Opprinnelig postet av
flyfaen
Goddag mann økseskaft...
Jeg ville ikke ha sammenlignet en moderne 4v pentroof topp, med et gammelt 2v badekar med pluggen i ei grop... Det var IKKE jeg som drog den (vil tippe duratec 2.0 16v) motoren inn i tråden, men Howdini, som jeg trodde var din støttespiller. (har jeg gått glipp av noe siden dere tydeligvis ikke er enige)
Det sarkastisk-spørrende svaret mitt ble postet ikke fordi jeg sammenligner en 2v topp mot en 4v, men fordi jeg ikke er så veldig overrasket over at det er mulig med den fyllingsgraden på pumpebensin på en 4v pentroof topp... ettersom et nesten urørt (ser man bort fra hakka) originalt 2v volvo kammer, klarer seg fint med 95 pumpebensin på varme sommerdager med tung last og en kompresjon som til sigende skal være umulig med den fyllingsgraden jeg har på den...
må ærlig innrømme at jeg ble overrasket over at du i det hele tatt kunne innrømme at en motor med noe over 7:1 fungerer bra. Det jeg er vant med å lese fra din kant er at man MÅ bruke lav komp på alle turbomotorer for et praktisk godt resultat...
Jeg har derimot sammenligna min modifiserte 2v dritt med original 2v dritt. Vi diskuterer i hovedsak porting og forbedring av 530 topper og dens like i denne tråden, hvorav jeg brakte inn disse "ubrukelige, fantasi hokus pokus" sporene "mine", som en måte å forbedre toppene på. Jeg Bjørn og del andre folk (også i utlandet) har gjort gode erfaringer med bruk av disse spora. Og til nå på de vel 8 motorene jeg selv har prøvd de ut på, har de gjort ting betraktelig bedre, selvfølgelig ikke alene, men i forbindelese med enten høyere kompresjon eller økning av trykk på en, utenom spora da, uforandret motor (sistnevnte ble gjort på CX 650 turbo'n). Av alle JEG vet om som har prøvd ut disse sporene, så er trenden at de fungerer meget bra, eller ikke gjør noen endring i det heletatt (sjelden), men da heller ikke gjort ting noe værre. At de to svenskene du baserer din innstilling på har vært uheldige, eller gjort feil, holder ikke for min del. Da må DU forklare meg hvorfor spora ikke funker, eller hvorfor jeg ikke har tenningsbank på motorene mine, selv over MBT, med dynamisk og geometrisk kompresjon som får en av de personene du har brukt eksempel fra, til å klø seg i huet. Lav VE er det ikke, for 246cc dysene mine på motoren med 12.2:1, originale ventiler og K-kam er maksa med tanke på 90% duty'n ved en lambdaverdi på 0.89.
Etter hva jeg kan skjønne har du aldri selv prøvd disse spora så hvordan kan du påstå at de er viss-vass? Jeg er interessert i din forklaring på hvorfor de ikke virker...
Har jeg noen gang sagt at ALLE originale brennkammer er dårlige? Det tviler jeg på, for jeg nevnte en gang et moderne kompakt brennkammer jeg vet fungerer veldig bra som et eksempel å satse på, men da var det "noen" som kommenterte noe som at dette var noe fancy moderne høykomptull , slik som ungdommen liker...
Jeg sier ikke at jeg skal klare noe bedre enn de drevne gutta på videoen, men det betyr ikke at de ikke kunne fått et enda bedre resultat med spora om de selv gjorde det. For alt jeg vet er det ikke sikkert de har hørt om spora engang og derfor aldri prøvd de heller.