Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 14 av 39 FørstFørst ... 4 12 13 14 15 16 24 ... SisteSiste
Viser resultater 326 til 350 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #326
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    Fikk i smelt i sammen maskineri i løpet av helga og må si at jeg ble positivt overasket siden forrige gang! Bunndraget ble merkbart bedre (kjører urørte fk stempler den gangen her, har jo litt og si) og den virka mye sprekere når ladetrykket kom nå enn sist gang!
    Har du samme trykket like fort som før? Eller kommer den tregere/raskere nå?
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #327
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Den skar seg så fort sist gang så rakk ikke teste så veldig mye, men den lader nok raskere nå, virker kvikkere og ikke like turtallsavhengig!

  3. #328
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    Den skar seg så fort sist gang så rakk ikke teste så veldig mye, men den lader nok raskere nå, virker kvikkere og ikke like turtallsavhengig!
    Alle som har forsøkt vet at en portet 530 topp med dysehull i toppen og E-manifold er ett glimrende og velfungerene oppsett. Dette tilfører mye mer positivt enn det mange innbiller at litt redusert kompresjonsforhold reduserer effekten på lave turtall uten ladetrykk.

  4. #329
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Alle som har forsøkt vet at en portet 530 topp med dysehull i toppen og E-manifold er ett glimrende og velfungerene oppsett. Dette tilfører mye mer positivt enn det mange innbiller at litt redusert kompresjonsforhold reduserer effekten på lave turtall uten ladetrykk.
    Lavere komp stjeler vel helst noe å snakke om på høyere turtall... Aldri hørt noen nevne noen ulemper ved lav komp på en saktegående motor, annet enn at suppeforbuket påvirkes noe i negativ grad Skal man ha 200++ VE på 2000rpm er det vel nesten banna nødvendig med noe lavere komp og et større kammer, helst uten noen squishområder... ( PS jeg HAR erfaring med lavkompmotorer, jeg har faktisk min bakgrunn innen motorer fra fly...hint-hint...)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. #330
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. sep. 2012
    Sted
    Tromsø, Norway, Norway
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Hei. hadd ikke tid å lese hele tråden :P men jeg lurer på hvor mye HK og NM det vil bli med porting på en b230f, med orginalt 115 hk og 185nm?. noen som har mulig het å ta min topp til en passe vettig pris?

  6. #331
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Synes at du bør regne med "ingenting" i dette tilfellet. Grunnen er at den originale kammen er ubrukelig til trimming.

    Du MÅ! bytte kam. B230E gikk med både A-kam og med V-kam i sine 530 topper og effekten var rundt 130 hk.

    Med en portet og planet 530 topp + bra trimkam, dyser, chip, og eksos så er man svært nært 200 hk.

    Seriøs bearbeiding er tidkrevende koster derfor deretter så du får det du betaler for.
    Sist endret av Batland; 26/02/19 kl 19:42

  7. #332
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Synes at du bør regne med "ingenting" i dette tilfellet. Grunnen er at den originale kammen er ubrukelig til trimming.

    Du MÅ! bytte kam. B230E gikk med både A-kam og med V-kam i sine 530 topper og effekten var rundt 130 hk.

    Med en portet og planet 530 topp + bra trimkam, dyser, chip, og eksos så er man svært nært 200 hk.

    Seriøs bearbeiding er tidkrevende koster derfor deretter så du får det du betaler for.
    Minner om denne:

    Sånn til ettertanke er "porting" et vagt begrep.. jeg har sett "porta" topper som fløder dårligere enn standard og som på toppen av det er større enn originalporten (som fort var for stor til å begynne med). Og som er gravd ut OVERALT inn til 3 cm fra ventilen.. hvor det så ikke er rørt noe derfra og inn (og det området er viktigst). Så det er greit med litt dokumentasjon hvis du får noen til å porte for deg, ihvertfall utover "Denna er dritgrom..!!"
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  8. Takk Liland, Tor24 takket for denne posten
  9. #333
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. sep. 2012
    Sted
    Tromsø, Norway, Norway
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    hvordan kam anbefaler dere? å hvor mye koster det å få portet toppen? større ventiler osv? fint å kunne begyne å spare

  10. #334
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

  11. #335
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Veldig greit å avdekke hva slags bruksområde motor skal ha. Bruksbil, løpsbil, trekke tilhengere, osv. Ikke alle typer kam og trim som funker til det man tenker å bruke bilen til.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  12. Takk Tor24 takket for denne posten
  13. #336
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Det er jeg helt enig i og derfor lønner det seg ofte å ta en titt på de forskjellige mulighetene og prisene rundtom.

  14. #337
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg hatt den glede av å se flowtester på de 530 CNC toppene samt sett på arealene og formen. Helt klart potensiale til litt mer, men man får bra igjen for penga egentlig. Oppsettet bærer litt preg av at det er beregnet for dobble webere så kan være litt lurium å få til å funke bra med orginal innsprutet og hvertfall bruk E innsuget med 3" spjeld og et vettugt grenrør som gir deg fin moment og ikke bare toppeffekt. Så er det en ting de fleste glemmer: Setter man på dette trimgreiene på en gammel og sliten bunndel så får den sjokk stakars. Har ikke tall på hvor mange ganger disse bilcross motorene har skjært seg og råder som fyker veggimellom. Skal man ha det i gatebilen så ta hvertfall en liten overhaling av bundelen. Det er det verdt
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  15. #338
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Nå har jeg hatt den glede av å se flowtester på de 530 CNC toppene samt sett på arealene og formen. Helt klart potensiale til litt mer, men man får bra igjen for penga egentlig. Oppsettet bærer litt preg av at det er beregnet for dobble webere så kan være litt lurium å få til å funke bra med orginal innsprutet og hvertfall bruk E innsuget med 3" spjeld og et vettugt grenrør som gir deg fin moment og ikke bare toppeffekt. Så er det en ting de fleste glemmer: Setter man på dette trimgreiene på en gammel og sliten bunndel så får den sjokk stakars. Har ikke tall på hvor mange ganger disse bilcross motorene har skjært seg og råder som fyker veggimellom. Skal man ha det i gatebilen så ta hvertfall en liten overhaling av bundelen. Det er det verdt
    Intresant, har vurdert en sånn topp Men hva trur du om den toppen og org E-innsug for turbobruk? (2 1/2" spjeld)

  16. #339
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Sånn til ettertanke er "porting" et vagt begrep.. jeg har sett "porta" topper som fløder dårligere enn standard og som på toppen av det er større enn originalporten (som fort var for stor til å begynne med). Og som er gravd ut OVERALT inn til 3 cm fra ventilen.. hvor det så ikke er rørt noe derfra og inn (og det området er viktigst). Så det er greit med litt dokumentasjon hvis du får noen til å porte for deg, ihvertfall utover "Denna er dritgrom..!!"
    Presis og det er derfor jeg har tro på bilcross produkter. Konkurranse i motorsport gir fin utvikling fordi alle ønsker å ha den best fungerende motoren og vinne.

    Bare se på hva innstillingen til gutta, og miljøet i Oaklahoma "Street Outlaws" har ført til. Helt imponerende spør du meg.
    Her lokalt får man ikke lenger kjøpt blader som "Engines", "Engine Masters" m.fl. Grunnen er selvsagt at INGEN er interessert og ingen kjøpte dem. Jaja, med ett par unntak selvsagt.
    Dette gjenspeiler seg i miljøet også da det i praksis ikke er noen konkurranser og derfor er det ikke nødvendig å prestere. :(

    "Dritgromt", blankt og "flotte tall" holder i lange baner......... - og det gjør det jo også.

  17. #340
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    enig her men bilcross i sin opprinnelig form kan knapt kalles motorsport egentlig. CNC toppen ble utviklet for å være billig og fungere med en hva man kan kalle for en grei kam. Ingen som satt der timesvis og portet og flowtestet for å finne de optimale 530 portene og kammen. Jeg skriver dette for jeg kjenner han som selger disse toppene godt. Grunnen er at ingen vil betale noe i bilcross miljøet. Men konseptet fungerer tilfredstillende og et bra produkt for oss med litt slunken lommebok , men langt ifra noen high tec utvilkling som man ser innenfor annen motorsport.
    Når virkelig ønsket om å vinne kommer frem i bilcross, som feks på landskampen, så er det knapt noen som har en 530 topp i Volvoen sin lenger, men heller hva man kan kalle for RCN motorer med 531 topp, 16v topp og tom EVO topper. Også er det mye hemmelighetskremmeri rundt omkring fremdeles selv om fine forumer som dette har åpnet opp for kunnskapsdeling og utvikling for den vanlige mann. Ta feks MDS som selger EVO motorene. Du får knapt svar på noe der og Alf Eng koder fremdeles datasprut programma sine.
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  18. Takk SWR takket for denne posten
  19. #341
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette gjenspeiler seg i miljøet også da det i praksis ikke er noen konkurranser og derfor er det ikke nødvendig å prestere. :(

    "Dritgromt", blankt og "flotte tall" holder i lange baner......... - og det gjør det jo også.
    Njaei... jobber med noen time attack-biler nå og en kan si det sånn at schwær toppeffekt - og bare det - og bling ikke er spesielt velkommen for de som skal vinne mot klokka. Der er utviklingen på motorer og aero drøyere enn i nesten noen annen klasse i verden utenfor F1. Og her hjemme begynner det å bli forståelse for at gode driftingmotorer ikke har 700 rpm brede registere med hopp fra 300 -> 2000 hk over et spenn på 50 rpm..

    Det er godt det skjer noe.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  20. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  21. #342
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard



    Hva trur folk om dette? Ris eller ros?

  22. #343
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Njaei... jobber med noen time attack-biler nå og en kan si det sånn at schwær toppeffekt - og bare det - og bling ikke er spesielt velkommen for de som skal vinne mot klokka. Der er utviklingen på motorer og aero drøyere enn i nesten noen annen klasse i verden utenfor F1. Og her hjemme begynner det å bli forståelse for at gode driftingmotorer ikke har 700 rpm brede registere med hopp fra 300 -> 2000 hk over et spenn på 50 rpm..

    Det er godt det skjer noe.
    Ok, da får vi se for sist jeg jeg var på gatebil og såg på time attack biler så var ikke kampen om 1. plassen spennende. Han rett og slett bare kjørte fra resten av gjengen og én av disse konkurrendente er en breikjeft som bygger motorer til ungdommen og har samme hovedfokus som kundegruppen - alle hestene.

    Det hadde vært kjekt om det hadde blitt en justering av dette ja.

  23. #344
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post


    Hva trur folk om dette? Ris eller ros?
    Du er helt klart på rett vei her, men du har endel sliping igjen, spesielt mellom kl. 7-8 og kl. 12 hvis du tar utgangspunkt i senter av innsugsventilen.
    Man trenger ikke squishareal i lengderetningen av toppen.

  24. Takk TomX95 takket for denne posten
  25. #345
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post


    Hva trur folk om dette? Ris eller ros?


    Skader ikke å putte i en 36mm eksosventil og fylle resten med innsugsventil om du tar deg råd til det da
    Sist endret av Njål Nilssen; 26/01/14 kl 12:39
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #346
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Skader ikke å putte i en 36mm eksosventil og fylle resten med innsugsventil om du tar deg råd til det da
    Dette er det dårligste tipset jeg noengang har sett. Hvor tar du disse idéene fra??

  27. Takk Koff, Liland takket for denne posten
  28. #347
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette er det dårligste tipset jeg noengang har sett. Hvor tar du disse idéene fra??
    Var dette ironi? Eller?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  29. #348
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg må si meg litt enig. Det er ikke der slaget står på en mildt trimma motor...

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  30. #349
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Jeg må si meg litt enig. Det er ikke der slaget står på en mildt trimma motor...

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    la jo på på slutten om han tar seg råd til det... Ikke det som står øverst på lista om han bare skal ha en toppen 300 ekte hk... får 180 ish cfm av en 530 topp med originale ventiler, OM kanalen er massert riktig UTEN å gå opp så mye i minsteareal, det holder fint til 300hk (med turbo såklart og en ok dose trykk) Grunnen til at jeg stort sett alltid foreslår folk å gå opp i ventilstørrelse er fordi det tillater at man kan kjøre en mildere (turtallsavhengig) kam for ellers samme effekten, og få veldig fin kjørbarhet i det i samme slengen
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  31. #350
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette er det dårligste tipset jeg noengang har sett. Hvor tar du disse idéene fra??
    Tja, hvor tar vi det fra? Jeg ville sagt det samme uansett, for A: det er ikke grenseløst dyrt og B: de har absolutt ikke vondt av større ventiler uansett trimmingsgrad. Your opinion may vary, og alt det der. Om han velger å følge et tips er da opp til han..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Side 14 av 39 FørstFørst ... 4 12 13 14 15 16 24 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •