Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.571
Side 114 av 176 FørstFørst ... 14 64 104 112 113 114 115 116 124 164 ... SisteSiste
Viser resultater 2.826 til 2.850 av 4398

Tråd: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

  1. #2826
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Jeg er også enig nå jeg har lest våken og ikke i halvsøvne. 3067 vil nok i mange tilfeller være et bedre valg enn 3076. Hvorfor har dere beskrevet ganske så godt må jeg si
    Det er kjekt å høre og hovedmotivet for at jeg poster her.
    Nå får vi forhåpentligvis se hva det praktiske resultatet blir med en simulert motor med stor turbokapasitet og kan sammenligne.

  2. #2827

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er kjekt å høre og hovedmotivet for at jeg poster her.
    Nå får vi forhåpentligvis se hva det praktiske resultatet blir med en simulert motor med stor turbokapasitet og kan sammenligne.
    Er meget spent sjøl på denne motoren til Zeeker nå , men blir også spennende mht hva slags eksoshus, eventuelt kamverdier og hva som blir gjort med toppen
    Hva ble det for eksoshus Zeeker ?

  3. #2828
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    AR 0.78 pulssplitt
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  4. Takk Holck takket for denne posten
  5. #2829

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    gtx3076r eksos.jpg

    Vil det si at det eksoshuset Zeeker nå har valgt er mellom 0.63 0g 0.82 på dette diagrammet? Eller er det annerledes ved valg av pulssplitt?

  6. #2830
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Det er annerledes.
    Personlig mener jeg at T3 pulsplitt A/R0,78 er ett fantastisk turbinhus. Etter "100 år" var det endelig noen som testet dette og sammenlignet med andre oppsett. De endte opp lettere sjokkert over forbedringen i spool up, men ett pulsplitt T3 turbinhus i A/R0,78 turbinhuset fløder "bare" 20 lb/min dvs mye likt ett singelflow A/R0,63. Jeg mener at dette er perfekt til en 49 - maks 54 mm kompressor, men det er ikke ett godt valg til en 650 hk kompressor som fløder 65 lb/min.



    Å velge korrekt kompressor til en motor kalles "sizing". Å velge korrekt turbinhjul og turbinhus til den valgte kompressoren kalles "matching" og er minst like viktig som "sizing"-en.
    Sist endret av Batland; 11/02/14 kl 17:18

  7. #2831

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    The trim of a wheel, whether compressor or turbine, affects performance by shifting the airflow capacity. All other factors held constant, a higher trim wheel will flow more than a smaller trim wheel. However, it is important to note that very often all other factors are not held constant. So just because a wheel is a larger trim does not necessarily mean that it will flow more.

    Henta fra Garrett sin side detta her............

    Edit: Er vel enda større eksoshjul på den du linka til der også Batland ? 64mm?
    Sist endret av Holck; 11/02/14 kl 17:28

  8. #2832
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Her er det jeg mener er en bra turbinflowmatch til 650 hk turbo som står på en høykompmotor som har trimkam med 108 grader LCA.


  9. #2833
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    The trim of a wheel, whether compressor or turbine, affects performance by shifting the airflow capacity. All other factors held constant, a higher trim wheel will flow more than a smaller trim wheel. However, it is important to note that very often all other factors are not held constant. So just because a wheel is a larger trim does not necessarily mean that it will flow more.

    Henta fra Garrett sin side detta her............

    Edit: Er vel enda større eksoshjul på den du linka til der også Batland ? 64mm?
    Hehehe, du følger godt med.
    Helt ufattelig at ikke Garrett har flere turboer med 64 mm turbinhjul. Spranget fra GT30 og 60 mm til GT35 og 68 mm er (for) stort.
    Hvis man studerer så ser man at ett større hjul i det samme huset vanligvis fløder bedre. Man kan derfor ikke utelukke at GT30 hjulet i ett A/R0,78 turbinhus fløder mindre enn 20 lb/min.
    Det er en grunn til at dette huset "originalt" ikke er levert på større turboer enn 420 hk GT3271 turboen.
    Sist endret av Batland; 11/02/14 kl 17:35

  10. #2834
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    AR 0.78 pulssplitt
    Bare gi beskjed hvis vi gnager for mye og skal slette. Du får full forståelse for det.

  11. #2835

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, du følger godt med.
    Hvis man studerer så ser man at ett større hjul i det samme huset vanligvis fløder bedre. Man kan derfor ikke utelukke at GT30 hjulet i ett A/R0,78 turbinhus fløder mindre enn 20 lb/min.
    Det er en grunn til at dette "originalt" ikke er levert på større turboer enn 420 hk GT3271 turboen.
    Hehe, rett skal være rett .
    Nei, nok data for idag, opp på verksted å skru litt

  12. #2836
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Bare gi beskjed hvis vi gnager for mye og skal slette. Du får full forståelse for det.


    Det går bra
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  13. #2837
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Noe annet jeg lurer på som sikkert noen vet

    Hvordan måler man baktrykk på grenrør med pulssplitt?
    Må man sette i nippel i begge kamrene og med hver sin trykkmåler eller går det an å lage uttak kun i det ene og gange det med 2?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  14. #2838
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Du trenger hvertfall ikke å gange med to. Det blir vel likt trykk i begge halvdelene, i hvertfall ganske så likt. Visste ikke at man pleide å bruke å måle baktrykk når oppsettet er bestemt fra før. Har hørt noe sånn at man kan måle baktrykk så får man vite litt bedre hvilken kam man trenger.

  15. #2839
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Ikke vet jeg.
    Men det er sikkert greit å vite det når man er i benken.

    Tenkte også å få satt inn tempmåler.
    Mener dette ble diskutert før i tråden her en stand, og der ble vel folk enige om å sette på føler kun på 3'ern?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  16. #2840
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sykepleierne setter den i 2'ern veit jeg :-)
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  17. Takk Agrostar, JoakimV takket for denne posten
  18. #2841
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke 3'ern som generelt får feil luftmengde da?
    Beste hadde vel vært å fått sett alle 4 samtidig, men koster litt da.

    Om jeg ikke husker feil fra da jeg sjekka opp, så kom det vel på rundt en 5-600 pr sylinder med egt sensor og omformer til 0-5v, siden mitt vems bare har en egt inngang.

    Sjekket prisen igjen nå, kom på ~700 pr syl og da kan en logge på en 0-5v inngang.
    Sist endret av Riff; 11/02/14 kl 20:02 Begrunnelse: Sjekket pris
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  19. #2842
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ola Moen Vis post
    Sykepleierne setter den i 2'ern veit jeg :-)
    Joa joa. Det er vel greit nok det når det er påkrevd Men ikke akkurat her og nå

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Er det ikke 3'ern som generelt får feil luftmengde da?
    Beste hadde vel vært å fått sett alle 4 samtidig, men koster litt da.

    Om jeg ikke husker feil fra da jeg sjekka opp, så kom det vel på rundt en 5-600 pr sylinder med egt sensor og omformer til 0-5v, siden mitt vems bare har en egt inngang.
    Husker ikke hva som ble konklusjonen. Mener å huske at noen sa at det var 3'ern som ble mest varm, så hvis man målte der, så ble det ikke full-gæærnt.
    Jeg tenkte jeg skulle kjøpe probe med 52mm måler og sette inn i dash'n når jeg skal ta vekk 1 eller 2 av klokkene. GT-instrumentet tar over jobben for noen av de. (Den dagen det blir satt inn )
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  20. #2843
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Ikke dumt

    Litt derfor jeg kunne tenkt meg å kjøpt Maxxecu, den har jo mye digg F.eks. 8 egt inn og andre fine ting.
    Men koster litt for den da, men de legger ned en del tid på at ting skal se skikkelig ut og.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  21. #2844
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Sett de som faktisk borer i eksoshuset på turboen og, helt nede ved flensen... Ikke hver dag det men


    Sendt fra min Thaifon

  22. #2845
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Husker ikke hva som ble konklusjonen. Mener å huske at noen sa at det var 3'ern som ble mest varm, så hvis man målte der, så ble det ikke full-gæærnt.
    Jeg hadde satt nippelen til baktrykksmåleren i den halvdelen som tar eksos fra syl. 1&4 og målt eksostemp i den andre.

  23. #2846
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg hadde satt nippelen til baktrykksmåleren i den halvdelen som tar eksos fra syl. 1&4 og målt eksostemp i den andre.
    Okey. Grei løsning det
    Det går bra å måle temp ved turbo? Leste en stand at proben helst skulle sitte så nærme toppen som mulig, men eksosen mister kanskje ikke så mye temp på den lille biten
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  24. #2847
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Sett de som faktisk borer i eksoshuset på turboen og, helt nede ved flensen... Ikke hver dag det men


    Sendt fra min Thaifon
    Holck har løst det på den måten
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  25. #2848
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg spurte hva som var vanlig praksis på dette med måling av eksostemp, valget sto mellom å bruke hullet der EGR går ut fra sylinder 4 og bore og gjenge i turbinhuset, og nærmest mulig sylinder var svaret.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  26. #2849

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    Where is the best place to install the EGT probe?
    A general consensus would be 2 inch to 4 inches from the cylinder head. But it's your car so it's your decision.
    For turbo engines be sure to CLEAN ALL METAL FILINGS out of the exhaust manifold. Metal filings will damage the turbo impeller if they go through the turbo.
    Please keep in mind when installing multiple EGT probes that consistency in distance is important. Plan this out before you start drilling holes!
    NOTE: Should there be doubt concerning specific placement of the probe, you should check with the engine manufacturer, your engine builder, or your Tuner.

    Edit: Disse folka mener det over :-)

    http://thesensorconnection.com/applications/faq.shtml

  27. #2850
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker nesten alltid å sette EGT følern der EGR sitter. Funker bra det. Riktig nok på diesel motorer for det meste, men poenget er det samme. Følge med på hva som skjer så motoren ikke smelter. Legg gjerne noen kroner i en EGT måler, store forskjeller på dem. Ikke bare på kvalitet og presisjon, men mange er helt håpløse å lese av når man kjører og er ustabile.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

Side 114 av 176 FørstFørst ... 14 64 104 112 113 114 115 116 124 164 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Girkasse og bakskjermer. Volvo 242
    By 745tic in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/14, 22:34
  2. Svar: 5
    Siste post: 13/09/13, 15:35
  3. Zeeker's Volvo 945 -97 mod - 3" eksos, M90 :)
    By Zeeker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 195
    Siste post: 28/06/13, 05:54
  4. Volvo 242 1980 med B230ft 280 hk.
    By Snooze1992 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 12:31
  5. H.Ihle - Volvo 242 -80 B230FT
    By H.Ihle in forum 200 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 18/06/12, 20:08

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •