Det kan se ut til at vi for en gang skyld er enig. En god rødmotor er stroket.![]()
Det kan se ut til at vi for en gang skyld er enig. En god rødmotor er stroket.![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
En mye stroket rødblokk er desverre ganske utsatt for store sidekrefter med sprekk som resultat, så viktig å bruke så lang råde man kan få inn på slag fra 90mm og oppover. Offset borring, støtteplater osv hjelper også på.
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
1.7 i råde/slagforhold med 90mm veiv i ei B230 Blokk, 1.9 originalt, Ikke SÅ mye forskjell, dog kan man få lengre råde enn 153mm, uten at det går på bekostning av styrken til ringlandet til den øverste ringen, så er det jo å foretrekkeHenter en klype holdbarhet på det. dog Sammenlignet med hvitmotorens 1.55 er det ikke så ille, den kan i beste fall (uten å bruke D5244 2.4D/D5 blokka, hvis femmer) gjøres til 1.6 med 144mm råder, men det går helst på NA-stempler...
Kan også sette inn seigherda CrNiMo sylinderforinger i B230 blokk og gå ned i borring til 94mm og bruke 90mm veiv (2498cc) Klarer man å briste en slik motor, har man virkleig tatt hardt i...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tilbake til garasjetrimming!
Hvor langt holder org. bensinsystem? Har ei walbro 255 pumpe i tanken, men ellers er alt org. 940-deler. Tenker på 1000-1200cc dyser og e85, hvis ikke tilførsel blir for liten/dårlig.
Og hvordan er det å estimere effekt ut i fra dutycycle? Fant en kalkulator på nett som mente at 630cc dyser og 80-85% dc skulle være rundt 280-290ish hk på hjul. Men det er vel hvis alt annet er optimalt vil jeg tro
'09 V70
740 - med b21 og vems
Har sett at svenskene kommer langt med helt orginal fuelrail og original BTR.
Hvis du bruker B.S.F.C så kan du fint estimere effektpotensiale ut fra dc%, men den enkleste regelen er:
"sex ccm med bensin pr. hk."
4 stk. 630 ccm dyser med 82,5% duty delt på 6 ccm = (4 * 630 * 0,825)/6 = 346,5 hk.
285 / 346,5 = 17,75% drivverkstap som er overdrevet høyt.
Det er teorien.
I praksis velger folk høykomp. og må kjøre patetisk lave og lite effektive tenningstidspunkt for å unngå tenningsbank så selv om man tilfører motoren nok luft og fuel til 346,5 hk for ca. 308 hk på hjul. så får man i praksis ikke ute mer enn 285 WHP.
Sist endret av Batland; 08/11/14 kl 12:13
Har sett en stempelprodusent som har krysspinnen i offset fra midten!
Dette vil jo gi en midre vinkel på råden når den er på vei ned, men vil jo da også få mer vinkel på vei opp igjen.
er vel kanskje ikke like viktig på tur opp?
Deler du info om disse B21 motorene?
En kompis stod putselig uten motor midt i sesongen og noe måtte gjøres. Han kjenner en som hadde en svenskbygd B200 bunndel med 90,82 mm Cosworth stempler. Dette skulle være solide saker, men KG borrer B21 motorene mer enn B19/B200 motorene så vi sjekket utvendig diameter på sylinderveggene. B21 motorene har klart større utvendig diameter og er derfor sterkere enn B19/B200. I dette tilfellet revnet sylinder 2 og 3 fra "topp til bunn" under testkjøring av "heftige" oppskrytte turbotrimkammer.
Tenker derfor at det er det lavere dreiemomentet som følge at mindre sylindervolum som evt. gjør at B19/B200 holder hvis ikke B21 holder på samme ladetrykk. B21 holder nok på samme effekt og dreiemoment uttak, vil jeg tro.
Her en helt orginal B19A etter 390 000 kjørte km. Dette er estimert svinhjulseffekt. Det som ble MÅLT var hele 50,7 hk på bakdekkene så i beste "jeg må kompensere for fakta stil" er det lagt til sinnsyke 26,5% drivverkstap.
![]()
Sist endret av Batland; 08/11/14 kl 12:43
Hvis stempelet monteres riktig vei så øker rådevinkelen og i tillegg reduser det stempelstøy. Man kan montere stempelet bak/frem for høyere effekt i bilcross, men støyer vanligvis kraftig og levetiden blir dårlig.
Kryssbolt midt i stempelet er ett godt kompromiss i en performance motor.
Jeg kjørte med Walbro 255 i tanken, rør fremover som var 5mm innvendig, standard rail og BTR. 850cc dyser.
Riktig nok gjort litt med topp og grenrør og anna turbo.
Jeg dro 357 whp.
Det var noe i bensinsystemet mitt som kødda på slutten med 1.8 bar i trykk.
AFR gikk bananas (opp og ned) uansett om tenning og bensinmengde ble endra.
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Det ser ut til at 255 pumpen kan takle 4 stk. 700 ccm dyser når man kjører rundt 1,6 BAR ladetrykk.
![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Hvordan kommer man fram til det? Hvis man for enkelhets skyld sier at man har 3bar bensintrykk og 2bar ladetrykk så blir samlet trykk ca 75psi, og da er det ca 200liter i timen = 3,33liter i minuttet. Delt på 4 blir det vel 0,83liter i minuttet pr dyse? Men det er kanskje ikke helt bra å ligge helt på grensa heller
Spørs om jeg må lete fram 044 pumpa og montere den under bilen
'09 V70
740 - med b21 og vems
Den korte forklaringen er at man måler bensinpumpene på feil måte for å få ut store tall som er "slikt so ungdommen lika."
Man monterer pumpen, en slange og en justerbar BTR med manomenter. Så starter man pumpen, justerer BTR til ønsket trykk og måler mengden ut fra BTR. Problemet er at dette IKKE er relevant i praksis. Løsningen man bruker for å kompensere for latskapen er å si at man trenger ca. 30% høyere kapasitet fra pumpen enn det dysene kan levere.
4 stk. 700 ccm dyser kan gi inntil 2,8L/min., og 3,33/2,8 = 19% overkapasitet. Dette vil ikke være nok til å holde bensintrykket stabilt på ønsket nivå.
Korrekt måling av bensinpumpekapasitet består i å ta ut bensinmengden FØR BTR slik dysene i praksis faktisk gjør.
Hvis du har en EKTE!! Bosch 044 så er det en god idè. Hvis du har noe annet så er det ikke en løsning som jeg vil anbefale til deg.
Se hvor stabilt de ekte Bosch 040 og 044 pumpene leverer mot økende bensintrykk - og det er viktig.
![]()
Sist endret av Batland; 08/11/14 kl 18:33
Batland: En god bunke blokker fra diverse gruppe A motorer opp gjennom åra. Problemet med en del av B21 blokkene er ujevn godstykkelse. Skal du bruke B19 må du bruke den som er merket SN
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Kan skrive under på b19's overlegne styrke kontra det meste av motorer. Den vi hadde før første b230, ble starta opp og kjørt varm på launchcontroll. Med fjøla i bunn fra nøkkelen ble vridd om HVER eneste gang vi starta bilen. Måtte til slutt donere bort motoren til noen lokale rånere siden det aldri skjedde noe med den.
Å bruke prosent på drivverkstap blir alltid bare tull. Målte tap hos Mountune i England varierer fra 15 - 70 hk nesten uansett motoreffekt (600 hk og ned) hvis det ikke er noe alvorlig med vinkeldrev og fordelingskasser i hytt og gevær på bilen. Eller noe automatkasse a la Powerglide. Å bruke prosenten blir jo på trynet når en bil på 150 målte motorhk taper 45 hk til nav med en gitt motor/drivlinje og en identisk en på 250 hk taper 48...![]()
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Enig.
Det er nå merkelig at det skal være så vanskelig å forholde seg til det som faktisk måles. Det er derfor dragracing ruler. Det er ikke mye å diskutere der.
Kjører man f.eks 9,0 sek. og 130 km/t så er det uangripelig enten man har 220 whp eller påstår 600 "hester i motor."
Helt enig, MEN resultatet har så mange variabler som grep, reaksjonstid, "launchmønster", hjulopphengs geometri osv... Om så to biler har identisk hjuleffekt så kan fortsatt den ene vinne over den andre i dragracing allikevel, så det er fortsatt uansett ett rævva mål å basere noe som helst spådommer om motor påSkal man ha det korrekt (helt håpløst i PRAKSIS) så må man ta motor ut av aktuelle bil, spenne den opp i en laboratorie kalibrert motorbrems, med alt av dynamo, bilens eksos osv osv... så få et mål der. Så montere alt tilbake i bilen det kom fra og måle på nav, også i en laboratorie kalibrert navbrems, og atpåtil må alt dette gjores under nøyaktig samme dagtrykk, fuktighet og temperatur, ved samme høyde over havet
![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Å beregne effekt ut fra topphastighet og bilens vekt har vel vist seg å være ganske nøyaktig. Trap speed er ikke så veldig avhengig av hva som skjer i starten av et drag.
'09 V70
740 - med b21 og vems
Så vidt jeg vet, så måles pumpene på fabrikken ( i alle fall Bosch) ved at det settes på en restriktor som er justerbar... De kniper til skruen til pumpa bygger et visst trykk feks. 6 bar, og måler fløde der, samme for de andre trykkene. Det blir akkuratt det samme som å måle trykk og fløde på linja, FØR BTR, og simulerer det som skjer ved at dysene spiser av flow før BTRForskjellen mot installasjoner som er i biler rundt om, er, filteret, slangen og rail mellom pumpa og BTR...
Man bør i det minste ha 20% klaring på kapasiteten, mtp filter og at BTR skal ha noe flow å jobbe med selv på full last, for å hindre flukturering (hysterisis), man bruker somregel bare 80% av dysene også.
Jeg bruker ikke noe annet enn genuin Bosch, eller i ekstreme tilfeller tannhjulspumper drevet av motoren, så skal ikke uttale meg om noe annet![]()
Dog er man Paranoid, så kan man jo alltids bruke 30%, men MÅ man ha 30% så er det vel noe tvilsomt med resten av drivstoffsystemet, som feks. for trange slanger, eller ett "bogus" filter...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Hvor nøyaktig snakker vi om? +/- 15-20% Tid er en viktg faktor med en gang man tar vekt inn i bildet. Skal du beregne effekten nøyaktig i slik måling er det dekkfriksjon, luftmotstand (drag coefficient) ved absolutt toppa hastighet som følger av luftmotstand og dekkfriksjon, og det får du ikke på noen normal bil på ei dragstripe.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt