GTX3076R Sendt forespørsel om å få lov til å avbestille.
GTX3071R Oppe til vurdering. Valg av AR på eksoshus? 0.78 / 0.83 / 1.01 ?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Avbestilling godtatt.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Godt det da![]()
Kjedelig å bli sittende med en turbo en ikke vil ha![]()
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Det tør jeg ikke være påståelig om, men jeg mener at A/R1,01 er så stort at du ikke får den spool up som du ønsker og trenger for å få en velfungerende bil.
Hvis ikke kammen takler divided A/R0,83 så spørs det om man ikke bør velge en mildere profil på omslipingen.
Å hente ut "flotte tall" er utrolig enkelt. Datasprut, E85, en svær turbo og en vill kam ordner dette.
Utfordringen er å ende opp med en velfungerende og holdbar motor med god respons og bredt register som gir en rask og effektiv bil som gir deg mye kjøre og eierglede.
Nja, både og.
En god begynnelse er å velge den minste turboen som akkurat klarer det effektmålet man har satt seg. Dette forutsetter imidlertid realisme.
Deretter må motoren settes opp slik at den passer til den valgte turboen.
Flott, følger med her....
Her det nye og unike divided A/R0,83.
Her ett vanlig divided A/R0,82.
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...Category_Code=
Sist endret av Batland; 17/02/14 kl 13:23
For å sikre hinsides respons og spool up på en GT3071R med Anti surge kompressorhus så fant man ut at man måtte ta frem dette til motorer med mindre sylindervolum, Divided A/R0.61.
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=NGH
Men det blir vel t3 0.83 på meg vel?
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Da venter jeg litt før jeg bestiller![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Så jo skikkelig kule ut de nye husene da![]()
Me want's :P
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Jeg kjenner ikke til testprosedyrene for flødetesting av turbinhus, men det er ett ubesvart spørsmål i forhold til turbinturtall.
Hvis du ser her: http://turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbocharger
og setter kryss ved 35/2,75 så ser man at GT3071R går med ca. 119 000 o/min, GTX3071R går med 116 000 o/min og GT3076R går med ca. 111 000 o/min., men turbinmappet viser at de fløder identisk. Dette virker umulig da det er sannsynlig flødet vil reduseres hvis man bremser ett turbinhjul ned fra 119 000 o/min til 111 000 o/min., ikke sant?
Ettersom det ikke ble bestilling av turbo i dag, så fikk jeg handle noe annet
Det ble 4 stk motorsportstropper på BCB![]()
Og ei sachs 765 trykkplate jeg ikke skal bruke, hehe. (Men bestiller man litt deler utenom det de normalt tar inn fra det store utland så får man kjøpe det)
Enten så selger jeg den, ellers så ligger den i hylla til jeg skal bygge hvitmotor en gang.
![]()
Sist endret av Zeeker; 17/02/14 kl 18:28 Begrunnelse: retting :D
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Du har vel snakket om dette tidligere i tråden hvis jeg husker riktig, da med GTX3067R`en. Men uansett, det eneste jeg vil forhindre er at Zeeker står i benken med skjegget i postkassa med for høyt baktrykk, thats it.
Edit: Med antagelse at alle tre turboene har samme eksoshus så ville jeg anta at det er pga hvor mye eksos motoren produserer sett i forhold til kompressor delene på de forskjellige turboene. Rein spekulasjon fra min side, har egentlig ikke peiling
Edit2: Stryk første edit![]()
Sist endret av Holck; 17/02/14 kl 18:18
Når man velger seg en god turbo så er ikke baktrykk ett stort problem. Med identisk turbin til det du har så vil jeg tro at GTX71 kompressoren gir lavere baktrykk enn det GT76 kompressoren gjør.
Det er ingen tvil om at ett divided hus er trangere enn ett singel hus i samme A/R. Det er derfor man bør/må velge større A/R når man velger divided.
Med moderne turbo og E85 er ikke "litt baktrykk" ett stort problem hvis ikke motoren er stygt overkammet.
Hvis fokuset på lavt baktrykk blir for stort så ender man vanligvis opp med en motor med dårlig spool up og respons.
En annen fordel med litt lite turbinhus er at det kan portes opp dersom man synes at spool up er unødvendig god. "Vi" har gjort dette med godt resultat og baktrykket reduseres merkbart.
Velger man for stort så står man der og må velge mellom å være misfornøyd eller legge ut ytterligere kr. 3000 - 5000,- for å skaffe ett mindre hus.
Når det gjelder trimming av turbomotorer så kan man huske "Less is more". Dette gjelder det meste fra størrelsen på innsugskanaler, til kam, kompresjonsforhold og turbo. Unntaket er intercooler og eksosanlegg. (Og muligens eksosventiler.)![]()
Sist endret av Batland; 17/02/14 kl 19:21
Ok, for å gjøre det litt enklere, hvilket hus hadde du valgt hvis han ikke hadde hatt divided manifold?
BTW, fortsatt ikke noe svar fra U.S![]()
Fikk besøk og hjelp av Mr.Nilsen i dag, så nå er toppen tatt av.
Det er sikkert ikke så mye å se, men de som noe om det ser sikker "noe". Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke. hehe
Nå gjenstår det å demontere toppen og vaske den, også levere den videre til tukling
Sylindrene.
Ser ikke så mye av toppen på stemplene ettersom det kom masse olje nedi der når vi løfta av toppen.
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ja, da kom det et svar ihvertfall fra U.S.A:
Garrett's new housings have the same flow through characteristics as
the GT housings so you can stick with the same maps:
gt30rturbine.jpg
Edit: Legge inn det andre mappet også for enkelhetens skyld
gtx3076r eksos.jpg
Divided: 1 lb/min mindre enn singel entry
Noen som ser flere forskjeller?
Sist endret av Holck; 18/02/14 kl 02:42
Skjønte de spørsmålet om flowkart på pulssplitt eller svarte de på om gtx'n flow'et like bra som gt'n?
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Spurte direkte om kartet til følgende eksoshus:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=NGH
Så hvis dem ikke forsto det så leker dem dumme ihvertfall. Men det er andre leverandøren jeg spør, jeg sitter fortsatt med følelsen at svaret begge har gitt ikke er riktig.