945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,
jepp enkel masse på din ja
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Kan noen forklare litt mer hva det er som må spaces ut når man skal kjøre med m90 sammen med enkelmasse?
Inni her?
Her?
Men siden denne m90 er blitt kjørt med motronic så er den vell "ferdig" spacet?
ja er nok det da
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Er det på den lille (røde i mitt tilfelle) her man legger skiver på for å space ut?
Er det ikke en bolt som skal gjennom der som skrus inn i denne: ?
skal sitte en pinne i clutchpumpa som dytter på arma
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Da mangler pumpa mi jammen meg noe
Man spacer ut / skrur ut "kulen" som den armen festes i
One Ring to rule them all
Det lageret har ingenting med svinghjulet å gjøre, det er opplagring til girkassa.
M90 har ikke dette, men i steden denne hylsa som du skriver om.
M90 er larget inni girkassa, så det lageret er ikke nødvendig.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Det står mye rart på internett. Jeg for min del kan ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig. Jeg har ikke det på min.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
En trykkplate har jo ikke noe med hvordan en girkasse er bygd opp å gjøre.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Det er jo greit nokk, men de sa att flere hadde sprekt som følge av att aksel gir seg litt og begynner å røre lamellen rundt. Kassa har det vell bra. Men trykkplata er det værre med.
"En liten advarsel om å bruke M90 i kombinasjon med enkeltmassesvinghjul: Inngående aksel i M90 går ikke inn i lageret i svinghjulet. Mange sier dette heller ikke er nødvendig da M90 har dobbeltlagret aksel i girkassen, men vi anbefaler å få dreid en hylse/forlenger så akselen kan lagres opp i svinghjulet. Vi har sett noen eksempler på knuste trykkplater som resultat av det har blitt for stor belastning."
Problemet er isåfall dårlige lagre på akslingen inn i kassa. Den er opplagret både i clutchhuset og i bakveggen på kassa. Vil tro at varme og brutal bruk av clutch har like mye å si i tilfeller hvor trykkplata har gitt seg.
Slik ser det ut i den bakre delen av kassa. Inngående aksling går inn i drevet, og de to utsparringene du ser nederst i huset på bildet er "lagerbanene" til de to andre akslingene (som også går hele lengden i kassa)
'09 V70
740 - med b21 og vems
Anbefaler de det til andre biler med girkasse fra samme "familie" (m56)?
'09 V70
740 - med b21 og vems
ErRWDbiler de prioriterer, står ikkeno om det.
http://www.pedersens-racing.no/bil/V...ch_spesial.htm
Tanken er ikke så dum fra Pedersens side, siden lamellen kommer bortimot 2cm lenger ut på akseltappen ved bruk av enkelmasse svinghjul. Vil nok få en del mer belastning enn den egentlig er laget for.
Har du shimset utløsergaffelen noe?
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig