Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 39 av 39

Tråd: Diverse spørsmål angående V70N

Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Det er samme motor på S80 2.0T og 2000 V70 2.0T? Disse bilene veier vel også rimelig likt? Så da skal vel i teorien min V70 også ha mulighet til å komme ned på samme forbruk?
    Min S80 er litt nyere, men motorene skal vel være de samme. V70 er en anelse mer kompakt enn S80 (i den modellgenerasjonen), men stasjonsvogn - så de er nok jevne på vekt. Så teoretisk mulighet for lavt forbruk burde være tilsvarende, skulle jeg tro.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Såpass ja. Har selv riktig blinklysspak (pga timer til dieselvarmeren) men ingen kjørecomputer. Og med de prisene der blir det vel heller ingen kjørecomp. sw. i bilen med det første
    Men det jeg stusser på er at det kan være så STOR forskjell mellom de forskjellige Bilia verkstedene. Det er jo en kjede så man skulle jo tro at de opererte med så og si like priser. Det er jo hele 3725 kr i forskjell mellom billigste og dyreste verksted. Jeg kunne gjort jobben 2 ganger i Drammen og fortsatt hatt igjen en tusenlapp i forhold til hva Bilia Økern tar, og selv prisen på Drammen synes jeg er høy.

Slik som jeg har forstått så er det maks 10 min jobb for dem, det er å koble til en pc og laste ned softwaren.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Min S80 er litt nyere, men motorene skal vel være de samme. V70 er en anelse mer kompakt enn S80 (i den modellgenerasjonen), men stasjonsvogn - så de er nok jevne på vekt. Så teoretisk mulighet for lavt forbruk burde være tilsvarende, skulle jeg tro.
    Vekta på V70'n tror jeg ligger på 1600 kg, men har du noe peiling på deler man kan bytte for å kanskje få ned forbruk. En kompis av meg mente at hvis det var dårlige eller gamle tennplugger så kunne det faktisk hjelpe en del på bytte dem. Han mente også at chiptuning kunne ha en positiv effekt på å få lavere forbruk. Jeg vet ikke om det stemmer, og jeg hadde jo trodd at feks chiptuning gjør bilene sprekere og gjør dermed at den øker forbruker, ikke at det går mottatt vei.

Noen som har noen erfaringer med det overnevnte eller vet om andre ting som også kan være smart å bytte i forhold til å prøve å få ned forbruket?

Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Thomazz Vis post
    Har du såvidt gassa da El? Hva ligger du på på blandet?
    Med under 0,7 i forbruk la jeg sant å si noe vekt på å prøve å være økonomisk - og det var på strekninger med fartsgrense mest rundt 80 hvor det samtidig gikk an å holde denne farten jevn på stort sett jevn vei. Ifølge kjørecomputeren er enda litt lavere forbruk (rundt 0,6) mulig under optimale forhold, helt rett og flat vei med fin asfalt, men det er grenser for hva som er realistisk over tid. Imidlertid fikk jeg 0,69 over en ca 43 mils strekning, kontrollert ved bensinfylling - så akkurat det holder jeg for realistisk.

Rundt 0,8 er et mer representativt tall for langkjøring, hvor farten ofte blir en del høyere enn 80 over tid. Ved daglig type blandet kjøring blir det mer rundt literen, og ved mye bykjøring om vinteren blir det gjerne klart over det også.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Antall takk

Standard

Med under 0,7 i forbruk la jeg sant å si noe vekt på å prøve å være økonomisk - og det var på strekninger med fartsgrense mest rundt 80 hvor det samtidig gikk an å holde denne farten jevn på stort sett jevn vei. Ifølge kjørecomputeren er enda litt lavere forbruk (rundt 0,6) mulig under optimale forhold, helt rett og flat vei med fin asfalt, men det er grenser for hva som er realistisk over tid. Imidlertid fikk jeg 0,69 over en ca 43 mils strekning, kontrollert ved bensinfylling - så akkurat det holder jeg for realistisk.

Rundt 0,8 er et mer representativt tall for langkjøring, hvor farten ofte blir en del høyere enn 80 over tid. Ved daglig type blandet kjøring blir det mer rundt literen, og ved mye bykjøring om vinteren blir det gjerne klart over det også.
    Det stemmer veldig med hva min v70n 2,0t bruker :-) den er chippa og merker ikke no forskjell på forbruket fra før chipping. Bare at forbruket blir mer rettferdiggjort. :-)

Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Vekta på V70'n tror jeg ligger på 1600 kg, men har du noe peiling på deler man kan bytte for å kanskje få ned forbruk. En kompis av meg mente at hvis det var dårlige eller gamle tennplugger så kunne det faktisk hjelpe en del på bytte dem. Han mente også at chiptuning kunne ha en positiv effekt på å få lavere forbruk. Jeg vet ikke om det stemmer, og jeg hadde jo trodd at feks chiptuning gjør bilene sprekere og gjør dermed at den øker forbruker, ikke at det går mottatt vei.

Noen som har noen erfaringer med det overnevnte eller vet om andre ting som også kan være smart å bytte i forhold til å prøve å få ned forbruket?
    Tennplugger og annet som sorterer under godt vedlikehold, vil ganske sikkert ha betydning for forbruket. Oppgraderinger av typen chiptuning har jeg ikke begitt meg ut på selv, men hvis man avstår fra å utnytte det økede potensialet for prestasjoner, kan man nok noen ganger dra økonomisk fordel i og med at motoren har "mer å gå på" enn før. Men min S80 er så vidt jeg vet original - så jeg foreslår at du først påser at bilen har fått anbefalt service/vedlikehold, deretter kan du teste forbruket ved forsiktig langkjøring slik jeg har beskrevet. Kan man holde jevnt 80, er dessuten cruisekontroll praktisk og økonomisk etter min erfaring - for det er fort gjort å trå på litt ekstra.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Antall takk

Standard

Tennplugger og annet som sorterer under godt vedlikehold, vil ganske sikkert ha betydning for forbruket. Oppgraderinger av typen chiptuning har jeg ikke begitt meg ut på selv, men hvis man avstår fra å utnytte det økede potensialet for prestasjoner, kan man nok noen ganger dra økonomisk fordel i og med at motoren har "mer å gå på" enn før. Men min S80 er så vidt jeg vet original - så jeg foreslår at du først påser at bilen har fått anbefalt service/vedlikehold, deretter kan du teste forbruket ved forsiktig langkjøring slik jeg har beskrevet. Kan man holde jevnt 80, er dessuten cruisekontroll praktisk og økonomisk etter min erfaring - for det er fort gjort å trå på litt ekstra.
    Jeg har byttet alt av vedlikeholds deler på den bortsett fra tennpluggene. Det er min neste oppgave, og jeg klarer ikke å få den under 1.2 på svært økonomisk langkjøring. Da kjørte jeg sammenhengende og kom 17 mil på 20 liter. Hovedsak motorvei med hastigheter mellom 70 og 100. Da rørte jeg så og si ikke gassen og hadde aldri noe pådrag av noe slag, bare for å teste hvor langt jeg kom ... Min erfaring med cruisekontroll er at bilen faktisk bruker litt mer hvis den er påslått enn av, men dette har jeg kun testet med manuell kasser ikke automat. Jeg har ikke cruise på V70'n.

Jeg har en mistanke om at bilen kanskje har defekt gasshusspjeld, og at dette også kan ha noe å si på forbruket uten at jeg kan si noe om dette sikkert.
    Sist endret av TCU; 27/08/14 kl 10:53

Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Antall takk

Standard

Ja, da virker det som det må til noe feilsøking, for dette høres langt fra optimalt ut.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Antall takk

Standard

Få fikset alle feil som foreligger på bilen.
    Ta en 4-hjulskontroll, for her ligger det potensiale til å senke forbruket om det er skjevt noe sted. Dekktrykk bør være riktig, og smalere dekk om nødvendig, men det er litt mere drastisk tiltak. Finnes flere tiltak men da koster det tid og penger.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Få fikset alle feil som foreligger på bilen.
    Ta en 4-hjulskontroll, for her ligger det potensiale til å senke forbruket om det er skjevt noe sted. Dekktrykk bør være riktig, og smalere dekk om nødvendig, men det er litt mere drastisk tiltak. Finnes flere tiltak men da koster det tid og penger.
    Jepp, skal få gjort det, jeg venter på
    VIDA
    'n som jeg bestile fordi jeg får ikke ut noen feilkoder med bluetooth adapteret. Det jeg foreløpig har byttet på den er:
    Regreim
    Vannpumpe
    simring
    Kamsett
    olje og alle filtre
    VVT drevet

Den har ikke blitt byttet plugger på den på mange år, så det skal jeg også få gjort

Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Antall takk

Standard

Byttet kammer? Hvorfor?:-)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Thomazz Vis post
    Byttet kammer? Hvorfor?:-)
    Usikker jeg, fikk bare beskjed om at det og VVT drevet måtte byttes jeg så gjorde som han sa. VVT drevet var fryktelig slitt hvert fall

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Antall takk

Standard

Da har jeg fått
    VIDA
    på plass og følgende feilkoder fikk jeg:

Disse er merket med rødt:
    CCM
    -001B Lower Switch ID missing
    ECM
    -9160 Throttle Position (TP) Sensor 2 - Faulty Signal
    ABS
    -0011 Wheel sensor, left front faulty signal
    ABS
    -0010 Wheel sensor, left front signal missing
    ECM
    -644A Camshaft control -Faulty position

Disse er merket med gult:
    ECM
    -510F Vehicle Speed Sensor (VSS) Signal too low
    PHM
    -0019 GSM control module, power supply signal too high
    CCM
    -0003 Fan motor passenger compartment temperature sensor faulty signal
    CEM
    -1A58 Commuication with
    PHM
    control module Signal missing
    CEM
    -5B01 Left heater pad faulty signal
    DIM
    -0007 Global parameter Internal Fault
    DIM
    -FFFF No Match
    ECM
    -9400 Brake Pedal Sensor - signal missing

Er det riktig å forstå at RØDT er nåværende feil, mens gule er historiske feil?
    Hvordan kan jeg slette feilkodene?

CCM
    -001B Lower Switch ID missing Hva er dette?

ECM
    -9160 Throttle Position (TP) Sensor 2 - Faulty Signal Har dette noe med gasspejldhuset og kjøre, og kan det løses ved kalibrering? Kan jeg gjøre dette fra
    VIDA
    , jeg har allerede renset det uten at det hjalp

ABS
    -0011 Wheel sensor, left front faulty signal
    ABS
    -0010 Wheel sensor, left front signal missing

Dette er vel i forbindelse med at
    STC
    'n lever sitt eget liv, og var mest sannsynlig
    ABS
    ringen som må byttes?

ECM
    -644A Camshaft control -Faulty position Hva er dette for noe?

Er det noen av disse feilene som også kan forklare det høye bensinforbruket på bilen?

Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Antall takk

Standard

lower switch id missing har jeg ikke direkte hørt om før, men inne på vida så kan du trykke videre på feilkoden å se hva som gjør at du har fått den og hva slags tiltak du kan gjer før å fjerne den.

slette kodene er nede i venstre hjørnet etter du har trykt på delivery.

om du har facelift modell så er spjeldhuset bare en slave, og det kalibrerer seg med at du skrur på tenningen og lar den stå på 60sek uten å gjøre noe som helst annet.
    har du prefacelift så er det div du kan gjøre, se tråden til frobe.

camshaft control faulty pos, denne gjør at du har helt klart høyere forbruk, du skal også legge merke på effekten på motoren er ikke det den skal vere, dette er jo vvt styringa på kammen, er en solnoid som styrer oljetrykket og flytter kammen når motoren får turtall, disse havarer som regel alltid når eieren ikke bytter oljen på intervallene.
    kjøp ny på fcpgroton og bytt til ny olje(og filter såklart) samtidig.
    ellers på forbruk så bør lamda i front og lmm byttes på hver 160k.
    Sist endret av Vatnehol; 15/09/14 kl 23:40
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

1. Spørsmål angående ICM i XC 90
    By eds in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 6
    Siste post: 02/07/14, 00:30
  2. Spørsmål angående EGR og 940
    By gsmik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 08/08/13, 23:56
  3. Spørsmål angående trimming av FK
    By Mikal B in forum Motor og gir
    Svar: 11
    Siste post: 03/02/13, 00:29
  4. Trenger hjelp med diverse angående volvo 740...
    By Volvo740||2,3 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 25/07/10, 18:55
  5. spørsmål angående motorfeil v70N
    By A.Teserud in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 03/05/10, 22:52

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg