Les kjøpsguiden øverst i denne seksjonen av forumet, står wn del tips der.
Gjengangere er tett veivhusventilasjon, kan finnes ved å la motor gå til den er varm, skru opp oljepåfyllingslokket men la det ligge på motoren, om dette begynner å danse litt, altså hoppe og sprette, er veivjusventilasjonen tett og må byttet. Et par timers jobb og en drøy tusenlapp i deler.
Sjekk olje, kjølevann og bremseveskenivå, sjekk at den akselererer, ruller fritt og bremser noenlunde rett på flat vei, se etter skeivslitasje på dekka, både foran og bak, hør på motoren... bør ha en rolig og jevn tomgsng på ca 850RPM. Peil olja på automatkassa og se at nivået her er greit, burde uansett flushes umiddelbart, med mindre du har nylig servicekvittering på at det er gjort. Skal uansett gire rimelig rolig og behagelig, uten smell og klanking. Vanlig rust finner du rundt hjulbuene og i bakkant bakdørene, samt bakluka helt nederst.
Så lenge de motortekniske tingene er i orden, er det som regel et greit kjøp, men alt avhenger av prisen, selvfølgelig. Jeg hadde ikke gitt stort mer enn 25-30k for en bil i grei stand, litt mer om den har spesielt utstyr og er strøken i lakken.