Så lenge det står at maks dreiemoment er 28kpm (ca 275Nm) så er det jo lett å tro at det var grunnen til at praksisen ble stoppet. Som pogona nevner er det få V8 som har så lavt dreiemoment. Jeg vedder 20 kr på at du får godkjent en 265cui eller Rover 3,5 i dag også Det ligger en rusten Rover 3500 på Finn nå faktisk (ikke min), bare å prøve seg

Det blir alltid mye synsing i slike tråder, så her prøver jeg meg og: Jeg tror at hvis du får papirer fra Volvo om at din bil er godkjent for så og så mye aksellast, så og så mange hk og Nm, og holder deg innenfor de kravene, så bryr nok ikke vegvesenet seg om hvor motoren kommer fra (om det er Volvo eller Chevy eller Toyota). Så jeg tror at en slapp gammel V8 i en bil som ikke har strenge krav til avgasser går gjennom i dag også. Se f.eks Soulair sitt gullprosjekt, han har slapp V8 diesel. Dvs at her kan ingen ha tatt hensyn til dagens miljøkrav osv, kun de gitte rammene for selve bilen (vekt, effekt og dreiemoment). Og jeg tror at Chevy 305 og større motorer egentlig aldri skulle ha vært godkjent, at det var en praksis som gikk gjennom pga en eller annen misforståelse av hva Volvo mente i sine papirer (som jeg altså tror er det nøyaktig samme de mener/godkjenner i dag). /synsing

Så jeg ville heller fått tak i bilen som V8-motoren var godkjent i stedet for å kjøpe motoren, og heller bruke tid på å få et karosseri som er oppe og går igjen (hvis det er rust/skader som er grunnen til at motoren er tatt ut).