Bare sjekka nettbutikken,prøve å ringe de på Mandag![]()
Bare sjekka nettbutikken,prøve å ringe de på Mandag![]()
"iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"
I ettermiddag har jeg bygd plenum,tok 3 forsøk før jeg ble fornøyd!Men ingen skade skjedd,fant bare ut to måter å ikke lage plenum til to forgassere påLagde også en overang fra plenum til 2,5" rør.Ble til og med tid til en liten joggetur etterpå,ikke bare biler som trenger trim
![]()
"iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"
Kan dette være av interesse? http://www.finn.no/finn/torget/annon...y=bmw%20filter
Det var detSendte en melding til han nå!
Også bestilt meg turteller og litt annet snacks fra summit.http://www.summitracing.com/int/part...5160/overview/
Skulle bestille plugger også,men det ville de ikke sende til utlandet lengere,var som faen:(
Da var filter på veg til megLitt usikker på hvor jeg skal plassere det ennå.Rør fram til framsiden av intercooler eller bare varmeskjold rundt filter?Som slik bsr greie..
Kjekt å se at det er fin fremdrift.
Det er flere muligheter, men ett åpent luftfilter bør definitivt stå på utsiden av motorrommet.
En mulighet som gir godt resultat er å stikke trakten gjennom ett hull i innerskjermen og så å henge luftfilteret fremfor høyre forhjul.
Vi har valgt denne løsningen og fått tilhørende godt resultat gjentatte ganger.![]()
Javisst.
Du har PM.
Sist endret av Batland; 11/01/14 kl 11:07
Idag har jeg blitt en "gammel" mann så blir litt større kvanta av slikt,pubrunde seinere i kveld med vennerSkål!
Ble litt gaver til volvo`n også:
Luft filter med trakt
D-kammen kom også idag,da har jeg backup viss ikke motoren min skulle like klr2 kammen som er i nå
Plenum skrudd sammen,holder på å lage feste til gasswire i skrivende stund
![]()
hvilke mekanisme bruker du gasswira der? Noe universalt?
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Da har jeg kommet meg etter 30 års feiring,godt slikt bare skjer engangKom tilfeldig over en 16v motor på Finn.no,har en framtidig ønske om å konventere 740n til 16v så slo til
Sånn ser den ut.Har en skade i brennkammer nr to,så må nok sveise litt.Men det slkal man få til.Da jeg er enda grønnere på dette enn med 8v,så sier jeg tusen takk til alle råd og tips angående bygging av denne motoren.Kommer også til å tre inn i datasprutes forunderlige verden med denneØnsker meg i området 450-500whp,viss det er mulig uten å svi av altfor mange millioner da.Noe av det jeg lurer på sålangt.
1.Hvilke kammer er greia på 16v?Marine greier?
2.Porting?
3.Innsug?Ser for meg rettstillt motor,litt cosworth lookklracing har dette:http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...spjallhus.html
Noe greie på?Fant og denne:http://i265.photobucket.com/albums/i...ldb234head.jpg
Likte den meget godt!
4.Dyser,hvor store og hvor mange?Ser flere som har brukt 8 stk.
5.Blokk.Har lyst til å bruke b19 blokka jeg har og borre den opp til b21(92mm).Finnes det stroker kit til disse?Går for lavkomp og pumpebensin.
6.Turbo?Samme som til 8v med samme effektuttak?
Listen oppdateres![]()
Mange som bruker originale kammer, selv har jeg org kammer og justerbare kamdrev. Fytti for et grusomt grenrør på det nederste bildet!
Sendt fra min Thaifon
Ja grenrøret var ikke noe særligEr det flere kamtyper ute å går på disse som på 8v?
Kammer får man av to typer til bilmotorene meg bekjent, en til turbobilene og en type til de som puster selv. Har du førstnevnte kan du bytte til den sistnevnte, har du sistnevnte gjør du ingenting.
Porting på disse har jeg lest absolutt ingenting om, men singh spor kan vel være greit uansett topp.
Innsug klracing sitt så i grunnen veldig fint ut så om du vil kan du kjøpe det om ingen med peiling har bedre forslag
Dyser kommer ann på hvilket effektuttak du satser på, skal du ha 200 er det vel nesten så du kan bruke originale. Skal du ha 500hk må du ha noen som leverer endel mer.
Blokk, det enkleste er å skaffe en b234f blokk. Å bruke en 8v blokk krever litt deler fra andre merker, yoshifab selger vel et kit for dette. B19 er vel den som gir mest arbeid og minst glede. Du får hvertfall ei B21 blokk for det, det koster å borre opp den du har. Jo større slagvolum du har jo lettere er det å få effekt i teorien hvertfall.
Turbo og dyser er likt uansett motor, du må ha en turbo som leverer nok luft til forbrenningen, og dyser som leverer nok bensin til forbrenning.
For å bruke 8v blokk trenger du eegentlig bare 16v stempler, eventuelt 8v med ventillommer, fordeler kan du ha på toppen som på B230, 8v fordeler passer også, regreim og strammehjul fra Volvo Penta AQ171, breit registerdrev på veiv, og dreie av det yttre reimhjulet tilsvarende bredda 16v regreimdrevet er breiere enn 8v.
b234 blokka har vel noen svakheter som man unngår med 230 blokka
8v fordeleren må vel kortes ned + bruke saab fordelerlokk. Så jeg vil si det er mer smertefritt og enkelt å bruke b234f bunndel.
Toppen kommer fra turbo motor ja,men henger orginal kammene med til 500hk?Stempler å råder regner jeg med å koste på nyttBedre å bore opp ei b21 blokk til første overdim da,enn å borre b19 blokka opp til 92mm?Angående register har jeg alle drevene untatt ett til akselen til oljepumpa.
Akselen til oljepumpa bruker du jo bare kamdrev hvis du skal ha justerbare, hvis ikke har jeg et jeg kan selge![]()