Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
er quife en lsd diff??
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Flyttet fra "Gullprosjekter" til "Worklog" Grunnet liten aktivitet
[ ]2003mod Nissan Navara D22 2,5TDI Man
[X]2002mod V70N 2.0T Aut
[X]1995mod 855 2.5l 10V Man
[X] 1989mod MB190E 2.0l Aut
Heilt dødt her?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Gutten har rivd hele leiligheten innvendig og bygd opp igjen Bilen har bare stått lagret i verkstedet våres Tror han skal begynne på noe 6'er prosjekt i høst
Oppdatering 25.08.2013 - Diverse småplukk
Endelig, litt mer tid til bilskruing. Fått bilen ut av garasjen nå etter å ha stått urørt i 2 år. Ganske morsomt:
1. Noen hadde lånt fuelrail av meg så måtte sette på denne
2. Bilen startet ikke, fordi noen også hadde lånt coil- ledningen min
3. Bilen startet, gikk ikke i gir. Lamellen hadde satt seg fast i svinghjulet. Stoppa bilen, satt i gir, holdt clutsjen inne og et lite nykk på starteren så var den fri.
4. Bilen startet og gikk i gir, men flyttet seg ikke av flekken. Alle bremsene hadde satt seg. Litt opp på turtall og utclustjing så løsnet det seg tell
5. Ut å kjøre, skrapet og knirket i alt som var. Men en tur-retur Drammen og så Hønefoss kort tid etterpå så var ting som normalt igjen. Bildet over er fra turen til Hønefoss i fossende regnvær. Bremsene kom seg de også, ikke noe gravrust på skivene.
Deilig å kjøre Volvo igjen!!!
Bilde av turboen sånn som den var. Siste som skjedde før jeg parkerte var jo at grenrøret sved hull i trykkslangen sånn at den ikke klarer å bygge opp ladetrykk. Ganske kjedelig med andre ord.
Grunnen var jo at i nye grenrøret til Ajden så ligger røret annerledes, derfor funker ikke løsningen jeg hadde med trykkslangen pekende nedover som på bildet over.
Ordnet verksted å skru på istedenfor å stå ute. En litt full Henrik på bildet her, men ellers blir det nok greit å stå her i vinter.
Skal ikke vinterkjøre denne bilen noe mer, derfor blir det å bruke vinteren til å fikse på bilen, med kjøring på sommeren. Alt rotet på bildet skal ut så det blir god plass til min bil i vinter .
Henrik skal jo bygge om til multilink på den hvite 9førren sin i vinter her også.
Satt bilen på EU- kontroll. Kanskje greit det da den sist var godkjent i slutten av 2009.
Gikk nesten igjennom med 3 stykk 2-er feil:
- Batteri ikke tilstrekkelig festet (quick-fix)
- Håndbrekk ikke bra nok (quick-fix, var bare å stramme wiren)
- For høy avgass (quick-fix, satt på katalysator som avbilda over)
Så var bilen EU ok i 2 nye år! Wohoo
Flyttet trykkslangen så den ikke smelter igjen. Mye bedre løsning nå, selv om den blå trykkslangen selvsagt er midlertidig .
Går fint på 1.2 bar nå, forventer egentlig at det skal være minst 300 hester i den nå. Gjenstår å se når den snart blir bremset.
Så da er planene fremover:
- Sette på ordentlige fjører / dempere bak på multilinken. Få på bladfjøra igjen, lage anordning for å kunne justere høyden på den. Også sette på noen Bilstein Sprint dempere. Var ikke noe fornøyd med coilover- løsningen egentlig. Bråker gjør de og rustet nærmest istykker på 1 vinter.
- Fikse alt småtteri som irriterer meg.
Blir flere oppdateringer nå fremover . Noen av dere som husker meg som fortsatt er aktive her?
Jadda, fulgte med når du bygde motor og multilinken ;-)
Morro at du er tilbake !
Sendt fra mobilen min.
Sist endret av Dan Bay-Johansen; 25/08/13 kl 21:00
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Godt å se at du er kommet i gang igjen!
Tiguan Exclusive R 2014
164 '70
03 Berlingo
(X)Touran '07 Exclusive
(X)Audi A4 1.8Ts 99
(X)740 GL 90
Tøft, denne bilen har jeg fulgt siden mopedportalen! Prosjekt som absolutt er i min ånd, godt at du er tilbake!
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
godt du er tilbake mann liker denne bilen
når blir du å begynne på 24v ?
Bra at det skjer ting, føler forumet har dødd gradvis det siste året..
enig med kalsn. tapt seg skikkelig her inne. å jeg vet en del har samme mening da jeg prater med en del folk her inne sånn på privaten også. dem sier det samme. noen har også sletta tråden sin osv da dem ikke gidder mer. flere har droppa ut for lenge sia å er ikke her lenger:( godt å få en av "gamlegutta" tilbake denna bilen er råå! har fulgt med fra starten av
Ligger en dis i lufta ser jeg... Dårlig toppakning?
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
følger fortsatt med jeg å
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Dette er kjekt å sjå
[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
Er igjen og er igjen. Ramler litt inn og ut heter det vel.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Supert å se liv i både bil og tråd igjen!
Blir moro å følge med her
-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
Koslig å høre at så mange fortsatt er igjen og er interessert i tråden! Vært kjedelig å kommet tilbake til et dødt forum.
Multilinken
Følgende muligheter for å få til senk på multilinken:
a) Finne en måte å lage justerbar bladfjør. Tror dette kan funke:
- Kappe ut hele bunn av den nedre broen
- Sveise en kasse under i ganske tykt stål
- Sveise inn 2 stykk M20 muttere i bunn
- Lage en plate som er "hengslet" som ligger inni som kan skrus oppover for å justere høyden på bilen og deretter låses
- Hive alt i et galvaniseringsbad også lakkere til slutt
b) Sette på Mk1 arm og bruke spiralfjør. Tror kanskje denne passer over på Mk2 akselen. Noen som kan bekrefte?
c) Sette på coilovere. Denne er utelukket på grunn av at jeg ikke vil ha så mye uavfjøret vekt og at det ikke finnes noen bra på markedet.
Begge mulighetene vil jo øke uavfjæret vekt en del, men det er hvertfall uaktuelt å kunne få plass til hele hodet mellom bakhjul og hjulbue. Det er helt sykt hvor høy bilen blir med original bladfjør uten å ha justert høyden. Kan hende Mk1 løsningen totalt sett blir enklest å ha med å gjøre senere. Noen innspill?
Hvor lav skal du ha den? Kikker på løsninger om dagen selv...
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro