AR 0.78 pulssplitt
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
gtx3076r eksos.jpg
Vil det si at det eksoshuset Zeeker nå har valgt er mellom 0.63 0g 0.82 på dette diagrammet? Eller er det annerledes ved valg av pulssplitt?
Det er annerledes.
Personlig mener jeg at T3 pulsplitt A/R0,78 er ett fantastisk turbinhus. Etter "100 år" var det endelig noen som testet dette og sammenlignet med andre oppsett. De endte opp lettere sjokkert over forbedringen i spool up, men ett pulsplitt T3 turbinhus i A/R0,78 turbinhuset fløder "bare" 20 lb/min dvs mye likt ett singelflow A/R0,63. Jeg mener at dette er perfekt til en 49 - maks 54 mm kompressor, men det er ikke ett godt valg til en 650 hk kompressor som fløder 65 lb/min.
Å velge korrekt kompressor til en motor kalles "sizing". Å velge korrekt turbinhjul og turbinhus til den valgte kompressoren kalles "matching" og er minst like viktig som "sizing"-en.
Sist endret av Batland; 11/02/14 kl 17:18
The trim of a wheel, whether compressor or turbine, affects performance by shifting the airflow capacity. All other factors held constant, a higher trim wheel will flow more than a smaller trim wheel. However, it is important to note that very often all other factors are not held constant. So just because a wheel is a larger trim does not necessarily mean that it will flow more.
Henta fra Garrett sin side detta her............
Edit: Er vel enda større eksoshjul på den du linka til der også Batland ? 64mm?
Sist endret av Holck; 11/02/14 kl 17:28
Her er det jeg mener er en bra turbinflowmatch til 650 hk turbo som står på en høykompmotor som har trimkam med 108 grader LCA.
![]()
Hehehe, du følger godt med.
Helt ufattelig at ikke Garrett har flere turboer med 64 mm turbinhjul. Spranget fra GT30 og 60 mm til GT35 og 68 mm er (for) stort.
Hvis man studerer så ser man at ett større hjul i det samme huset vanligvis fløder bedre. Man kan derfor ikke utelukke at GT30 hjulet i ett A/R0,78 turbinhus fløder mindre enn 20 lb/min.
Det er en grunn til at dette huset "originalt" ikke er levert på større turboer enn 420 hk GT3271 turboen.
Sist endret av Batland; 11/02/14 kl 17:35
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Noe annet jeg lurer på som sikkert noen vet
Hvordan måler man baktrykk på grenrør med pulssplitt?
Må man sette i nippel i begge kamrene og med hver sin trykkmåler eller går det an å lage uttak kun i det ene og gange det med 2?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Du trenger hvertfall ikke å gange med to. Det blir vel likt trykk i begge halvdelene, i hvertfall ganske så likt. Visste ikke at man pleide å bruke å måle baktrykk når oppsettet er bestemt fra før. Har hørt noe sånn at man kan måle baktrykk så får man vite litt bedre hvilken kam man trenger.
Ikke vet jeg.
Men det er sikkert greit å vite det når man er i benken.
Tenkte også å få satt inn tempmåler.
Mener dette ble diskutert før i tråden her en stand, og der ble vel folk enige om å sette på føler kun på 3'ern?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Sykepleierne setter den i 2'ern veit jeg :-)
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Er det ikke 3'ern som generelt får feil luftmengde da?
Beste hadde vel vært å fått sett alle 4 samtidig, men koster litt da.
Om jeg ikke husker feil fra da jeg sjekka opp, så kom det vel på rundt en 5-600 pr sylinder med egt sensor og omformer til 0-5v, siden mitt vems bare har en egt inngang.
Sjekket prisen igjen nå, kom på ~700 pr syl og da kan en logge på en 0-5v inngang.
Sist endret av Riff; 11/02/14 kl 20:02 Begrunnelse: Sjekket pris
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Joa joa. Det er vel greit nok det når det er påkrevdMen ikke akkurat her og nå
Husker ikke hva som ble konklusjonen. Mener å huske at noen sa at det var 3'ern som ble mest varm, så hvis man målte der, så ble det ikke full-gæærnt.
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe probe med 52mm måler og sette inn i dash'n når jeg skal ta vekk 1 eller 2 av klokkene. GT-instrumentet tar over jobben for noen av de. (Den dagen det blir satt inn)
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Ikke dumt![]()
Litt derfor jeg kunne tenkt meg å kjøpt Maxxecu, den har jo mye diggF.eks. 8 egt inn og andre fine ting.
Men koster litt for den da, men de legger ned en del tid på at ting skal se skikkelig ut og.![]()
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Sett de som faktisk borer i eksoshuset på turboen og, helt nede ved flensen... Ikke hver dag det men
Sendt fra min Thaifon
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Jeg spurte hva som var vanlig praksis på dette med måling av eksostemp, valget sto mellom å bruke hullet der EGR går ut fra sylinder 4 og bore og gjenge i turbinhuset, og nærmest mulig sylinder var svaret.![]()
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Where is the best place to install the EGT probe?
A general consensus would be 2 inch to 4 inches from the cylinder head. But it's your car so it's your decision.
For turbo engines be sure to CLEAN ALL METAL FILINGS out of the exhaust manifold. Metal filings will damage the turbo impeller if they go through the turbo.
Please keep in mind when installing multiple EGT probes that consistency in distance is important. Plan this out before you start drilling holes!
NOTE: Should there be doubt concerning specific placement of the probe, you should check with the engine manufacturer, your engine builder, or your Tuner.
Edit: Disse folka mener det over :-)
http://thesensorconnection.com/applications/faq.shtml
Jeg bruker nesten alltid å sette EGT følern der EGR sitter. Funker bra det. Riktig nok på diesel motorer for det meste, men poenget er det samme. Følge med på hva som skjer så motoren ikke smelter. Legg gjerne noen kroner i en EGT måler, store forskjeller på dem. Ikke bare på kvalitet og presisjon, men mange er helt håpløse å lese av når man kjører og er ustabile.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!