Hmm. Tror jeg glemte å skrive at det var girkassene på 4aksla bilene sammenligna med 5aksla bilene. På 4aksla bilene fungerer både powetronic og i-shift så bra man kan forvente uten at bilen faktisk ser en kraftigere stigning litt lenger opp i bakken. Og det kunne den faktisk ha vist om det hadde vært gps dekning. Det eneste som jeg synes er ett minus med I-shift kassen til denne bruken er hvordan den oppfører seg i manuell modus. Varslingen av hvordan gir man kan veksle til stemmer overhode ikke med de man faktisk kan veksle til. Derfor må den kjøres i automat i oppoverbakke, i P+ modus. Noe som fungerer greit nok ettersom den stort sett bare girer ett gir av gangen og langt over grønt område på turtall.
Har heller ikke påstått at jeg girer bedre enn I-shift. Dobbelt-H girkasser, er som sistebokstaven, ett reint h******* å gire med. Oppgiring i oppoverbakke med manuell girkasse og clutchpedal i lastebil går ikke å få like rask og sømløs som I-shift pga de fysiske begrensingene i girkasse og clutch, og at ett menneske ikke klarer å treffe like nøyakig og raskt på rett turtall som en datamaskin som kutter turtallet med mye bedre og raskere metoder enn en gasspedal.
Men bakkestart klarer jeg med mye mindre sluring med bil med clutchpedal enn I-shift kassen i den 4aksla FMXen, uten å belaste drivverket mer.
Om du tror på det eller ikke bryr meg ikke noe. Jeg er bare glad for å slippe clutchpedal![]()