ikke nå lenger
ikke nå lenger
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
En stund siden update, men har lidd under ribbeinsbrudd :(
En 16v topp som ble levert for akutt behandling av skader den ble påført hos en svensk gjør-det-selv-uten-å-vite-hva-man-gjør-topplokks-bearbeider.. Her var det en del fyfy ja.
Både innsug og eksos seter var åpnet så mye at det nesten ikke var noe igjen av de altså stor fare for at de vil hoppe ut, spesielt eksos. setet måler 0.9mm tykkelse. en liten filing på de og de nærmest spratt ut av seg selv :(
Når man skal frese ned styringer så velg verktøy med omhu. Her har det blitt valgt et freseverktøy som nærmest har slått biter av styringen i stedenfor å slipe den pent ned :(
Til tross for at toppen hadde 36mm ventiler og portet var ikke flowen imponerende, mye pga feil porting (blant annet krappe innerradier og groper i gryta). Eksos var like skit, men der er jo flowen overveldene bra i orginalt utførende så ikke så mye gæli man kan gjøre
Det positive er at denne toppen reddes med nye seter for 38/33mm ventiler og justering av kanalene skal dette bli en riktig snadder turbotopp med omslipte PZ kammer
MEN: til alle som vurderer å få gjort arbeid på en topp. Send den til eller hør med folk som har gjort dette før og er seriøse!
Vet det er fristende å velge noen som gjør det til billig pris og kanskje man er heldig og får en ok jobb også, men jeg har sett topper som man har kalt nyplanet og børsta over med stålbørste, seter som forverrer fløde, røys med ventiler som er skeve og ikke slipt inn, ødelagte kanaler og forbrenningsrom som faktisk forverrer toppen fra orginalt utførende. Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei folk som ikke skal betale det som det koster å få gjort en kvalitetsjobb og hvertfall folk som skal gjøre lette penger på å gjøre en dritjobb :( Vel, det var dagens utblåsning.
Sist endret av Tor24; 11/12/13 kl 10:29
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
0.9mm setebredde på en TURBOtopp..? Kjører selv nesten aldri smalere seter enn 1.3 inn, 1.7 ut... varmen som kommer inn i ventilene under forbrenningen kommer jo ikke ut av ventilen uten en flate å flytte varmen inn i.. og det er setet. Får en 15 cfm mer med å ta den ut så langt at det bare er 0.9mm igjen til å lage sete på, så er det et hint: Her trengs større ventiler for å utnytte portstørrelsen som er der fra før...
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Ribbeinsbrudd??
Har kabben gløppi tur henda som en følge av hardt arbeid? Rett og slett et erotisk uhell..
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
så korrekt som det kan få blitt
nei jeg har gått nøye over de og kan ikke se noe tegn til sprekker, men jeg vil finslipe over alle overfaltene, spesiellt viktig der det er bruddflater så man forhåpentligvis unngår sprekker
Ja hadde det enda vært så vel du
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Noen som husker denne motoren tidligere i tråden?
Skikkelig fint bygd 16v sugis som går jævli godt Hva i all verden skal man med ei snurre nedi der sier jeg bare. En liten filmsnutt fra Våler:
http://www.youtube.com/watch?v=CGNyjiufm9o
Så nå bygger jeg opp en etter samma oppskrift, men med MS3 innsprut og noen triks for å få enda bedre moment og effekt. Denne skal i Opel isbil
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Ser bra ut det dær! (:
Go fast or go home!
Lurer litt på ein tingDei moment og panhardstaga du lager, koffor bruker du orginale foringar og ikkje polyforingar?Gruppe a bilane brukte jo orginale, men hadde vel ikkje poly på den tida?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Greit å bruke originale foringer. Om det blir altfor stivt, så sprekker bare karosseriet. :-)
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
satt vell ikke mye org foringer i gr.a bilene? mere hard plast og uniballs der
fin 16v topp hehe
/MGP
MG Performance
Motormekaniker hos www.cylmo.no
Vi dytta poly i mine, kommer ann på bruken hele bakstillinga er forøvrig til salgs om det skulle være intr
Takk
Spjeld fra Timo, får tak i fra Jenvey, TWM og MDS. single, dobble, korte, lange, kone og rette. Fra 40-55mm
Å de hadde nok poly på den tia om de ville dreie og stod nok ikke på viljen der. De brukte jo heller ikke den orginale momentstagsforingen. Svaret jeg har fått fra han som eier en en grA bil er at de anvendte gummi pga faren for sprekker i karosseriet. Jeg vil tro at dette fungerte bra nok med tanke på antall seire
så da bør det vel fungere for en gatebil også vil jeg tro..
Helt ok topp hehe
det satt uniballs i ene enden på momentstaga og i andre enden satt foringen fra karosserienden på panhardstaget. I bærebruene satt det nylonforing og mot karosseriet en forsterket gummiforing fra Volvo ambulanse.
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Fikk det ærefull oppdraget å overhale toppen og sette sammen motoren til VMS bil nr6 sammen med eier, altså en B21ET grA motor
Veldig mye artig å se i den motoren. Skjelett stempler, den første 531 VMS toppen med dysehull, slipte og shot peena M råder, veldig spesiell moddet aux-aksel og orginal veiva som var øksslipt og blankpolert over det hele, vannpumpa, kjølehulla osv osv. Volvo brukte stort sett bare orginaldelene og det holdt
Kanskje kan jeg få lagt ut mer detalj bilder med eiers tilatelse
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Hva er VMS?
Dæven! Det er ikke noe man ser hver dag
Håper du får lagt ut flere bilder av både bilen og motoren!
-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Lekkert
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
gr.a parts er digg
/MGP
MG Performance
Motormekaniker hos www.cylmo.no