Sjekk bildet av speedometeret, det har amerikansk visning med miles istedenfor km/t. Dette gjeldere sannsynligvis kilometerteller også som vil vise miles istedenfor km.

Enten er denne bilen en amerikansk utgave, eller så har en tidligere eier måtte bytte
DIM
(kjent feil på disse) og har kjøpt dette billig fra USA eller UK.
Hvis bilen er en amerikansk utgave vil radioen ha litt problemer på FM (tar ikke inn frekvenser som ender med partall etter komma), justeringene viser Fahrenheit istedenfor Celsius i klimakontroll, man må dobbeltklikke fjernkontroll for å låse opp alle dører, pluss noen andre småting.

Min XC70 2001 bruker ned i 0.8 liter på langkjøring på Sør/Østlandet, 1 liter på langkjøring på Vestlandet, 1.5-2 liter på småkjøring om vinteren.

Her er en liste med ting som kan gå galt på
P2
bensinbiler av tidlig årgang (pruteliste?):

- Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire. Oljeflushing kan forebygge problemer.
- Alle 1999-2001 har en svakhet med gasspjeldet (
ETM
) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
- 2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (
DIM
) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
- Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
- Alarm(sirenen) ryker på grunn av batterisyre, disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm ved å åpne låste dører (med åpne vinduer).
- Hengslet til tanklokket ryker ofte, vanligvis lagervare og lett å bytte.
- Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
- Ny nøkkel og fjernkontroll koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
- Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver på eBay eller fra USA.
-
TCM
-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra
ECM
kan bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon. Koster rundt kr 800.
- Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper for nye med bedre forsegling.
Motorene må få skikkelig olje og mye bensin...