93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Men det jeg stusser på er at det kan være så STOR forskjell mellom de forskjellige Bilia verkstedene. Det er jo en kjede så man skulle jo tro at de opererte med så og si like priser. Det er jo hele 3725 kr i forskjell mellom billigste og dyreste verksted. Jeg kunne gjort jobben 2 ganger i Drammen og fortsatt hatt igjen en tusenlapp i forhold til hva Bilia Økern tar, og selv prisen på Drammen synes jeg er høy.
Slik som jeg har forstått så er det maks 10 min jobb for dem, det er å koble til en pc og laste ned softwaren.
Vekta på V70'n tror jeg ligger på 1600 kg, men har du noe peiling på deler man kan bytte for å kanskje få ned forbruk. En kompis av meg mente at hvis det var dårlige eller gamle tennplugger så kunne det faktisk hjelpe en del på bytte dem. Han mente også at chiptuning kunne ha en positiv effekt på å få lavere forbruk. Jeg vet ikke om det stemmer, og jeg hadde jo trodd at feks chiptuning gjør bilene sprekere og gjør dermed at den øker forbruker, ikke at det går mottatt vei.
Noen som har noen erfaringer med det overnevnte eller vet om andre ting som også kan være smart å bytte i forhold til å prøve å få ned forbruket?
Med under 0,7 i forbruk la jeg sant å si noe vekt på å prøve å være økonomisk - og det var på strekninger med fartsgrense mest rundt 80 hvor det samtidig gikk an å holde denne farten jevn på stort sett jevn vei. Ifølge kjørecomputeren er enda litt lavere forbruk (rundt 0,6) mulig under optimale forhold, helt rett og flat vei med fin asfalt, men det er grenser for hva som er realistisk over tid. Imidlertid fikk jeg 0,69 over en ca 43 mils strekning, kontrollert ved bensinfylling - så akkurat det holder jeg for realistisk.
Rundt 0,8 er et mer representativt tall for langkjøring, hvor farten ofte blir en del høyere enn 80 over tid. Ved daglig type blandet kjøring blir det mer rundt literen, og ved mye bykjøring om vinteren blir det gjerne klart over det også.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Tennplugger og annet som sorterer under godt vedlikehold, vil ganske sikkert ha betydning for forbruket. Oppgraderinger av typen chiptuning har jeg ikke begitt meg ut på selv, men hvis man avstår fra å utnytte det økede potensialet for prestasjoner, kan man nok noen ganger dra økonomisk fordel i og med at motoren har "mer å gå på" enn før. Men min S80 er så vidt jeg vet original - så jeg foreslår at du først påser at bilen har fått anbefalt service/vedlikehold, deretter kan du teste forbruket ved forsiktig langkjøring slik jeg har beskrevet. Kan man holde jevnt 80, er dessuten cruisekontroll praktisk og økonomisk etter min erfaring - for det er fort gjort å trå på litt ekstra.![]()
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Jeg har byttet alt av vedlikeholds deler på den bortsett fra tennpluggene. Det er min neste oppgave, og jeg klarer ikke å få den under 1.2 på svært økonomisk langkjøring. Da kjørte jeg sammenhengende og kom 17 mil på 20 liter. Hovedsak motorvei med hastigheter mellom 70 og 100. Da rørte jeg så og si ikke gassen og hadde aldri noe pådrag av noe slag, bare for å teste hvor langt jeg kom ... Min erfaring med cruisekontroll er at bilen faktisk bruker litt mer hvis den er påslått enn av, men dette har jeg kun testet med manuell kasser ikke automat. Jeg har ikke cruise på V70'n.
Jeg har en mistanke om at bilen kanskje har defekt gasshusspjeld, og at dette også kan ha noe å si på forbruket uten at jeg kan si noe om dette sikkert.
Sist endret av TCU; 27/08/14 kl 10:53
Ja, da virker det som det må til noe feilsøking, for dette høres langt fra optimalt ut.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Få fikset alle feil som foreligger på bilen.
Ta en 4-hjulskontroll, for her ligger det potensiale til å senke forbruket om det er skjevt noe sted. Dekktrykk bør være riktig, og smalere dekk om nødvendig, men det er litt mere drastisk tiltak. Finnes flere tiltak men da koster det tid og penger.
Volvo løs
Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid
Jepp, skal få gjort det, jeg venter påVIDA'n som jeg bestile fordi jeg får ikke ut noen feilkoder med bluetooth adapteret. Det jeg foreløpig har byttet på den er:
Regreim
Vannpumpe
simring
Kamsett
olje og alle filtre
VVT drevet
Den har ikke blitt byttet plugger på den på mange år, så det skal jeg også få gjort
Da har jeg fåttVIDApå plass og følgende feilkoder fikk jeg:
Disse er merket med rødt:
CCM-001B Lower Switch ID missing
ECM-9160 Throttle Position (TP) Sensor 2 - Faulty Signal
ABS-0011 Wheel sensor, left front faulty signal
ABS-0010 Wheel sensor, left front signal missing
ECM-644A Camshaft control -Faulty position
Disse er merket med gult:
ECM-510F Vehicle Speed Sensor (VSS) Signal too low
PHM-0019 GSM control module, power supply signal too high
CCM-0003 Fan motor passenger compartment temperature sensor faulty signal
CEM-1A58 Commuication withPHMcontrol module Signal missing
CEM-5B01 Left heater pad faulty signal
DIM-0007 Global parameter Internal Fault
DIM-FFFF No Match
ECM-9400 Brake Pedal Sensor - signal missing
Er det riktig å forstå at RØDT er nåværende feil, mens gule er historiske feil?
Hvordan kan jeg slette feilkodene?
CCM-001B Lower Switch ID missing Hva er dette?
ECM-9160 Throttle Position (TP) Sensor 2 - Faulty Signal Har dette noe med gasspejldhuset og kjøre, og kan det løses ved kalibrering? Kan jeg gjøre dette fraVIDA, jeg har allerede renset det uten at det hjalp
ABS-0011 Wheel sensor, left front faulty signal
ABS-0010 Wheel sensor, left front signal missing
Dette er vel i forbindelse med atSTC'n lever sitt eget liv, og var mest sannsynligABSringen som må byttes?
ECM-644A Camshaft control -Faulty position Hva er dette for noe?
Er det noen av disse feilene som også kan forklare det høye bensinforbruket på bilen?
lower switch id missing har jeg ikke direkte hørt om før, men inne på vida så kan du trykke videre på feilkoden å se hva som gjør at du har fått den og hva slags tiltak du kan gjer før å fjerne den.
slette kodene er nede i venstre hjørnet etter du har trykt på delivery.
om du har facelift modell så er spjeldhuset bare en slave, og det kalibrerer seg med at du skrur på tenningen og lar den stå på 60sek uten å gjøre noe som helst annet.
har du prefacelift så er det div du kan gjøre, se tråden til frobe.
camshaft control faulty pos, denne gjør at du har helt klart høyere forbruk, du skal også legge merke på effekten på motoren er ikke det den skal vere, dette er jo vvt styringa på kammen, er en solnoid som styrer oljetrykket og flytter kammen når motoren får turtall, disse havarer som regel alltid når eieren ikke bytter oljen på intervallene.
kjøp ny på fcpgroton og bytt til ny olje(og filter såklart) samtidig.
ellers på forbruk så bør lamda i front og lmm byttes på hver 160k.
Sist endret av Vatnehol; 15/09/14 kl 23:40
Volvo xc70 2013 D5 Inscription