Amund Røed
Volvo Duett 1967
Sist endret av V0lvo; 23/09/14 kl 17:40
Amund Røed
Volvo Duett 1967
hehe, bilens utseende blir så originalt som mulig. Lakk; rødfargen er samme koden som ble brukt på Volvo i 1967 (husker ikke helt navnet), hvitfargen er no standard lakk fra R-M i kremhvit (slik som på et bilde som ble postet her litt tidligere). Ellers blir den lik med takgrind (litt usikker på fargevalg enda), ekstralys (Wipac) på frontfanger. Alt av kromlister og annet rundt bilen blir likt original. Sidespeiler blir montert ved vindu. Blir nok montert en gangster-cap i rødt også.
Innvendig blir den litt annerledes i og med at setetrekkene blir sydd i en litt annet fargekode enn originalt + taktrekk mulig blir svart/mørkt og sideveggene blir lik dørtrekkene. I tillegg er det jo de ekstra målerne som blir skrudd opp under dasjbordet, uten å gjøre innfestningen for vulgær. Ellers blir den ganske original tenker jeg![]()
Amund Røed
Volvo Duett 1967
Amund Røed
Volvo Duett 1967
Liten stund siden sist oppdatering.. Har selv dratt på utvekslingsopphold i utlandet frem til jul, så inntil da er det fadern som står for videre arbeid på Duett'n.
En annen nyhet er at en ny Duett har ankommet gårdsplassen (får visst aldri nok av disse.. :P) det er en 1958 mod pickup som skal bli den nye bruksbilen til neste år - etter å ha fått fikset litt på sikkerhet, som belter, skiver foran, bremsekraftforsterker osv..no bilder av skjønnheten:
![]()
Amund Røed
Volvo Duett 1967
Arbeidsbil må en jo ha!![]()
Duett pickup er tøft, har lyst på en slik selv! Håper å se mer av den framover
Sist endret av knetrom; 14/09/14 kl 17:32
'79 Kadett C 2,4i
x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler
Får ikke gjort noe synbart på Duettrestaureringen ifra skolebenken, men sitter ofte og tenker på utformingen til pickup'en.. (Nå blir ikke dette angående den bilen som denne byggetråden er for, men håper det ikke gjør noe at jeg smetter inn litt ideer fra pickup-prosjektet i tillegg..?) Ønsker ikke starte noe tråd for den enda, mtp. hvor lite bilder jeg har av den, samt at det ikke blir gjort noe på den før jul..
Nu vel - hvis det er noe interesse for det, så kan jeg i hvert fall dele noen tanker jeg har gjort meg om denne nye pickupen. Tanken er jo først og fremst å gjøre den tryggest mulig langs veien, men den er også et veldig godt utgangspunkt for mine egne designønsker! Siden bilen allerede er bygd om fra original tilstand, synes jeg det er greit å kunne ta det litt videre for å gjøre bilen enda mer personlig. Første steg på veien ble å gjøre en rask sketsj på interiøret. Har masse tanker om hvordan det kan se ut, men tror at dette kan være en av de retningene jeg ønsker å gå for..
Det blir helt sikkert ikke gjort noe med interiøret med en gang bilen kommer ut til neste år, ser på hele greia som et tar-det-som-det-kommer-prosjekt... Bare flott hvis noen har innspill eller forslag til customisering av bilen!
Amund Røed
Volvo Duett 1967
Bare skriv i vei og kall det for en garasjetråd! Noen tanker for utsiden da?
'79 Kadett C 2,4i
Skikkelig skills på tegning her iallfall!![]()
God ide! Tja.. Har veldig lyst til å få på en framfanger og ekstralys, gangstercaps bl. annet.. Snakket med fadern om det og blir nok best å endre oppsettet til eksosanlegget, da lyddempern er lagt i metallboksen bak hytta - tenker denne plassen kan brukes til andre ting. Mtp. farge er det ikke noe som er bestemt enda, men tenker i hvert fall å kjøre med svart en stund til. Har egentlig ikke noe i mot den fargen, men kunne også vært kult med noe knæsj farge til kontrast. Med de valgene som er tatt av tidligere eiere, så har den jo fått litt amerkansk pickup-look.. Dette kommer nok til å fortsette. Har også sett litt på mulighet for treverk i planet...? Eventuelt også kanskje lage et avtagbart lokk til planet!
Amund Røed
Volvo Duett 1967
Enig med ovlov86, får litt overhaulin-vibber
'79 Kadett C 2,4i
Liten update:
Det har blitt skaffet litt fler deler til Pickupen, samt at pappa har sveiset mer på prosjektet!
Har dårlig med internett her borte, så bare slenger ut bildene, så får de tale for seg
Litt snacks til motoren:
Heftig lyspakke:
(Bildet av prosjektbilen og ny chokewire kommer senere, problemer med å få lastet opp bildene på nettet her.. )
Amund Røed
Volvo Duett 1967
Blir gjort litt på designfronten fra min side for tida, tenkte å legge ut noen skisser fra tankegangen rundt interiøret (dasjbord) i pickupen. Tenker å få gjort unna litt i interiøret når vi går over forstilling+motor, i og med at det elektriske må gås over (en del kabler som slenger samt at speedometer ikke fungerer..) Er litt usikker for hva jeg ønsker å gå for i utseende på dasjbordet, men vet at jeg ikke ønsker det "overfylt".. Hadde nok vært fint med (store?) runde målere med kromdetaljer, men jeg ønsker også å kanskje lage et oppsett med en senterkonsoll-skjerm som er koblet opp til bilen via Arduino (om noen kjenner til det..?) Det er i hvert fall for å kunne legge inn måleinstrumenter digitalt, samtGPS, musikk, lys osv....og da blir den kanskje litt for "moderne" med en slik skjerm i midten (noe a la Tesla? Bare ikke like stor :P) ... Som sagt, er ikke helt sikker enda, men driver og lufter litt ideer..
Noen ideer?
Her er også bildet fra sveisearbeidet som ble utført sist! Deilig å se at sveisinga går så bra der hjemme, er ikke mye igjen nå før den er klar for litt lakk tenker jeg!!
![]()
Amund Røed
Volvo Duett 1967
'79 Kadett C 2,4i
Enig! Har stor interesse for å få satt opp litt funksjoner via Arduino, men sliter med å måtte endre den tidsriktige look'en. Kanskje dashbordet kunne hatt de mest nødvendige målerne, samt muligheten for å koble opp en tablet for avlesning/kontrollering av andre ting. Føler helst for å plassere tableten så anonymt som mulig, men det er jo viktig å kunne ha tilgang til den når jeg sitter i bilen :P Prøver å styre unna Teslaskjerm ja...!
Amund Røed
Volvo Duett 1967
Hvis du er flink å tenke ut mekaniske løsninger kan du jo ha en skjerm som du kan skjule når du ikke bruker den, f.eks hengslet og/eller festet på en skinne slik at den kan felles oppunder dashbordet. Eller bare et lokk du kan lukke for den del.
Har tenkt på å lese av div verdier med Arduino selv, men å presentere de på vanlige målere kan jo være litt meningsløst mtp at du vanligvis kan kjøre avlesingen rett i måleren uten arduinoen. Men på den andre siden så kan du jo logge med Arduino og sende videre signalet til måleren via et digitalt potmeter, eller bare sniffe på signalet (hvis det viser seg at arduinoen ikke forstyrrer verdien).
'79 Kadett C 2,4i