Sorry.. Skriveleif!!
Steg 3 (downpipe + software)
Sent from my iPad using Tapatalk
Sorry.. Skriveleif!!
Steg 3 (downpipe + software)
Sent from my iPad using Tapatalk
Tviler på at software for ladetrykk er endret i det hele tatt, men dyseåpningstidspunk og varighet, tenningsforskyvning og andre parametere blir antageligvis endret litt for å utnytte den raskere spool-upen til turboen som følge av et større downpipe.
Å kjøre software til stor downpipe, uten å ha stor downpipe kan godt hende gir deg lavere ladetrykk, i form av at motoren registrerer økt temperatur i DP, senere ladetrykk eller en hel gjeng med andre parametere, og slipper ut ladetrykket tidligere. Kort sagt, kjør software til det oppsettet du har. Inget poeng med standardsoftware som ikke matcher bilenn mekaniske forutsetninger.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Hvis ladetrykk er 0,8bar på steg 2 og turboen har kapasitet til vel 1bar hvorfor økes ikke parameteret da? Ville ikke dette øke effekten og draget i bilen? Grunnen til at jeg i utgangspunktet lurer på hva ladetrykket skal være på steg 3 er fordi bilen gikk.. ja nesten som en dass. Dårligere enn med steg 2. Men det skyldest dårlig wastegate. Nå er denne byttet. Men fortsatt greit å hatt en referanseverdi
Jeg har 3"downpipe og full eksos fra BSR samt steg 3 software Har ikke gått for noe filter annet enn orginalt grunnet delta meninger om dette
Vurderer også å bytte til forge dump i tilfelle denne lekker. Ladetrykket er noen ganger oppe i 0,9 for så å falle til 0,5-0,7
Sent from my iPad using Tapatalk
*delte
Sent from my iPad using Tapatalk
Da er forge dump og atm magnetventil bestilt gleder meg til ankomst Noe spesielt jeg må tenke på rundt montering?
Sent from my iPad using Tapatalk
Har ryddet litt plass i innboksen nå ;-)
240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`
Heisann. Først og fremst vil jeg takke for all bra info her i denne tråden, jeg har jo samme motoren selv og bsr steg 1. Min lader ca.1,2. (Steg 2 og 3 kommer vel etterhvert)
Etter å ha fulgt denne tråden så kommer jeg til og sjekke dumpventilen og gjøre noe grep der. Kan jeg sette på en annen dump for og få frem den "pysssssjjjjj" lyden? Vil det ha noen hensikt annen lyden? Ps. jeg har automat... Kansje ikke det funker på samme måte da?
Ville det hatt noe hensikt og montere en 16T istedenfor 13C? Hvor stor forskjell vil jeg eventuelt merke?
Ikke meningen og kuppe tråden din, men tenkte kansje dette var relevant for deg også "brukernavn" :-)
Bra det går ann å gjøre nytte av felles erfaringer
Dump kan du bytte men du bør/må ha resirc dump hvis du ikke skal mappe bilen da. Dvs. Tilsvarende den du har i dag. Når du slipper gassen slippes trykket fra trykkside på turbo og over på sugeside før turbo. Dette er fordi denne lufta allerede er målt av luftmassemåler og må brukes for ikke få for feit blandang som resulterer i ujevn tomgang.
Setter du på atmosfærisk dump vil sistnevnte skje. Sier jeg feil må dere andre arrestere meg Og om det blir mere lyd veit jeg ikke, men skal holde dere oppdatert når jeg får den
Større turbo lurte jeg og på for veit jo ikke hvor lenge min holder men tror ikke det går ann å montere en større uten å mappe??.. Har du 13C forresten? Min er 13T.
Sent from my iPad using Tapatalk
Neida, jeg som skrev feil. Jeg ser på bilder og finner ut at 13c er brukt på 700/900 serie. Og 13T ble brukt på min motorkode står det her: http://www.wothrline.com/Cars_engine...rbocharger.htm
Men du vet, mye vil ha mere er det noe som heter.
Da lar jeg dumpen være slik som den er. Å enten tester den og kjøper repsett. Eller kjøper forge:-) Ble det stor forskjell til deg når du gikk fra steg 1 til 2? Eller kansje du gikk direkte på steg 3 du? Var det verdt penga? :-)
Rolig nå gutter, med Forge resirkventilen får dere pssst lyden deres, uten at målt luft går til atmosfære.
- Med åpen luftfilter løsning i motorrom - mye lyd (ikke å anbefale og vil i 99,99% av tilfellene føre til effektap) Den originale luftfilterboksen er glimrende.
- Med innsatsfilter K&N - greit med lyd
- Med originalfilter - litt lyd
Til dere som bytter magnetventil (ATM), husk å resett fuel parametre ( la bilen stå over natten med batteri utkoblet ), kan med hell også resette girkasse adapsjon ( gjøres medVIDA).
Første tur med ny magnetventil krever lette pådrag, max halv gass til å begynne med, kjør en god tur 2 mil eller mer og utover turen kan du dra på mer og mer.
Vil anta at siste setningen her er vanskelig å forholde seg til da bilen vil oppleves mye kjekkere med den nye ventilen, for ikke å snakk om med Forge resirkventilen. Det er dog viktig å ta det rolig til å begynne med. La ecu få tid til å justere seg inn, så vil LTFT samt adapsjon sette seg på "normalnivå" innen rimelig tid.
Husk rett orientering av Forge ventilen ved montering.
Sist endret av gswede; 12/06/14 kl 06:27
240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`
Jeg gikk fra steg 1 til 2 Og jeg syns det hjalp en god del å gå fra steg 1 til 2 men det var ikke sånn at du satt deg inn i bilen å kjørte av gårde å kjente suget. Men ved progressiv kjøring var det raskere respons og mere turtallsvillig Og finere lyd selvfølgelig Det blir en helt annen bil. Åpnere eksos = mindre varme = lengre levetid på turbo.
Du kjører ganske hardt trykk på din så du vil nok merke forskjell vil jeg tro
Steg 3 kan anbefales. Har egentlig ikke fått prøvd bilen så mye siden jeg fikk det montert siden bla wastegateklokke var defekt. Byttet den forrige uke og var på langtur i helga. Syns bilen gikk godt pg håper det blir bedre med ventiler og stash
Sent from my iPad using Tapatalk
Blir fuel parametere resatt ved å ta av strømmen? Hva er grunnen til at dette må gjøres? Skal nok klare å beherske meg for en god sak Tror foresten ikke jeg gjorde noen ting når jeg bytta magnetventil i 2008, orginal volvo ventil. Gleder meg som en unge!!!
LTFT? Nå datt jeg av lasset..
Sent from my iPad using Tapatalk
Den lille hjernen iECUlagrer fueltrim variabler og korrigerer ut fra STFT short term fuel trim, denne data legges over tid, til LTFT long term fuel trim minnet.
M.a.o når du bytter hardware som magnetventil og resirkventil, noe du jo skal. Begge disse ventilene jobber litt forskjellig kontra originalventiler, forskjellig ID på rør magnet ventil etc samt reaksjontid på solenoiden.
Da kan det være greit å starte fra "scratch" hva fueltrim angår. Minnet har selvfølgelig en nominell verdi som vil være der uansett resetting eller ei. Denne nominelle verdien forandrer seg (bilen lærer) med tiden, slitasje, små vakumlekkasjer, slitte plugger etc og kjørestil osv.
240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`
Geniall info!! Du har bra mye kunnskap Tør jeg spørre hvor du har det fra/hva du jobber med?
Så hvis jeg hadde gjort bilen strømløs til i morgen uten andre endringer så kan det hende bilen går dårligere eller dårligere enn nå? I teorien mener jeg
Sent from my iPad using Tapatalk
*bedre
Sent from my iPad using Tapatalk
I teorien, ja. Men kun inntil ecu tilpasser seg. Ikke verdt bryet. Men det skader ikke å prøve.
Sørg for at du har koden til stereoen før du evnt kobler av batteri.
240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`
Kan man måle om dumpventilen lekker? Jeg skal sjekke litt og justere ned trykket en smule i kveld etter jobb. Jeg har pumpe med manometer så jeg kan pumpe trykk på dumpen, men når skal det begynne og sje noe? Noen som vet det i farten?
Har ikke prøvd noe av det, men slangen som går inn på dump kommer fra innsugsmanifoil på førersiden. Hvis du setter trykk på trykkside vil det bli trykk på dumpen også. Men om du vil høre noe er jeg usikker på og hvis den lekker er det internt.
Jeg har bare valgt å bytte av erfaringer fra andre her inne og at jeg kjører en del høyre trykk enn orginaltrykket
Noen andre som har noen formening om feilsøking på dump?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Okei, vurdere en Forge dump jeg også. Men skal prøve og skaffe den igjennom jobben her i norge. Kansje det blir en bedre pris. Vi samarbeider med turboservice bl.a :-)
Vet du om det er plass til og smette på denne uten og ta av hele turboen? Ser trangt ut nerri der :-/
Man tester dumpen kun for om den holder trykk/vakum eller ei.
Fjæra på originaldumpen eller resirkventilen om du, kan med hell shimses ut med en femmer evnt finere shims ved chipping.
Wastegaten derimot, skal justeres inn etter et visst trykk, og da kommer det an på hvilken motor du har, bil og årgang.
Du trenger ikke ta av turbo etc for montering. Trangt men det går.
Sist endret av gswede; 12/06/14 kl 19:07
240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`
Okei. Holder på å justerer ned forspennet på wg staget litt nå. Etter det jeg har lest meg frem til her så var den alt for stram. Staget rakk ikke frem til ventilen i hele tatt når jeg kneppet den av. Har ny lambda liggende også som jeg tenkte og bytte. Min bil bruker så innmari mye bensin iforhold til andre v70. 1,15-1,18 på blandet kjøring. Noen sa at jeg kunne prøve og bytte begge lambdaer og se. Men kontaktene sitter ikke akkurat oppe i dagen frammi der ser jeg:-(
Okei. Da vet jeg det:-) den fremste er ivertfall nå byttet og staget justert litt også. Så nå gjenstår prøveturen og se hva som skjer. Anbefales å ta strømmen på kjerra over natta nå når jeg har gjort dette også eller?