Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  209
Side 8 av 47 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 1175

Tråd: forgasserturbo-tråden

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2012
    Antall takk

Standard

holder da på og sette inn en b23ET i min volvo 245 1983 modell.
    har satt på R sport forgassergkitt.

http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1729.JPG

har dreid en grop på 76x4.5mm i stemplene, slik at jeg får lav komp.
    har en orginal 530topp med B kam.
    turbomanifold fra 740, og turbo fra en D24tic
    orginal intercooler fra 740
    orginal r sport forgasser
    2.5" eksos fra turboen
    skal få montert bensinpumpe og malpassi BTR som jeg har liggende.
    6 puck sinter clutch er montert med m46 girkasse.
    har foreløpig montert en rotor med stiftetenning med stor vacumklokke, som har serienummer som slutter på 284.
    er usikker på hva slags rotor jeg skal bruke? og hvilken kam.
    har en v kam liggendes, men denne er vell ikke brukenes til turbo eller?

i starten skal jeg kjøre på ca 0.6 i ladetrykk da turboen lader dette orginalt, vet at forgasseren bare leverer nok bensin til maks 0.5 men tenker det går greit
    skal prøve å få godkjent bilen sånn, så videre stille opp turbotrykket, og få noen til å modifisere forgasseren. håper på å klare 200hk + er usikker på hvor mye turboen klarer å lade, men regner med å koste på en litt større turbo.
    Sist endret av freddypimp; 03/09/13 kl 00:49

Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av freddypimp Vis post
    holder da på og sette inn en b23ET i min volvo 245 1983 modell.
    har satt på R sport forgassergkitt.

http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1729.JPG

har dreid en grop på 76x4.5mm i stemplene, slik at jeg får lav komp.
    har en orginal 530topp med B kam.
    turbomanifold fra 740, og turbo fra en D24tic
    orginal intercooler fra 740
    orginal r sport forgasser
    2.5" eksos fra turboen
    skal få montert bensinpumpe og malpassi BTR som jeg har liggende.
    6 puck sinter clutch er montert med m46 girkasse.
    har foreløpig montert en rotor med stiftetenning med stor vacumklokke, som har serienummer som slutter på 284.
    er usikker på hva slags rotor jeg skal bruke? og hvilken kam.
    har en v kam liggendes, men denne er vell ikke brukenes til turbo eller?

i starten skal jeg kjøre på ca 0.6 i ladetrykk da turboen lader dette orginalt, vet at forgasseren bare leverer nok bensin til maks 0.5 men tenker det går greit
    skal prøve å få godkjent bilen sånn, så videre stille opp turbotrykket, og få noen til å modifisere forgasseren. håper på å klare 200hk + er usikker på hvor mye turboen klarer å lade, men regner med å koste på en litt større turbo.
    Hør med Batland om modifisering av forgasser,han er rå på det
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2012
    Antall takk

Standard

har da fått igang motoren, er veldig fornøyd.

kjører med 0.6 i ladetrykk, og Y - kam.
    og stiftetenning med stor vacumklokke.
    jeg tipper på ca 160hk.
    kappkjørte med en kamerat som har 320D 2013 modell med 163hk og vi lå helt likt opp til cirka 140, da kom en rundkjøring.

men dumpventilen min blåser ut litt tidlig syntes jeg, har stilt den på det strammeste, men har koblet dumpventilen til der som veivhusventilasjonen skal stå, men det er vell greit?
    dumpventilen er ikke helt lukka når bilen er på tomgang?

http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1803.JPG
    http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1804.JPG

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

har da fått igang motoren, er veldig fornøyd.

kjører med 0.6 i ladetrykk, og Y - kam.
    og stiftetenning med stor vacumklokke.
    jeg tipper på ca 160hk.
    kappkjørte med en kamerat som har 320D 2013 modell med 163hk og vi lå helt likt opp til cirka 140, da kom en rundkjøring.

men dumpventilen min blåser ut litt tidlig syntes jeg, har stilt den på det strammeste, men har koblet dumpventilen til der som veivhusventilasjonen skal stå, men det er vell greit?
    dumpventilen er ikke helt lukka når bilen er på tomgang?

http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1803.JPG
    http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1804.JPG
    Se her ja. Grattis.

Markedet overflommes av billige drittprodukter og dumpventiler er ikke noe unntak.
    Hvis dumpventilen står åpen på tomgang da er fjæren for svak.
    Folk legger ofte inn mynter bak fjæren for for øke forspennet.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2012
    Antall takk

Standard

Monterte turbotrykksmåler idag, og det viser seg at turboen lader 0.8 bar. og etter det jeg veit så er forgasseren orginal, så har noen tips til åssen man kan få en turbo med vacum wastegate til å lade mindre?

evt noen små grep jeg kan gjøre med forgasseren for å gi den litt mer bensin?

har samme turboen i diesel bilen min, og der lada den 0.6 orginalt, men kanskje fordi jeg har brukt tynnere slanger til wastegaten?

kjører nå med y kam, er utrolig bunndrag, turboen starter å lade på 2 tusen, og drar til sånn ca 5 tusen eln, så er det bare å gire, for da går den ikke noe særlig bedre. kanskje en v kam kunne fiksa dette? men om jeg bytter til v kam fra en annen motor jeg har, må jeg shimse på nytt eller åssen skal jeg gjøre det?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Monterte turbotrykksmåler idag, og det viser seg at turboen lader 0.8 bar. og etter det jeg veit så er forgasseren orginal, så har noen tips til åssen man kan få en turbo med vacum wastegate til å lade mindre?

evt noen små grep jeg kan gjøre med forgasseren for å gi den litt mer bensin?

har samme turboen i diesel bilen min, og der lada den 0.6 orginalt, men kanskje fordi jeg har brukt tynnere slanger til wastegaten?

kjører nå med y kam, er utrolig bunndrag, turboen starter å lade på 2 tusen, og drar til sånn ca 5 tusen eln, så er det bare å gire, for da går den ikke noe særlig bedre. kanskje en v kam kunne fiksa dette? men om jeg bytter til v kam fra en annen motor jeg har, må jeg shimse på nytt eller åssen skal jeg gjøre det?
    Synes du lever farlig nå. Den orginale nålen i AT forgasseren er designet til 0,35 BAR uten intercooler og når du kjører 0,8 BAR med intercooler så går det farlig magert, ikke bare på topp, men gjennom hele registeret. Vær forsiktig.
    Volvo hadde en "Turbo Cup" nål som var designet til 0,8 BAR med intercooler.

En bensinmotor har mye varmere eksos enn en dieselmotor og den økte energien i eksosen øker ladetrykket. Eneste muligheten er å bytte til en annen actuator. (En modifisert AT-forgasser og minst 1,1 BAR ladetrykk er den riktige løsningen.)

Hemmeligheten til suksess med en AT sats er en korrekt slipt nål.
    Man sliper nålen tynnere og da får motoren mer bensin og lavere AFR. Hvis du sliper for mye på feil sted, da er nålen ødelagt.
    Det krever erfaring å få dette riktig så du må beregne å ødelegge oppimot 10 nåler før du har kontroll.

Du bør ikke sette i værre kam før du har slipt nålen da mager blanding på turtall vil ødelegge motoren.
    Sist endret av Batland; 09/09/13 kl 12:19

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2012
    Antall takk

Standard

ok, tusen takk for svar. bruker ikke bilen til det daglige, tenkte å prøve å få godkjent bilen sånn som den er nå først, så deretter stille opp ladetrykket og få modifisert forgasseren. denne turbo cup nålen, kan denne skaffes på en netside evt en volvo forhandler?

og når tiden er inne for å stille opp ladetrykket tar jeg kontakt meg deg, om du har mulighet til å se på forgasseren, så tidligere i tråden at du kanskje kunne være behjelpelig med dette
    og er det bare nålen som må slipes, eller må det byttes dyse ellernoe annet i forgasseren?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

ok, tusen takk for svar. bruker ikke bilen til det daglige, tenkte å prøve å få godkjent bilen sånn som den er nå først, så deretter stille opp ladetrykket og få modifisert forgasseren. denne turbo cup nålen, kan denne skaffes på en netside evt en volvo forhandler?

og når tiden er inne for å stille opp ladetrykket tar jeg kontakt meg deg, om du har mulighet til å se på forgasseren, så tidligere i tråden at du kanskje kunne være behjelpelig med dette
    og er det bare nålen som må slipes, eller må det byttes dyse eller noe annet i forgasseren?
    Værsågod.

Volvo Cup nålen er så langt jeg kjenner til gått ut av produksjon for lenge siden, men jeg tør påstå at mine nåler fungerer som erstatning.

Hvis du bare vil ha slipt nålen så er ikke det noe problem, men jeg foretrekker å få tilsendt hele forgasseren da jeg gjør visse modifiseringer, prøvekjører den og justerer den slik at det er 100% bolt on, start opp og tut og kjør for kunden.

Jeg kjenner til folk som bare solgte nåler før, men de gode resultatene uteble pga veldig mye forskjellig rart med de forgasserene som folk bruker.

Ikke en eneste av de kundeforgasserene jeg mottatt så langt ville gitt eierene ett tilfredsstillende resultat slik som de var pga tidligere eieres behandling av dem.

Jo høyere ladetrykk man vil kjøre jo flere modifiseringer må til.
    Sist endret av Batland; 10/09/13 kl 20:27

Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Antall takk

Standard

Jeg kan skrive under på at batland modifisert forgasser er tipp topp Motorn min ble ihvertfall frisk (å jeg har kun 0,7 bar for øyeblikket)
    Ingen tvil om at det er verdt det!
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Jeg kan skrive under på at batland modifisert forgasser er tipp topp Motorn min ble ihvertfall frisk (å jeg har kun 0,7 bar for øyeblikket)
    Ingen tvil om at det er verdt det!
    Mange takk.

Ser frem til å høre hva du mener når du får oppjustert ladetrykket til det nivået som den forgasseren din er satt opp for.
    Sist endret av Batland; 11/09/13 kl 12:05

sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    Antall takk

Standard

Batland: mulig å komme innom til deg med bil "for konsultasjon"?

Ikke forgasser det er snakk om i mitt tilfelle da men

Mye nyttig info her!

(Beklager om jeg stjeler tråden)
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det får vi nok til.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2013
    Antall takk

Standard

hei. har en b30a som eg vil trimme. Er det mulig med turbobygg med forgassere på denne ? noen som vet?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av 164 Vis post
    hei. har en b30a som eg vil trimme. Er det mulig med turbobygg med forgassere på denne ? noen som vet?
    Ja det er fullt mulig. Synd at ikke flere vurderer dette. Potensialet i en B30 er helt utrolig hvis man gjør tingene riktig.

Jeg vil foreslå B19ET stempler evt. B19 stempler som du dreier en liten grop i. Disse er bedre enn B20 og B30 stempler.
    Den orginale kammen er helt døv, så her er det B30 K-kam, B30 P-kam (marine) eller aller helst en KG10 fra pedersens-racing.no

Jeg tør ikke si hvor mye effekt du kommer til å få ut av det i fare for å bli ansett for å være en useriøs drømmer, men hvis forgasserene blir korrekt modifisert og du lader rundt 1,5 BAR så vil det i praksis være SVÆRT få som klare å holde følge med deg.

Dreiemomentkurven og lyden er det bare å misunne.

http://www.youtube.com/watch?v=18ge3FC6Nao
    http://www.youtube.com/watch?v=Bhw3_WY6e-I
    Sist endret av Batland; 25/09/13 kl 11:54

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Henta meg en At motor igår og lurer på om disse stemplene er ferdig neddreid gropa er ca 66 mm i omkrets

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Det er stempler til B21ET.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jabbajohn Vis post
    Henta meg en At motor igår og lurer på om disse stemplene er ferdig neddreid gropa er ca 66 mm i omkrets.
    Kjøp en sprøyte på apoteket og mål volummet i gropen.
    Du trenger en grop på minst 20 ML.
    Sist endret av Batland; 12/01/14 kl 14:29

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Okey men hadde b21et stempler passet i ei b230 motorblokk ? Og om det viser seg og faktisk vær b21et stempler, hvor mye trykk kan jeg kjøre på da ? Og er det noe poeng i å frese ut noe av toppen ? Regner med at det isåfall vil holde og bruke en dremel med slipestein på

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

B21 motorene har 92 mm sylinderdiameter.
    B23 og B230 motorene har 96 mm.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

okey er iallefall b230 jeg har så da er det vel utelukket at det er b21et stempler da men kan vel også vær b23(0)et stempler ?

Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Antall takk

Standard

Ser ut som stempel fra en helt orginal a_motor..
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Hmmm så kjedelig :/ noen som vet hva det kan koste og få de dreid ned til turbokomp ?

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Ah. Det er 230 blokk ja. Da er det ikke B21 stempler :-) men det ser ikke ut som stempler til en A motor.
    Kan være noen har bytta til B230ET stempler der.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

24. Takk jabbajohn takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Har flere forgassere her av ymse sort og kvalitet... har 3 stk. det står Stromberg 175 cd2 på. men ser at ingen av de er eksakt like. Det er en som har en avlang gul sak på ene siden også... er det noen typer som er bedre egnet en andre til trykkgasser?
    Har også en pierburg 175 cd som ser ut til å være bra. Er disse brukbare til trykkgasser?

Tenkte å få tak på 2 stk. like gassere for så å få modifisert de å satt de på en b21et motor jeg har

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Har flere forgassere her av ymse sort og kvalitet... har 3 stk. det står Stromberg 175 cd2 på. men ser at ingen av de er eksakt like. Det er en som har en avlang gul sak på ene siden også... er det noen typer som er bedre egnet en andre til trykkgasser?
    Har også en pierburg 175 cd som ser ut til å være bra. Er disse brukbare til trykkgasser?

Tenkte å få tak på 2 stk. like gassere for så å få modifisert de å satt de på en b21et motor jeg har
    Alt. 1.
    Jeg vil helt klart anbefale deg å begynne med Volvo sin(e) AT forgasser(e). Disse fungerer godt og klarer rundt 0,5 BAR ladetrykk.

Alt. 2.
    Strømberg forgasser fra ca. 1979 og nyere, men ikke så ny at de har dette "krimskramset" på fremsiden av forgasseren. (Fordi dette krever ekstra modifisering.)
    Med 99% sikkerhet MÅ forgasseren modifiseres for å få den til å fungere med turbo. Dette er både krevende og utfordrende og dette er ett helt typisk resultat i praksis:
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic...6nder&start=15

Alt. 3.
    Når det gjelder Pierburg forgasserene så er disse enda mer krevende å turbokonvertere enn Strømbergforgasserene. Jeg har tilgode å se noen som har klart dette med tilfredsstillende resultat på en bruksbil fordi man eliminerer hele chocken og justerer CO til motoren starter når den er kald. Forbruket blir derfor helt hinsides høyt.
    Dette problemet holder jeg på å jobbe med for å løse.

Trøsten er at det er lys i tunnellen. Alle disse forgasserene kan modifiseres slik at de blir velfungerende sammen med turbo og gir ett tilfredsstillende resultat dersom selve motoren også er riktig spec.
    Når det er sagt så er en B21ET motor med 160/398/530 topp, A-kam og ett "B-innsug" en klar vinner.
    Sist endret av Batland; 02/02/14 kl 06:40

Side 8 av 47 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.