Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  496
Side 28 av 70 FørstFørst ... 18 26 27 28 29 30 38 ... SisteSiste
Viser resultater 676 til 700 av 1743

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #676
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Det kan se ut til at vi for en gang skyld er enig. En god rødmotor er stroket.

  2. #677
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det kan se ut til at vi for en gang skyld er enig. En god rødmotor er stroket.
    90mm slag i en B230 med preppa 16v topp (B264) er ikke å skimse av, dog gøy med en godsugis med 80mm veiva, som bikker 10000rpm (som den bare roper ut om) også
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #678
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    En mye stroket rødblokk er desverre ganske utsatt for store sidekrefter med sprekk som resultat, så viktig å bruke så lang råde man kan få inn på slag fra 90mm og oppover. Offset borring, støtteplater osv hjelper også på.
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  4. #679
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    En mye stroket rødblokk er desverre ganske utsatt for store sidekrefter med sprekk som resultat, så viktig å bruke så lang råde man kan få inn på slag fra 90mm og oppover. Offset borring, støtteplater osv hjelper også på.
    Du tenker på B23(0) blokkene med tynne sylindervegger nå, ikke sant?

  5. #680
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    1.7 i råde/slagforhold med 90mm veiv i ei B230 Blokk, 1.9 originalt, Ikke SÅ mye forskjell, dog kan man få lengre råde enn 153mm, uten at det går på bekostning av styrken til ringlandet til den øverste ringen, så er det jo å foretrekke Henter en klype holdbarhet på det. dog Sammenlignet med hvitmotorens 1.55 er det ikke så ille, den kan i beste fall (uten å bruke D5244 2.4D/D5 blokka, hvis femmer) gjøres til 1.6 med 144mm råder, men det går helst på NA-stempler...

    Kan også sette inn seigherda CrNiMo sylinderforinger i B230 blokk og gå ned i borring til 94mm og bruke 90mm veiv (2498cc) Klarer man å briste en slik motor, har man virkleig tatt hardt i...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #681
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.472
    Antall takk

    Standard

    Tilbake til garasjetrimming!

    Hvor langt holder org. bensinsystem? Har ei walbro 255 pumpe i tanken, men ellers er alt org. 940-deler. Tenker på 1000-1200cc dyser og e85, hvis ikke tilførsel blir for liten/dårlig.

    Og hvordan er det å estimere effekt ut i fra dutycycle? Fant en kalkulator på nett som mente at 630cc dyser og 80-85% dc skulle være rundt 280-290ish hk på hjul. Men det er vel hvis alt annet er optimalt vil jeg tro

  7. #682
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Tilbake til garasjetrimming!

    Hvor langt holder org. bensinsystem? Har ei walbro 255 pumpe i tanken, men ellers er alt org. 940-deler. Tenker på 1000-1200cc dyser og e85, hvis ikke tilførsel blir for liten/dårlig.

    Og hvordan er det å estimere effekt ut i fra dutycycle? Fant en kalkulator på nett som mente at 630cc dyser og 80-85% dc skulle være rundt 280-290ish hk på hjul. Men det er vel hvis alt annet er optimalt vil jeg tro
    Har sett at svenskene kommer langt med helt orginal fuelrail og original BTR.

    Hvis du bruker B.S.F.C så kan du fint estimere effektpotensiale ut fra dc%, men den enkleste regelen er:
    "sex ccm med bensin pr. hk."

    4 stk. 630 ccm dyser med 82,5% duty delt på 6 ccm = (4 * 630 * 0,825)/6 = 346,5 hk.

    285 / 346,5 = 17,75% drivverkstap som er overdrevet høyt.

    Det er teorien.
    I praksis velger folk høykomp. og må kjøre patetisk lave og lite effektive tenningstidspunkt for å unngå tenningsbank så selv om man tilfører motoren nok luft og fuel til 346,5 hk for ca. 308 hk på hjul. så får man i praksis ikke ute mer enn 285 WHP.
    Sist endret av Batland; 08/11/14 kl 12:13

  8. #683
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du tenker på B23(0) blokkene med tynne sylindervegger nå, ikke sant?
    Japp Mest B23(0) men også B21 har jeg sett sprekke flere ganger. Eneste blokka som ikke har det problemet er B19
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  9. #684
    Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    Har sett en stempelprodusent som har krysspinnen i offset fra midten!
    Dette vil jo gi en midre vinkel på råden når den er på vei ned, men vil jo da også få mer vinkel på vei opp igjen.
    er vel kanskje ikke like viktig på tur opp?
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

  10. #685
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Japp Mest B23(0) men også B21 har jeg sett sprekke flere ganger. Eneste blokka som ikke har det problemet er B19
    Deler du info om disse B21 motorene?

    En kompis stod putselig uten motor midt i sesongen og noe måtte gjøres. Han kjenner en som hadde en svenskbygd B200 bunndel med 90,82 mm Cosworth stempler. Dette skulle være solide saker, men KG borrer B21 motorene mer enn B19/B200 motorene så vi sjekket utvendig diameter på sylinderveggene. B21 motorene har klart større utvendig diameter og er derfor sterkere enn B19/B200. I dette tilfellet revnet sylinder 2 og 3 fra "topp til bunn" under testkjøring av "heftige" oppskrytte turbotrimkammer.

    Tenker derfor at det er det lavere dreiemomentet som følge at mindre sylindervolum som evt. gjør at B19/B200 holder hvis ikke B21 holder på samme ladetrykk. B21 holder nok på samme effekt og dreiemoment uttak, vil jeg tro.

    Her en helt orginal B19A etter 390 000 kjørte km. Dette er estimert svinhjulseffekt. Det som ble MÅLT var hele 50,7 hk på bakdekkene så i beste "jeg må kompensere for fakta stil" er det lagt til sinnsyke 26,5% drivverkstap.

    Sist endret av Batland; 08/11/14 kl 12:43

  11. #686
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Koff Vis post
    Har sett en stempelprodusent som har krysspinnen i offset fra midten!
    Dette vil jo gi en midre vinkel på råden når den er på vei ned, men vil jo da også få mer vinkel på vei opp igjen.
    er vel kanskje ikke like viktig på tur opp?
    Hvis stempelet monteres riktig vei så øker rådevinkelen og i tillegg reduser det stempelstøy. Man kan montere stempelet bak/frem for høyere effekt i bilcross, men støyer vanligvis kraftig og levetiden blir dårlig.

    Kryssbolt midt i stempelet er ett godt kompromiss i en performance motor.

  12. #687
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Tilbake til garasjetrimming!

    Hvor langt holder org. bensinsystem? Har ei walbro 255 pumpe i tanken, men ellers er alt org. 940-deler. Tenker på 1000-1200cc dyser og e85, hvis ikke tilførsel blir for liten/dårlig.
    Jeg kjørte med Walbro 255 i tanken, rør fremover som var 5mm innvendig, standard rail og BTR. 850cc dyser.
    Riktig nok gjort litt med topp og grenrør og anna turbo.
    Jeg dro 357 whp.
    Det var noe i bensinsystemet mitt som kødda på slutten med 1.8 bar i trykk.
    AFR gikk bananas (opp og ned) uansett om tenning og bensinmengde ble endra.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  13. #688
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Det ser ut til at 255 pumpen kan takle 4 stk. 700 ccm dyser når man kjører rundt 1,6 BAR ladetrykk.


  14. #689
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det ser ut til at 255 pumpen kan takle 4 stk. 700 ccm dyser når man kjører rundt 1,6 BAR ladetrykk.

    Har fortsatt de nødvendige 20% kapasitet igjen, ved 3bar regulering på 2 bar ladd, med 700cc på 100% duty (bør ha lite tap i rør, vel å merke)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #690
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.472
    Antall takk

    Standard

    Hvordan kommer man fram til det? Hvis man for enkelhets skyld sier at man har 3bar bensintrykk og 2bar ladetrykk så blir samlet trykk ca 75psi, og da er det ca 200liter i timen = 3,33liter i minuttet. Delt på 4 blir det vel 0,83liter i minuttet pr dyse? Men det er kanskje ikke helt bra å ligge helt på grensa heller

    Spørs om jeg må lete fram 044 pumpa og montere den under bilen

  16. #691
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Den korte forklaringen er at man måler bensinpumpene på feil måte for å få ut store tall som er "slikt so ungdommen lika."

    Man monterer pumpen, en slange og en justerbar BTR med manomenter. Så starter man pumpen, justerer BTR til ønsket trykk og måler mengden ut fra BTR. Problemet er at dette IKKE er relevant i praksis. Løsningen man bruker for å kompensere for latskapen er å si at man trenger ca. 30% høyere kapasitet fra pumpen enn det dysene kan levere.

    4 stk. 700 ccm dyser kan gi inntil 2,8L/min., og 3,33/2,8 = 19% overkapasitet. Dette vil ikke være nok til å holde bensintrykket stabilt på ønsket nivå.

    Korrekt måling av bensinpumpekapasitet består i å ta ut bensinmengden FØR BTR slik dysene i praksis faktisk gjør.

    Hvis du har en EKTE!! Bosch 044 så er det en god idè. Hvis du har noe annet så er det ikke en løsning som jeg vil anbefale til deg.

    Se hvor stabilt de ekte Bosch 040 og 044 pumpene leverer mot økende bensintrykk - og det er viktig.

    Sist endret av Batland; 08/11/14 kl 18:33

  17. #692
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Batland: En god bunke blokker fra diverse gruppe A motorer opp gjennom åra. Problemet med en del av B21 blokkene er ujevn godstykkelse. Skal du bruke B19 må du bruke den som er merket SN
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  18. #693
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Kan skrive under på b19's overlegne styrke kontra det meste av motorer. Den vi hadde før første b230, ble starta opp og kjørt varm på launchcontroll. Med fjøla i bunn fra nøkkelen ble vridd om HVER eneste gang vi starta bilen. Måtte til slutt donere bort motoren til noen lokale rånere siden det aldri skjedde noe med den.
    OakhearT RacinG

    OakHeart Racing

  19. #694
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Å bruke prosent på drivverkstap blir alltid bare tull. Målte tap hos Mountune i England varierer fra 15 - 70 hk nesten uansett motoreffekt (600 hk og ned) hvis det ikke er noe alvorlig med vinkeldrev og fordelingskasser i hytt og gevær på bilen. Eller noe automatkasse a la Powerglide. Å bruke prosenten blir jo på trynet når en bil på 150 målte motorhk taper 45 hk til nav med en gitt motor/drivlinje og en identisk en på 250 hk taper 48...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  20. #695
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Batland: En god bunke blokker fra diverse gruppe A motorer opp gjennom åra. Problemet med en del av B21 blokkene er ujevn godstykkelse. Skal du bruke B19 må du bruke den som er merket SN
    Ok. Det er kjekt å vite.

  21. #696
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Å bruke prosent på drivverkstap blir alltid bare tull. Målte tap hos Mountune i England varierer fra 15 - 70 hk nesten uansett motoreffekt (600 hk og ned) hvis det ikke er noe alvorlig med vinkeldrev og fordelingskasser i hytt og gevær på bilen. Eller noe automatkasse a la Powerglide. Å bruke prosenten blir jo på trynet når en bil på 150 målte motorhk taper 45 hk til nav med en gitt motor/drivlinje og en identisk en på 250 hk taper 48...
    Enig.
    Det er nå merkelig at det skal være så vanskelig å forholde seg til det som faktisk måles. Det er derfor dragracing ruler. Det er ikke mye å diskutere der.
    Kjører man f.eks 9,0 sek. og 130 km/t så er det uangripelig enten man har 220 whp eller påstår 600 "hester i motor."

  22. #697
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Enig.
    Det er nå merkelig at det skal være så vanskelig å forholde seg til det som faktisk måles. Det er derfor dragracing ruler. Det er ikke mye å diskutere der.
    Kjører man f.eks 9,0 sek. og 130 km/t så er det uangripelig enten man har 220 whp eller påstår 600 "hester i motor."
    Helt enig, MEN resultatet har så mange variabler som grep, reaksjonstid, "launchmønster", hjulopphengs geometri osv... Om så to biler har identisk hjuleffekt så kan fortsatt den ene vinne over den andre i dragracing allikevel, så det er fortsatt uansett ett rævva mål å basere noe som helst spådommer om motor på Skal man ha det korrekt (helt håpløst i PRAKSIS) så må man ta motor ut av aktuelle bil, spenne den opp i en laboratorie kalibrert motorbrems, med alt av dynamo, bilens eksos osv osv... så få et mål der. Så montere alt tilbake i bilen det kom fra og måle på nav, også i en laboratorie kalibrert navbrems, og atpåtil må alt dette gjores under nøyaktig samme dagtrykk, fuktighet og temperatur, ved samme høyde over havet
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #698
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.472
    Antall takk

    Standard

    Å beregne effekt ut fra topphastighet og bilens vekt har vel vist seg å være ganske nøyaktig. Trap speed er ikke så veldig avhengig av hva som skjer i starten av et drag.

  24. #699
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den korte forklaringen er at man måler bensinpumpene på feil måte for å få ut store tall som er "slikt so ungdommen lika."

    Man monterer pumpen, en slange og en justerbar BTR med manomenter. Så starter man pumpen, justerer BTR til ønsket trykk og måler mengden ut fra BTR. Problemet er at dette IKKE er relevant i praksis. Løsningen man bruker for å kompensere for latskapen er å si at man trenger ca. 30% høyere kapasitet fra pumpen enn det dysene kan levere.

    4 stk. 700 ccm dyser kan gi inntil 2,8L/min., og 3,33/2,8 = 19% overkapasitet. Dette vil ikke være nok til å holde bensintrykket stabilt på ønsket nivå.

    Korrekt måling av bensinpumpekapasitet består i å ta ut bensinmengden FØR BTR slik dysene i praksis faktisk gjør.

    Hvis du har en EKTE!! Bosch 044 så er det en god idè. Hvis du har noe annet så er det ikke en løsning som jeg vil anbefale til deg.

    Se hvor stabilt de ekte Bosch 040 og 044 pumpene leverer mot økende bensintrykk - og det er viktig.

    Så vidt jeg vet, så måles pumpene på fabrikken ( i alle fall Bosch) ved at det settes på en restriktor som er justerbar... De kniper til skruen til pumpa bygger et visst trykk feks. 6 bar, og måler fløde der, samme for de andre trykkene. Det blir akkuratt det samme som å måle trykk og fløde på linja, FØR BTR, og simulerer det som skjer ved at dysene spiser av flow før BTR Forskjellen mot installasjoner som er i biler rundt om, er, filteret, slangen og rail mellom pumpa og BTR...

    Man bør i det minste ha 20% klaring på kapasiteten, mtp filter og at BTR skal ha noe flow å jobbe med selv på full last, for å hindre flukturering (hysterisis), man bruker somregel bare 80% av dysene også.

    Jeg bruker ikke noe annet enn genuin Bosch, eller i ekstreme tilfeller tannhjulspumper drevet av motoren, så skal ikke uttale meg om noe annet

    Dog er man Paranoid, så kan man jo alltids bruke 30%, men MÅ man ha 30% så er det vel noe tvilsomt med resten av drivstoffsystemet, som feks. for trange slanger, eller ett "bogus" filter...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #700
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Å beregne effekt ut fra topphastighet og bilens vekt har vel vist seg å være ganske nøyaktig. Trap speed er ikke så veldig avhengig av hva som skjer i starten av et drag.
    Hvor nøyaktig snakker vi om? +/- 15-20% Tid er en viktg faktor med en gang man tar vekt inn i bildet. Skal du beregne effekten nøyaktig i slik måling er det dekkfriksjon, luftmotstand (drag coefficient) ved absolutt toppa hastighet som følger av luftmotstand og dekkfriksjon, og det får du ikke på noen normal bil på ei dragstripe.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 28 av 70 FørstFørst ... 18 26 27 28 29 30 38 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •