Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 17 av 39 FørstFørst ... 7 15 16 17 18 19 27 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 425 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Antall takk

Standard

Et lite sp bare ang J-B Weld High Heat Epoxy.
    Er det noen som har prøvd å bruke dette i eksoskanaler dær det er lekasje inn til kjølekanalen?
    Finnes det noen andre alternativer eventuelt for å tette lekasjen.
    Har prøvd både å tig`e å mig sveise hullet men kommer ikke skikkelig til for å få til å sveise skikkelig.
    mvh kent roger

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av krbarstad Vis post
    Er det noen som har prøvd å bruke dette i eksoskanaler dær det er lekasje inn til kjølekanalen?
    Har prøvd både å tig`e å mig sveise hullet men kommer ikke skikkelig til for å få til å sveise skikkelig.
    mvh kent roger
    Med mindre det er en sjelden sak, eller du allerede har brukt xxxxx kroner på seter, styringer, ventiler etc etc. Så kan du med fordel skaffe deg en "ny" topp...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av krbarstad Vis post
    mvh kent roger
    På en sugis sitter det en liiten stund.. på en turbo lever det maks i en time. Da snakker vi gatebruk. Litt avhengig av hvor varmen går har jeg hørt om folk som har kjørt drag med det over lengre tid...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Antall takk

Standard

er en topp som er portet å med 47mm innsugsventiler å 38mm eksosventiler, er jo bygd for sug, men tenkte å prøve den på turbo. jeg har ikke lakt noe penger i toppen siden jeg fikk den av en kompis. ville mest prøve å fikse den for å eksprimentere med den i bilen min.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Antall takk

Standard

Tor24 dek kan vær du har flere pm fra meg som e ganske lik hverandre. Trodde ikke di ble sendt først før jeg oppsaget at din innboks var full

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Har ikke fått noen for den var full
    Fikser det meste til Volvo

242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har hærja litt idag, men er veldig skeptisk te å gjøre det på fk`en min.

Har begynt litt på cyl 2 også... Er jo det å få alle kliss like, er jo avgjørans. Ser 3 og 4 er litt forskjellige, men det ska jeg klare å rette opp. Annbefalinger? Og hvor får man kjøpt mål til å måle cc i kammeret? bruke sprøyter eller?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Har hærja litt idag, men er veldig skeptisk te å gjøre det på fk`en min.

Har begynt litt på cyl 2 også... Er jo det å få alle kliss like, er jo avgjørans. Ser 3 og 4 er litt forskjellige, men det ska jeg klare å rette opp. Annbefalinger? Og hvor får man kjøpt mål til å måle cc i kammeret? bruke sprøyter eller?
    Jeg ville ha benyttet meg av en fil med større diameter og snill curve for å ungå "krater"

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Jeg ville ha benyttet meg av en fil med større diameter og snill curve for å ungå "krater"
    Går over med veldig grovt sandpappir manuelt etterpå, da blir det ikke så gæli

blir no sånt. (gjorde det på første runda)

Men er jo å få hovedformen lik, er vell ikke veldig mye å gå på?

Lurer på om jeg kunn tar den tappen ved pluggen når jeg skal rote med min. Eller ser det forøvrig ok ut?
    Sist endret av TomX95; 02/02/14 kl 21:47

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Lurer på om jeg kunn tar den tappen ved pluggen når jeg skal rote med min. Eller ser det forøvrig ok ut?
    Trenger ikke bue ut hele veggen på motsatt side av pluggen, bare en liten skrå kant akkuratt over gropa i stempelet, så det ikke skygger for strålinga som kommer fra pluggområdet Singhspor anbefaler jeg deg på det sterkeste å lage Å skrå ALLE veggene har lite for seg da mange av veggene ligger for langt unna ventilen og med et flatt område først, til at flødet følger gir noen diffusorvirkning av betydning. Der det er mest fløde å hente på selve kammeret med originale ventiler er mellom innsugsventil og sylinder-vegg Skal du ha god diffusor rundt mesteparten av ventilen må man endten sveise og/eller fylle alt med ventiler, noe du neppe bør gi deg ut på, med mindre du er villig til å betale det det koster. Viktigste for deg er å få gjort kammeret mere bankebestanding, og det gjør du ved å fjerne hompen ved siden av pluggen, og hindre at det blir "strålings skygger" og ved å lage noen singhspor

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Du er på rett vei, men det viktigste er å øke volummet for å redusere kompresjonsforholdet. Store squishflater er også meningsløst på en slik motor.
    Sist endret av Batland; 05/02/14 kl 15:58

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du er på rett vei, men det viktigste er å øke volummet for å redusere kompresjonsforholdet. Store squishflater er også meningsløst på en slik motor.
    Her ett godt quote:
    Volvo B21 Turbo Grupp A topp. Grottis portade 6-8 toppar till Volvos race-avdelning med förbränningsrumm ritade av Porsche. Användes troligtvis i rallycross 1988.
    Her er det bare å se og lære.
    Proffene driver med genuin og krevende R&D, dvs "Research and Development." Vi amatører driver også med R&D, men da i form av rimelig "Rob and Duplicate." for å få ut det som er tilfredsstillende resultater for oss.

Fraråder at du tar på deg å overgå selveste Porche og å være prøvekanin for noe utestet høytsvende prat på denne motoren din.

Nei, sier noe dær :P Ær det lagt på alu imellom ventilene??????

Fått rigga meg til med en F topp, så kan ta meg litt tid og rote litt. Skal tilpasses e innsuget. Men blir org ventiler. Ossen er det med ventilstying og slik? Pleier å gå bra bare slipe setet?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Nei, sier noe dær :P Ær det lagt på alu imellom ventilene??????

Fått rigga meg til med en F topp, så kan ta meg litt tid og rote litt. Skal tilpasses e innsuget. Men blir org ventiler. Ossen er det med ventilstying og slik? Pleier å gå bra bare slipe setet?
    Det tviler jeg på.
    Flott.
    Det pleier gå fint ja.
    Sist endret av Batland; 05/02/14 kl 15:58

14. Takk 142. 72 takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Der har de gått for liten squishratio og sikkert lav komp for at ting i det hele tatt skulle henge sammen. Men ser ryddig ut - betraktlig mer enn standard-kammeret - selv om noe utviklet i 1986 ikke nødvendigvis er slik hverken Volvo eller Porsche ville hatt det i dag.. Er jo en grunn til at 380 hk fra 2.3 liter var HELT SJEF i 1990.. og nå tar de halvseriøse garasjetrimmerene ut 2x det. Utviklingen stopper ikke selv om de vant grovt for 25 år siden...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Proffene driver med genuin og krevende R&D, dvs "Research and Development." Vi amatører driver også med R&D, men da i form av rimelig "Rob and Duplicate." for å få ut det som er tilfredsstillende resultater for oss.
    Den setningen der får du si om deg selv. Her er det ikke mye kopiering av andre som foregår... gidder ikke være som "alle andre", kopierer en de så får en jo bare ca det de fikk - hvis en er heldig - og ergo en masse fine sluttplasseringer i løp. Femte og sjette plass og sånn.. Hvor er utfordringen med det??

17. Takk Wrasko takket for denne posten
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Men hva er bivirkningene av å fjærne squisflater?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Men hva er bivirkningene av å fjærne squisflater?
    Krever mere tenningsforskudd for en gitt massetetthet, som faktisk kan motarbeide hele vitsen med å senke kompen i utgangspunktet...

Jeg har nå inntil flere ganger foreslått deg noe simpelt og fungerende som gjør at du ikke trenger å grave ut kammeret så mye. Batland får fnyse så mye han vil om enkelte ting som er nyere enn 1985, men de spora jeg har snakka om har jeg selv erfart at de både tillater bruken av større squishflater, og mindre tenningsforskudd både som følger av et mer kompakt kammer, men også fordi endegassen og mangel på kondensert bensin i squishflatene gjør at flammefronten brer seg hurtigere. Dessuten om det ikke ligger bensin som perler på en snor inne i squishområdene, er det meget lite som kan banke av normal art, nemmelig detonasjon (banking) i squishfalter og kalde områder av toppen etter TDC. Og dermed fikk man begge fordelene fra et kammer både med og uten squish-områder
    En type bank som ingen har klart å slippe unna ennå er fullskala pre-TDC detonasjon, og den slipper du ikke unna uansett kompresjonsforhold da den er hotspot, eller overdrevent tenningsforskudd relatert. Faktisk Jo fysisk større kammer du har, som følgelig trenger mere tenningsforskudd så er man mer utsatt for den type bank.

20. Takk TomX95 takket for denne posten
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Tja, tar en versjon av tappen med pluggen og spor da rører jeg minst mulig med noe som strengt talt kunne fungert orginalt i mitt opsett.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Tja, tar en versjon av tappen med pluggen og spor da rører jeg minst mulig med noe som strengt talt kunne fungert orginalt i mitt opsett.
    Jepp unngår du skygger, og bruker spor så er hovedmålet nådd

Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    Antall takk

Standard

Tror ikke jeg har fått det med meg, hva er disse sporene godt for? Motvirke bank?

Og en annen ting, hvis man har tenkt å kjøre med old school k-jet eller forgasser og tenning, da er vel grottis toppene tingen ?..

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av J.A.S Vis post
    Tror ikke jeg har fått det med meg, hva er disse sporene godt for? Motvirke bank?

Og en annen ting, hvis man har tenkt å kjøre med old school k-jet eller forgasser og tenning, da er vel grottis toppene tingen ?..
    Motvirker bank med art etter øvre dødpunkt (som er den mest vanlige, pga. kondensert bensin i squishflatene som danner ustabile bindinger med nitrogen...), ved å la stråling fra initiell forbrenning (også evt gnist, om tenningssystemet er heftig) nå inn i sporet og dermed hindre kondensering. Siden endegassen i squishflatene er fordampet og deltar i forbrenningen på mer normal måte trenger man ikke fult så mye tenningsforskudd heller, så man kan kjøre med mindre tenningsforskudd uten at eksostemp blir høyere og effekt blir skadelidende.

Det er mye mere som skjer inni brennkammeret før og etter øvre dødpunkt enn hva folk flest tror. Det er langt fra så simpelt som at det bare er bensin og luft som blir komprimert og så begynner å brenne og lager trykk. både før og etter gnist foregår det ganske mye kjemiske omveltinger med bensin og gass som følger av introtermiske reaksjoner.

Større brennkammer og lavere komp kan nok være fordelaktig på noe med forgasser/mek. sprut og ved mekanisk tenning da man ikke har like god kontroll på blandingsforhold og tennpunkt.
    Sist endret av Njål Nilssen; 05/02/14 kl 13:52

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Motvirker bank med art etter øvre dødpunkt (som er den mest vanlige, pga. kondensert bensin i squishflatene som danner ustabile bindinger med nitrogen...), ved å la stråling fra initiell forbrenning (også evt gnist, om tenningssystemet er heftig) nå inn i sporet og dermed hindre kondensering. Siden endegassen i squishflatene er fordampet og deltar i forbrenningen på mer normal måte trenger man ikke fult så mye tenningsforskudd heller, så man kan kjøre med mindre tenningsforskudd uten at eksostemp blir høyere og effekt blir skadelidende.

Det er mye mere som skjer inni brennkammeret før og etter øvre dødpunkt enn hva folk flest tror. Det er langt fra så simpelt som at det bare er bensin og luft som blir komprimert og så begynner å brenne og lager trykk. både før og etter gnist foregår det ganske mye kjemiske omveltinger med bensin og gass som følger av introtermiske reaksjoner.

Større brennkammer og lavere komp kan nok være fordelaktig på noe med forgasser/mek. sprut og ved mekanisk tenning da man ikke har like god kontroll på blandingsforhold og tennpunkt.
    Vist disse sporene var så GROMME hvorfor ser ikke du dette i motorsports motorer som er bygget av meget dyktige motorbyggere,
    eller original motorer ?
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Antall takk

Standard

Vell, man gjør jo det Sett flere eksempler på det. Men som sagt lenger oppe her, det er noe annet med garasjetrimming og original motor/fabrikk team.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    Vist disse sporene var så GROMME hvorfor ser ikke du dette i motorsports motorer som er bygget av meget dyktige motorbyggere,
    eller original motorer ?
    Hvor ofte ser du motorer som er nye i dag som kommer med B230-type kammere? Ikke mange, om noen. Gammel tech.. Og en annen ting er at mange er flinke til å få ting til å gå fælt. Det er et fåtall som har grep på det å forbrenningsoptimalisere - i den grad det kan det - gammelt skrot.. De fleste bare tupper inn luft og bensin i så store mengder som mulig og får ok hk ut av det, noe som er greit så lenge en ikke behøver å tenke drivstoff-forbruk. Da lever motoren på å brenne MYE, ikke brenne BRA. Har du ikke hørt "Denna motoren her går så fælt den at den får du ikke gitt nok suppe".. eller er du ikke like gammel og grå som meg, som husker sånt fra slutten av 80'tallet?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    eller original motorer ?
    At noen (dvs Mr. Somender Singh) eier patentet til det, og kun tillater privatpersoner å nytte det til eget bruk

Side 17 av 39 FørstFørst ... 7 15 16 17 18 19 27 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81