Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: 88 740 TIC - Starter ikke

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard 88 740 TIC - Starter ikke

    Hallo!

    Har en 88 Mod 740 TIC med B230ET motor og automatgir.
    Denne hadde skjørtebank.
    Bunndelen (B230ET) ble byttet ut med en nyere B230FK underdel.

    I forbindelse med montering av motor igjen, lurer jeg på om jeg har satt svinghjulet feil, for den starter faen ikke.
    Det er jo 2 sensorer, som sitter montert på blokka v./girkassa.

    Svinghjulets posisjon på gamle motor glemte jeg sjekke å få med meg.
    Monterte det med tappen som stikker ut av svinghjulet på ene siden MOT girkasse og OPP (under sensorer).
    Likt som på bildet:

    Er det riktig ?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Fortsatt ikke start.
    Testet med tenningspistol og fant ut att gnist til plugg 1. kommer helt på tryne feil i forhold til hva det skal så blir nok nødt å plukke ut motor igjen...

    Noen som vet hvordan flex plate/driv plate skal stå for att det blir riktig ?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Fortsatt ikke start. Mistenker LMM. Får såvidt start...bilen går surt i 3 sek før den stopper.
    Kobler jeg vekk LMM, starter den med engang å går som normalt i 5-10sek før den stopper.

    Har gnist. Har bensin. Motor starter uten LMM.

    Hva tror dere ? Starter bli litt lei ikke få driten til å gå!!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har no tips ?

    - Har gnist på alle plugger
    - Har bensin
    - Motor starter med LMM men stopper etter 3-5sek.
    - Kobles LMM vekk starter den å går rent i 10-20sek.

    Motor var 88 mod B230ET men med skjørtebank så bunndel ble byttet til en B230FK.
    Flyttet "ET" toppen å sensorer over på FK blokk.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Ga opp.
    Fikk hjelp av fattern i dag.
    Testa med annen LMM, dyser, svinghjulsensorer og alt.
    Starter ikke.

    Så da får driten bare stå!

  6. #6
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Svinghjulet må stå riktig, ellers får du ikke fyr. Tappene på svinghjulet skal peke mot startmotoren når motoren står i øvre dødpunkt.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Svinghjul er funnet ut av for lengst. Misstenker jordingsfeil dyser eller liknende.m

  8. #8
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mortenwb Vis post
    Hallo!

    Har en 88 Mod 740 TIC med B230ET motor og automatgir.
    Denne hadde skjørtebank.
    Bunndelen (B230ET) ble byttet ut med en nyere B230FK underdel.

    I forbindelse med montering av motor igjen, lurer jeg på om jeg har satt svinghjulet feil, for den starter faen ikke.
    Det er jo 2 sensorer, som sitter montert på blokka v./girkassa.

    Svinghjulets posisjon på gamle motor glemte jeg sjekke å få med meg.
    Monterte det med tappen som stikker ut av svinghjulet på ene siden MOT girkasse og OPP (under sensorer).
    Likt som på bildet:

    Er det riktig ?
    Du må huske på att hviss du har komplett bunndel fra FK så blir kompen mye lavere. ET er vell nærmere 10 i komp orginalt. Kjører du samme tenning som før vill den gå dårlig. Bare så du er oppmerksom på det er 8,5 på Fken. Sjekk hvor mange grader tenninga er på. Ska være rundt 12 grader på FK. Veit ikke ossen det er med ET.
    Sist endret av TomX95; 08/04/14 kl 19:23

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Er klar over komp forskjellene i ET bunn vs FK bunn.
    Får ikke justert tenninga på Motronic, så volvo er parkert i påvente datasprut isteden.
    Orker ikke bruke tid/penger på Motronic mer.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Før jeg går i gang med å montere datasprut så har jeg forsøkt litt mer feilsøking.

    Status er pr i dag: (B230FK bunndel, b230 sin 531 topp, alt av sensorer flytta over, motronic)
    -Bilen starter ikke av seg selv (bare kinning ... ikke anntydning til start)
    -Starter med litt gass og hoster å harker for så å dø
    -Kobler jeg LMM vekk går den "reint" om jeg holder litt gass. Går ikke uansett om jeg ikke holder litt gass både med/uten LMM

    Nye plugger, fordelerlokk,rotor,coil, forsøkt med 3 forskjellige LMM. Da gjennstår vel bare svinghjulsensorer ?

    Edit:
    Sensorer ved svinghjul er målt å funnet i orden.
    3stk lmm forsøkt.
    Sist endret av mortenwb; 16/05/14 kl 21:56

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2014
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Misstenker formotstand til dyser/dyse problem. Koblet vekk fuelrail, tredde dyser ned i no flasker, å kinna i 5-10sec. Kom nesten ikke noe... ??

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Har hatt problemer med min 230 et i 240 en også.
    Etter masse utskiftninger av det meste fikk jeg den til å gå slik som din, noen sekunder og så daua den.
    Gikk bra på tomgang med Lmm frakoblet.
    Jeg har skiftet til helt nytt ledningsnett i motorrom men var 2 hvite fra motornett og inn på nett på høyre side jeg ikke var sikker på om var koblet riktig.
    Byttet om disse og bilen gikk som ei klokke.
    LMM og tomgangsventil fungerte helt fint.
    Kommer 2 hvite fra tenningshjerne og vet ikke om den andre kommer fra tomgangsregulatoren.
    Dette var ihverfall feilen hos meg.

Lignende tråder

  1. 92 mod 240 turbo starter ikke får ikke gnist !!! hjeelp HASTER!
    By kristiansl in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 10/09/13, 22:01
  2. *LØST* 245 1990 B230F starter ikke, bensinpumpe starter ikke.
    By spitfire74 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 12/04/13, 12:19
  3. V50 starter ikke med nøkkel, men starter ved rulling
    By gokart8 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 25/04/12, 20:58
  4. Svar: 5
    Siste post: 30/01/12, 05:37
  5. Aircondition / klimaanlegg starter ikke MEN starter når panseret lukkes
    By Simon Piera in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 1
    Siste post: 07/01/12, 11:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •