afr og hele smøla!

Kan jeg ha "sprengt" ecu kapasisteten?

Har Jo intern map som realtime baro cor
    Ekstern 3 Bars MAP
    Ekstern maf
    PW styrt boost kontroll
    PW styrt Tomgangsventil

Men skulle vell klart dette?

Sist endret av TomX95; 24/02/15 kl 20:00

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

14,7 til 15,5 er vel ganske så nøyaktig 10% feil. Høres ut som en massiv heatsoak.
    Har du logg av gærnskapet, fra rett før og rett etter stoppen, som viser henholdsvis 14,7 og 15,5, og mapp som ble brukt i det tidspunktet. Trengs bare de 3 filene, og ikke hele prosjektmappen som du sendte sist
    Helst logg logget rett på pc og ikke SD kort, da førstnevnte får med seg flere verdier. Varierer TPS veldig mye? Litt variasjon i tomgagsstilling er ikke helt uvanlig fra kald til varm motor, da spjedlet fysisk kan bevege seg litt pga. varme.

Om det ikke er snakk om en ræva
    MAF
    sensor så skal ikke tomgangsoppløsningen lide ved så lav effekt som 320hk.

Hva mener du med "Kan jeg ha "sprengt" ecu kapasisteten?"?

Og forresten, å gå fra å åpne 2 og 2 dyser samtidig til alle samtidig kan jeg ikke tenke meg til vil bidra til noe som helst positivt. Å gå over til sekvensielt derimot kan bidra til noe positivt, selv om det ikke vil hjelpe på problemene her med 10% feil AFR.
    Ettersom du allerede bruker MS3X dysedriverne så er du bare en kamgiver unna sekvensiell innsprøytning.

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

14,7 til 15,5 er vel ganske så nøyaktig 10% feil. Høres ut som en massiv heatsoak.
    Har du logg av gærnskapet, fra rett før og rett etter stoppen, som viser henholdsvis 14,7 og 15,5, og mapp som ble brukt i det tidspunktet. Trengs bare de 3 filene, og ikke hele prosjektmappen som du sendte sist
    Helst logg logget rett på pc og ikke SD kort, da førstnevnte får med seg flere verdier. Varierer TPS veldig mye? Litt variasjon i tomgagsstilling er ikke helt uvanlig fra kald til varm motor, da spjedlet fysisk kan bevege seg litt pga. varme.

Om det ikke er snakk om en ræva
    MAF
    sensor så skal ikke tomgangsoppløsningen lide ved så lav effekt som 320hk.

Hva mener du med "Kan jeg ha "sprengt" ecu kapasisteten?"?

Og forresten, å gå fra å åpne 2 og 2 dyser samtidig til alle samtidig kan jeg ikke tenke meg til vil bidra til noe som helst positivt. Å gå over til sekvensielt derimot kan bidra til noe positivt, selv om det ikke vil hjelpe på problemene her med 10% feil AFR.
    Ettersom du allerede bruker MS3X dysedriverne så er du bare en kamgiver unna sekvensiell innsprøytning.
    Heatsoak ja.. Etter hva jeg har lest kann det velll betegnes slik. Kan ikke ta på innsuget av og til...
    Går fra 20* i innsug til 40 på no time...

Må grave litt i loggene for å finne det.

Men dette er SD som kjører. En maf ska vell ikke bry seg om det?? Den veit å mye som kommer inn ferdig med det?

Sprengt ecu kapasitet, sett mye folk som har klaga på ms1. Hørt att de første kunne dette ut og tøyse om det blei for mye. Men tror vell det er lite sannsynlig.

Men har kjørt og styre mye nå, og resultatene ser litt lysere ut

Men her er noe rart:

Samme utetemp,samme rute, dagen etterpå:

Men en ting ska maf ha, det er brennfine greier altså! Er veldig mye kjappere enn man trur. Den tar kjappe spjeldbevegelser veldig bra. Hadde litt lite accel enritchment, så kunne komme ett smell om jeg la pedalen i gulvet. Nå bare kommer det pøwer med en gang. Mykere og mer behagelig å kjøre.

Appropo 320 hk maf, får håpe det er nøyaktig nokk. Så på mafen du lura på. Så ikke dum ut den heller

Men i første omgang vill jeg lage meg ett luftfilterskjold. Deretter skaffe ei mekanisk kjølevifte, og en skikkelig MSD balster 2 coil tenker jeg.

Satt tebake på alernating foresten, skjedde ingen ting.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Da er det nok heatsoak ja. Ikke nok info på skjermdumpen av loggen til å se så mye.
    Husker ikke hvilken firmware jeg fant ut at du kjører, men mener det var snakk om en litt eldre ugave, og release versjon?
    De har utviklet
    MAF
    funksjonen mye det siste året, bla. hvordan en del korreksjoner virker inn. F.eks på eldre utgaver av
    MAF
    koden fikk man ikke 100% konsekvent AFR når variabler forandret seg, om man brukte loadakse med noe annet en
    MAF
    på noen av tabellene som har med drivstoff å gjøre.
    Blande sammen
    MAF
    og SD slik du gjør er ikke det vanligste, så jeg lurer på om kanskje du får IAT korreksjon når du kjører i
    MAF
    selv om du ikke har krysset av for det.
    Det kan være verdt å prøve oppgradere firmware, og spørre James eller Ken om det samme skjer med nyeste
    MAF
    koden.

Hehe, du er nok enda ikke i nærheten av å sprenge kapasiteten :P Firmwaren er enda ikke utviklet nok til å utnytte all kapasiteten som er tilgjengelig.
    Og MS1 var slik sett gammeldags allerede når den var helt ny.

En
    MAF
    sensor har mye bedre respons enn man skulle tro, om man har prøvekjørt en ny bil med moderne
    MAF
    . Men selvsagt vil behovet for aksellerasjonstilskudd være ett annet enn med SD. Og enda har du nok ett godt stykke til de raskeste og mest nøyaktige sensorene.
    Den HPX sensoren, og sansyligvis andre moderne sensorer, tåler å stå på trykksiden, som kan gi enda bedre respons. I enkelte oppsett er det en fordel å ha sensoren før turbo for utjevningen av pulsene sin del, men du som har lavkompoppsett vil muligens kunn oppleve forbedring med
    MAF
    på trykksiden.

Kraftig tenning og god kjøling er viktig ja

9. Takk TomX95 takket for denne posten
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Ska prøve å snuse opp den loggen som sagt.
    Har 2 stk ms3x sprut, så innpå den nye att det har skjedd veldig mye Men maf menyene og slikt er helt like men. Kan jo være som du sier att den bruker korreksjoene forskjellig. Sånn som det er nå er luft temp korreksjonene bare grå, unable. Så veit ikke om det er på begge eller ingen.

På MS extra forumet påsto de att når maf mat korreksjonen var av var den faktisk det. Og SD bruka kunn "standar" grafene på sd delen.

Men Maf te Map funker jo bra fårløpig :P på tung last tøysa ikke SD no større, og mafen er fin på bunn. Tatt noen pull. og Afr holder seg bra

og appropo heatsoak, motor blir varm, får inn mindre molokyler ska ha mindre bensin bla bla bla, men med maf før all galskapen skal jo ikke laga kvalme vell? Denn "teller molokyler" mindre in, mindre volt, med mindre det er gammle typen med mekanisk vinge

Men det med korreksjon på maf hadde jo forklart hvorfor autotune stiller verdiene opp og ned hele tia... Er mager når jeg starter opp "når den er pisslunka", og der er det jo maf+% warmup. Men den synns jeg det blir lite av.. Så hviss den strupa bensina fra mafen pga motortempen har sniki seg til iat hadde jeg jo hat løsning på problemet.
    Sist endret av TomX95; 26/02/15 kl 22:54

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Bortsett fra at på de første utgavene med
    MAF
    er det ikke mange synlige forandringer. Forandringene jeg beskrev i posten over ser du bare om du leser koden i firmware, og du kan se forskjell på korreksjoner i logg eventuelt.
    Tror det var en gang i sommer eller høst jeg leste om dette. Har ikke sjekket, men forhåpentligvis er ivertfall alle de forandringene med i nyeste betakoden, om du ikke vil bruke alpha kode.
    Det finns
    MAF
    sensorer som trenger korreksjon på IAT, det er derfor man har muligheten til å velge det. Men noen oversikt over hvilke vet jeg ikke om.
    Mulig det har sammenheng med plasseringen av IAT i forhold til
    MAF
    sensoren.

MAFen skal i teorien ikke være påvirket av heatsoak nei. Luftmengdemåler er i praksis SD, trenger korreksjon i forhold til lufttemp, og kan lide av heatsoak i teorien.
    Jeg tror(ikke vet) likevel variasjoner i luftfuktighet kan gi mindre variasjoner i målt luftmasse som sensoren ikke klarer korrigere for, men ikke 10% som litt lenger opp her.

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Bortsett fra at på de første utgavene med
    MAF
    er det ikke mange synlige forandringer. Forandringene jeg beskrev i posten over ser du bare om du leser koden i firmware, og du kan se forskjell på korreksjoner i logg eventuelt.
    Tror det var en gang i sommer eller høst jeg leste om dette. Har ikke sjekket, men forhåpentligvis er ivertfall alle de forandringene med i nyeste betakoden, om du ikke vil bruke alpha kode.
    Det finns
    MAF
    sensorer som trenger korreksjon på IAT, det er derfor man har muligheten til å velge det. Men noen oversikt over hvilke vet jeg ikke om.
    Mulig det har sammenheng med plasseringen av IAT i forhold til
    MAF
    sensoren.

MAFen skal i teorien ikke være påvirket av heatsoak nei. Luftmengdemåler er i praksis SD, trenger korreksjon i forhold til lufttemp, og kan lide av heatsoak i teorien.
    Jeg tror(ikke vet) likevel variasjoner i luftfuktighet kan gi mindre variasjoner i målt luftmasse som sensoren ikke klarer korrigere for, men ikke 10% som litt lenger opp her.
    Men den kurva jeg sendte var kunn for å vise varme problemet, kjørte SD i grafen. SÅ maf er ikke så vill i nikkersen! Var kansje litt rotete skrivd. Men den er litt rar ja.

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Beit tenna sammen og tokk besluttningen om å rebbe ned 940en :( Er førstebilen min og var veldig vemodig og trist å demontere den.
    Motor og gir er lagt for salg og det kommer en å kikker på det imorra. Trasi att saltet skulle ta livet av den så fort.

Takk for all morro, alt jeg har lært og finni ut. Hvil i fred min lille bil :(

THE END

Sist endret av TomX95; 01/05/15 kl 21:32

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Antall takk

Standard

Selges med turbo eller? Og pris

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted